Competencies and objectives
Course context for academic year 2024-25
La asignatura Imagen Corporativa tiene carácter obligatorio dada su importancia en el perfil formativo y profesional del estudiante de Grado en Publicidad y Relaciones Públicas.
Los intangibles son hoy la principal fuente de valor para las organizaciones, de ahí la importancia para formar a los estudiantes en su identificación, análisis, gestión y puesta en valor. La pandemia del coronavirus y la enfermedad COVID-19 ha supuesto un cambio de paradigma para la gestión de la identidad e imagen de las organizaciones.
Uno de los perfiles profesionales que contempla el Libro Blanco para este Grado es precisamente el del gestor de recursos y activos intangibles, como profesional que planifica y gestiona de forma integral los procesos de comunicación, el branding corporativo u otros recursos intangibles, como la marca, la cultura, el diálogo con los grupos de interés o la reputación y confianza, entre otros. La materia pertenece al módulo “Gestión de Intangibles Corporativos: imagen, comunicación, marca y otros intangibles corporativos”.
En Imagen Corporativa se aborda el estudio de los recursos y activos intangibles en las organizaciones y su gestión estratégica, incidiendo especialmente en los no meramente comunicativos, algunos de ellos ya tratados en la asignatura Comunicación Corporativa, impartida en el curso anterior y también incluida en el mismo módulo.
En la asignatura nos aproximamos de forma teórica y práctica al dominio de la imagen y gestión de la marca y reputación corporativas, así como de productos, servicios o proyectos, tanto en grandes corporaciones, empresas medianas o pequeñas, instituciones y entidades sin ánimo de lucro.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25
General Competences:>>Instrumental
- CG1 : Capacity to analyse and synthesise.
- CG2 : Capacity to put theoretical knowledge into practice.
- CG3 : Basic understanding of the field of study.
- CG4 : Basic understanding of the profession.
- CG9 : Decision making.
General Competences:>>Interpersonal
- CG10 : Ability to work in interdisciplinary teams.
Specific Competences:>>Knowledge (theoretical)
- CES10 : Study the management of knowledge and the intangible assets of organisations and their communication programmes.
- CES12 : Study the department of communication in companies and institutions and the skills and techniques needed to manage them.
- CES13 : Understand the management of corporate communication in institutions and companies, both public and private.
- CES9 : Study the configuration of the public image of organisations.
Specific Competences:>>Professional (practical)
- CE16 : Capacidad y habilidad para identificar, valorar, gestionar y proteger los activos intangibles de la empresa.
- CE17 : Habilidad para adaptarse a los objetivos organizacionales.
- CE18 : Ability to manage the internal communications of companies.
- CE19 : Ability to identify, classify and communicate effectively with different audiences.
- CE20 : Capacity and ability to create, apply and audit communications plans.
- CE21 : Capacity and ability to act as experts in the strategic management of image, identity, culture and corporate social reputation of companies.
- CE26 : Capacity to take strategic decisions.
- CE29 : Capacity for the objective analysis of reality and the extraction of valid considerations.
- CE32 : Capacity for creativity and innovation: capacity to evolve towards the unknown, starting with a solid understanding of the project and strategy to be followed.
- CE36 : Capacity and ability to create, design and develop graphic elements, images, symbols and text.
- CE37 : Ability to innovate and develop new media and vehicles.
- CE54 : Directing skills to implement the execution.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25
No data
General
Code:
22522
Lecturer responsible:
GARCIA GOMEZ-DIE, JAVIER
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,50
Practical credits:
0,90
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
COMMUNICATION AND SOCIAL PSYCHOLOGY
Area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
Theoretical credits: 1,5
Practical credits: 0,9
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN ADVERTISING AND PUBLIC RELATIONS
Course type: COMPULSORY (Year: 3)