Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
El objetivo del título de Graduado/a en Trabajo Social por la Universidad de Alicante es formar a profesionales de la intervención social en metodologías de intervención del Trabajo Social, con una comprensión amplia de las estructuras y procesos sociales, el cambio social y del comportamiento humano, que les capaciten para:
- Intervenir en los contextos sociales e institucionales en los que viven los individuos, familias, grupos, organizaciones y comunidades, asistiendo, abordando conflictos, ejerciendo tareas de mediación, ayuda, educación, defensa, animación y transformando dichos contextos, incluyendo los políticos sociales;
Guarda, asimismo, una estrecha relación con las asignaturas de “Fundamentos del Trabajo Social” e “Iniciación a las Habilidades Sociales” que se imparten durante el primer y segundo semestre del grado. Supone en relación con estas materias, por un lado, una continuidad en relación con los contenidos abordados en ellas y, por otro, una profundización y apertura hacia referencias temáticas apuntadas en ellas.
También ofrecerá referencias para ser tenidas en cuenta como especificidad formativa transversal en las asignaturas: “Trabajo Social con Personas y Familias”, “Trabajo Social con Grupos”, “Trabajo Social con Comunidades”, “Habilidades Profesionales II”, “Prácticas I, II, y III” y “Prácticas Externas I, II, III y IV”.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
- CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
- CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
- CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
- CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
- CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball quotidià com a suport per a revisar i millorar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
- CE11 : Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
- CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
- CE13 : Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en nom seu si la situació ho requereix.
- CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
- CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
- CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
- CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
- CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
- CE19 : Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
- CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
- CE20 : Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinaris i multiorganizacionales amb el propòsit de col·laborar en l'establiment de finalitats, objectius i temps de durada dels mateixos, contribuint igualment a abordar de manera constructiva els possibles de desacords existents.
- CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
- CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
- CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
- CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
- CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.
- CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
- CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
- CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i comprendre críticament les diferents perspectives teòriques i metodològiques en treball social.
- Conèixer les maneres d'intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos, i per a promoure la participació dels usuaris en els processos i serveis de treball social.
- Conèixer i ser capaç de detectar i afrontar situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a fer front a aquetes i revisant-ne els resultats.
- Conèixer i ser capaç de promoure xarxes socials per a fer front a necessitats.
- Conèixer i ser capaç de defensar les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix.
- Conèixer les maneres d'implicar els usuaris dels serveis de treball social per a incrementar els seus recursos, la seua capacitat i el seu poder per a influir en els factors que afecten les seues vides.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Objetivos conceptuales
- Adquirir una perspectiva metodológica básica que permita al alumno/a encuadrar las futuras intervenciones.
- Incorporar una perspectiva procesual de los diferentes momentos o fases metodológicos en que se articula el desempeño profesional.
- Conocer el panorama de enfoques teóricos aplicados al Trabajo social.
- Interpretar/ponderar las referencias sociales clave para determinar la aplicación de uno u otro modelo teórico de intervención.
- Diferenciar con precisión la terminología específica para el tratamiento de las cuestiones relativas a la intervención en Trabajo Social.
- Conocer las diferentes teorías que sirven de base al modelo de intervención psicosocial.
- Comprender de forma integral el proceso de intervención seguido desde el modelo de intervención psicosocial.
- Conocer y asimilar las cuestiones éticas que se pueden ver implicadas en los procesos de intervención.
Objetivos Instrumentales
- Pensar de manera ordenada (analítica, crítica).
- Realizar lectura comprensiva y profunda.
- Aplicar capacidades de análisis, síntesis y argumentación.
- Aplicar las tecnologías de la información y comunicación.
- Aplicar competencias de trabajo en equipo.
- Comunicar de manera adecuada.
- Utilizar con fluidez un adecuado lenguaje científico, tanto oral como escrito, en las explicaciones de los fenómenos en las que interviene.
- Saber sistematizar los datos que conforman las situaciones problema de las personas.
- Desarrollar capacidad para adaptar su vocabulario, durante la relación profesional, a las capacidades y marco cultural del sistema cliente.
- Aplicar los valores y ética de la profesión de Trabajo Social.
- Construir relaciones positivas con el contexto.
- Saber trabajar con diferentes profesionales respetando sus respectivas posturas profesionales.
- Saber evaluar los procesos de intervención y los resultados obtenidos.
Objetivos Actitudinales.
- Aprender a aprender, desarrollando habilidades de aprendizaje activo en el contexto del aprendizaje a lo largo de la vida.
- Construir un pensamiento reflexivo y crítico.
- Asumir el compromiso personal y profesional con la justicia social y el desarrollo sostenible, defendiendo los derechos humanos de todas las personas, sin discriminaciones por razón de edad, género, discapacidad, orientación sexual, pertenencia a minorías culturales o migraciones.
- Adoptar una práctica profesional antiopresiva desde una perspectiva no androcéntrica ni etnocéntrica, y exenta de prejuicios y estereotipos sociales.
- Trabajar en equipo de modo cooperativo
- Mostrar una conducta apropiada coherente con los valores y ética del Trabajo Social.
- Desarrollar un sentido ético para intervenir con el sistema cliente.
- Respetar el sistema de valores del sistema cliente
- Adoptar una actitud de flexibilidad y tolerancia para tratar con diferencias.
- Mostrar sensibilidad ante las necesidades del sistema cliente.
- Mostrar interés por formarse como un profesional competente.
Dades generals
Codi:
19510
Professor/a responsable:
BELLIDO ALONSO, ANTONIO JOSE
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN TREBALL SOCIAL
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)