Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

El objetivo del título de Graduado/a en Trabajo Social por la Universidad de Alicante es formar a profesionales de la intervención social en metodologías de intervención del Trabajo Social, con una comprensión amplia de las estructuras y procesos sociales, el cambio social y del comportamiento humano, que les capaciten para:
¿ Intervenir en los contextos sociales e institucionales en los que viven los individuos, familias, grupos, organizaciones y comunidades, asistiendo, abordando conflictos, ejerciendo tareas de mediación, ayuda, educación, defensa, animación y transformando dichos contextos, incluyendo los políticos sociales;
¿ Participar en la formulación y evaluación de políticas, servicios e iniciativas sociales;
¿ Contribuir a la ciudadanía activa mediante el empowerment y la garantía de los derechos humanos y sociales;
¿ Trabajar en la prevención de los problemas sociales.

Todo ello con el fin último de contribuir junto con otros profesionales a:
¿ La integración social de personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades
¿ La constitución de una sociedad cohesionada
¿ El desarrollo de la calidad de vida y el bienestar social

La asignatura Iniciación a las Habilidades profesionales es una de las asignaturas obligatorias que contribuyen a la formación específica de futuros Trabajadores Sociales, por lo que la docencia es responsabilidad del Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. Está ubicada en el segundo semestre del Grado.

Su inclusión en el perfil formativo tiene como finalidad proporcionar al alumnado una formación de carácter eminentemente profesionalizante y aplicada, orientada al desarrollo de de modos de hacer propios de los/las Trabajadores Sociales. Esta Iniciación a las Habilidades profesionales sirve de base a las restantes asignaturas de Habilidades, Habilidades Profesionales I (4º semestre), Habilidades Profesionales II (6º semestre) y Habilidades profesionales III (7º semestre).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE11 : Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE19 : Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
  • CE22 : Investigar, analitzar, avaluar i utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del Treball Social per a revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

- Identificar els principals grups de persones ateses, tipus de problemes i de respostes, i espais en els quals es desenvolupa el treball social en una societat diversa.

- Reconèixer els punts de contacte i les diferències amb altres professions d'ajuda, de l'educació i l'animació, i amb l'activitat voluntària.

- Ser capaç d'analitzar la naturalesa de les relacions entre professionals i usuaris, i les potencialitats i dificultats que les marquen, tenint en compte els aspectes relatius al gènere i la diversitat cultural.

- Ser capaç de reconèixer necessitats i problemes socials, i els resultats del treball social, des d'una perspectiva no androcèntrica ni etnocèntrica, i exempta de prejudicis i estereotips socials.

- Ser capaç d'aplicar les tecnologies de la comunicació i la informació en la prestació de serveis.


 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

Objetivos Cognitivos
1. Identificar las necesidades sentidas por las personas y grupos Usuarios/as del Trabajo Social y los espacios en los que se desarrolla la actuación profesional, desde una perspectiva no androcéntrica ni etnocéntrica, y exenta de prejuicios y estereotipos sociales.
2. Reconocer la especificidad de la actuación del Trabajador Social en el contexto de un equipo multidisciplinar.
3. Analizar la naturaleza de las relaciones entre Trabajadores Sociales y Usuarios desde una perspectiva antiopresiva.
4. Conocer estrategias de comunicación oral y escrita.
5. Conocer la terminología profesional.

+ Objetivos Instrumentales

1. Ser capaz de comunicarse correctamente (Por escrito, verbal y no verbal)
2. Aplicar los conocimientos adquiridos a simulaciones de la práctica profesional.
3. Utilizar adecuadamente la terminología profesional específica.
4. Dramatizar el rol del Trabajador Social en cuanto al establecimiento de la relación profesional con los usuarios/as.
5. Aplicar las tecnologías de la información y comunicación.
6. Obtener información científica relevante para el Trabajo Social
7. Realizar lectura activa y crítica, siendo capaz de presentar puntos de vista propios.
8. Aplicar los valores y ética de la profesión de Trabajo Social.


+ Objetivos Actitudinales.
1. Aprender a aprender, desarrollando habilidades de aprendizaje activo en el contexto del aprendizaje a lo largo de la vida
2. Construir un pensamiento reflexivo y crítico.
3. Asumir el compromiso personal y profesional con la justicia social y el desarrollo sostenible, defendiendo los derechos humanos de todas las personas, sin discriminaciones por razón de edad, género, discapacidad, orientación sexual, pertenencia a minorías culturales o migraciones.
4. Adoptar una práctica profesional antiopresiva desde una perspectiva no androcéntrica ni etnocéntrica, y exenta de prejuicios y estereotipos sociales.
5. Trabajar en equipo de modo cooperativo.
6. Mostrar una conducta apropiada coherente con los valores y ética del Trabajo Social.
7. Mostrar interés por formarse como un profesional competente.

 

 

;

Dades generals

Codi: 19505
Professor/a responsable:
DOMENECH LOPEZ, YOLANDA DE LOS ANGELES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix