Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2023-24
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
La asignatura Imagen Corporativa tiene carácter obligatorio dada su importancia en el perfil formativo y profesional del estudiante de Grado en Publicidad y Relaciones Públicas.
Los intangibles son hoy la principal fuente de valor para las organizaciones, de ahí la importancia para formar a los estudiantes en su identificación, análisis, gestión y puesta en valor. La pandemia del coronavirus y la enfermedad COVID-19 ha supuesto un cambio de paradigma para la gestión de la identidad e imagen de las organizaciones.
Uno de los perfiles profesionales que contempla el Libro Blanco para este Grado es precisamente el del gestor de recursos y activos intangibles, como profesional que planifica y gestiona de forma integral los procesos de comunicación, el branding corporativo u otros recursos intangibles, como la marca, la cultura, el diálogo con los grupos de interés o la reputación y confianza, entre otros. La materia pertenece al módulo “Gestión de Intangibles Corporativos: imagen, comunicación, marca y otros intangibles corporativos”.
En Imagen Corporativa se aborda el estudio de los recursos y activos intangibles en las organizaciones y su gestión estratégica, incidiendo especialmente en los no meramente comunicativos, algunos de ellos ya tratados en la asignatura Comunicación Corporativa, impartida en el curso anterior y también incluida en el mismo módulo.
En la asignatura nos aproximamos de forma teórica y práctica al dominio de la imagen y gestión de la marca y reputación corporativas, así como de productos, servicios o proyectos, tanto en grandes corporaciones, empresas medianas o pequeñas, instituciones y entidades sin ánimo de lucro.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals:>>Instrumentals
- CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG2 : Capacitat de posar en pràctica coneixements.
- CG3 : Coneixement bàsic del camp d'estudi.
- CG4 : Coneixement bàsic de la professió.
- CG9 : Presa de decisions.
Competències generals:>>Interpersonals
- CG10 : Habilitat per a treballar en un equip interdisciplinari.
Competències específiques:>>competències de coneixement (saber)
- CES10 : Estudi de la gestió del coneixement i dels actius intangibles de les organitzacions i dels seus programes de comunicació.
- CES12 : Estudi del departament de comunicació dins de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seua adreça.Estudi del departament de comunicació dins de les empreses i institucions i de les habilitats i tècniques necessàries per a la seua adreça.
- CES13 : Coneixement de la gestió de la comunicació corporativa en les institucions i les empreses, tant públiques com a privades.
- CES9 : Estudi de la configuració de la personalitat pública de les organitzacions.
Competències específiques:>>competències professionals (saber fer)
- CE16 : Capacitat i habilitat per a identificar, valorar, gestionar i protegir els actius intangibles de l'empresa.
- CE17 : Habilitat per a adaptar-se als objectius organitzacionals.
- CE18 : Capacitat de gestionar la comunicació interna de l'empresa.
- CE19 : Destreses per a identificar, classificar i comunicar-se eficaçment amb públics diferents.
- CE20 : Capacitat i habilitat per a crear, aplicar i auditar el pla de comunicació.
- CE21 : Capacitat i habilitat per a exercir com a experts en la gestió estratègica de la imatge, identitat, cultura i reputació social corporativa de l'empresa.
- CE26 : Capacitat per a la presa de decisions estratègiques.
- CE29 : Capacitat per a l'anàlisi objectiva de la realitat i extracció de consideracions vàlides.
- CE32 : Capacitat per a la creativitat i la innovació: capacitat per a evolucionar cap al desconegut, partint d'un coneixement sòlid del projecte i l'estratègia que cal seguir.
- CE36 : Capacitat i habilitat per a la creació, disseny i desenvolupament d'elements gràfics, imatges, símbols o textos.
- CE37 : Habilitats per a la innovació i desenvolupament de nous mitjans i suports.
- CE54 : Habilitats de direcció per a la implementació de la realització.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Comprendre raonar i sintetitzar continguts de diversos àmbits de coneixement.
- Emprendre accions i prendre decisions a partir dels coneixements teòrics adquirits.
- Conèixer i identificar els principals conceptes teòrics, àmbits i mètodes de recerca del camp d'estudi.
- Conèixer i identificar els diversos perfils professionals del sector i les funcions que en defineixen l'exercici.
- Fomentar l'habilitat de decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Adquirir i implementar estratègies de col·laboració i habilitats que afavorisquen el treball cooperatiu, reconeixent les aportacions d'altres àmbits del saber com a factor enriquidor de l'exercici professional.
- Aprendre a treballar en entorns multiculturals i socials i pontenciar-ne els resultats.
- Desenvolupar la capacitat per a identificar els actius intangibles en les organitzacions.
- Conèixer i implementar mètodes per a valorar els actius intangibles en les organitzacions.
- Tenir capacitat i habilitat per a gestionar els actius intangibles.
- Tenir capacitat i habilitat per a gestionar els actius intangibles.
- Desenvolupar la capacitat per a analitzar l'èxit o el fracàs de determinades organitzacions en clau de gestió estratègica d'intangibles.
- Conèixer diverses tipologies d'organitzacions.
- Saber fer un pla d'actuacions, amb limitacions reals, en intangibles que satisfacen objectius corporatius.
- Capacitat per a formar a formadors en la gestió estratègica de la imatge, identitat, cultura i reputació social corporativa de l'empresa.
- Conèixer els àmbits d'interès en matèria de reputació social corporativa (RSC) de l'empresa i ser capaces de concebre un pla d'RSC.
- Capacitat per a concebre i gestionar la comunicació interna com una eina al servei dels objectius corporatius, de la cultura corporativa i els recursos humans i d'imatge i reputació de les organitzacions.
- Conèixer el perfil, les habilitats i les capacitats dels directius que gestionen estratègicament la imatge, la identitat, la cultura i la reputació social corporativa de l'empresa.
- Analitzar notícies d'actualitat econòmica en clau de presa de decisions estratègiques: habilitats, intel·ligència emocional i direcció empresarial.
- Conèixer les conseqüències derivades de decisions estratègiques i la relació amb els intangibles corporatius.
- Ser capaç de gestionar els actius intangibles i conèixer els tangibles que configuren la personalitat pública de les empreses.
- Reconèixer la importància del coneixement continuat i la gestió en les organitzacions.
- Desenvolupar la capacitat d'incentivar l'aprenentatge continu en les organitzacions com un actiu intangible corporatiu.
- Analitzar i conèixer l'estructura dels departaments de comunicació en les corporacions.
- Comprendre la importància de la comunicació per a dotar de personalitat pública les organitzacions i, particularment, les empreses.
- Presentar la figura del director de comunicació com a màxim representant del departament de comunicació dins de les organitzacions.
- Perfil curricular del professional de la direcció de comunicació corporativa.
- Aprendre a desenvolupar programes de comunicació com a eines de gestió per a les organitzacions i les empreses.
- Analitzar i calibrar la importància de la comunicació institucional.
- Conèixer les eines per a gestionar la comunicació corporativa.
- Detectar intangibles corporatius de valor estratègic.
- Valorar la importància de la gestió d'intangibles dins de les organitzacions com a element estratègic.
- Decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Conèixer els principis i objectius que regeixen les organitzacions, especialment les privades.
- Contextualitzar els plans de comunicació corporativa al servei dels objectius organizacionales, tant en termes de vendes com d'imatge.
- Aprendre a desenvolupar programes específics de comunicació interna per a les organitzacions.
- Entendre la comunicació interna com a eina al servei dels objectius corporatius i de recursos humans de les organitzacions.
- Comprendre el valor de la cultura corporativa de les organitzacions.
- Reconèixer les organitzacions, i particularment les empreses, com a protagonistes de la comunicació.
- Analitzar i conèixer les teories sobre els públics d'interés (stakeholders) de l'organització.
- Reconèixer i valorar la importància estratègica dels públics per a una adequada gestió de la comunicació de l'organització.
- Aprendre a desenvolupar programes de comunicació com a eines de gestió per a les organitzacions i les empreses.
- Aprendre a valorar l'abast dels plans de comunicació de manera crítica, quantitativa i qualitativa.
- Decidir, de manera integral i crítica, entre diverses opcions.
- Comprendre la naturalesa i el funcionament dels mercats i la importància d'aquests per a les organitzacions.
- Analitzar el valor de la imatge i la reputació per a les organitzacions.
- Fomentar les habilitats per a la creativitat i la innovació com a perspectiva per a enfocar la gestió de les organitzacions i els intangibles d'aquestes.
- Traduir simbòlicament els valors de l'organització en elements gràfics, imatges o textos.
- Aprendre els principis de la identitat visual corporativa i saber visualitzar, a través del disseny l'estil, la personalitat d'una organització.
- Potenciar l'habilitat per al foment de la innovació i creativitat per al desenvolupament de nous mitjans al servei de la gestió dels intangibles i de la configuració d'una imatge i reputació corporatives.
- Adaptar la comunicació als nous mitjans o suports sorgits incessantment en la societat de la tecnologia de la informació.
- Conèixer i usar adequadament els recursos de les noves tecnologies de la informació.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
- Comprender razonar y sintetizar contenidos de diversos ámbitos de conocimiento.
- Emprender acciones y tomar decisiones a partir de los conocimientos teóricos adquiridos.
- Conocer e identificar los principales conceptos teóricos, ámbitos y métodos de investigación del campo de estudio.
- Conocer e identificar los diferentes perfiles profesionales del sector así como las tareas que definen su ejercicio.
- Fomentar la habilidad de decidir, de manera integral, crítica, entre diferentes opciones.
- Adquirir e implementar estrategias de colaboración y habilidades que favorezcan el trabajo cooperativo reconociendo las aportaciones de otros ámbitos del saber como factor enriquecedor del ejercicio profesional.
- Aprender cómo trabajar en entornos multiculturales y sociales y la pontenciación de resultados.
- Desarrollar la capacidad para identificar los activos intangibles en las organizaciones.
- Conocer e implementar métodos para valorar los activos intangibles en las organizaciones.
- Desarrollar la capacidad y habilidad para la gestión de los activos intangibles.
- Desarrollar la capacidad para proteger los activos intangibles de las organizaciones.
- Desarrollar la capacidad para analizar el éxito y fracaso de determinadas organizaciones en clave de gestión estratégica de intangibles.
- Saber elaborar un plan de actuaciones, con limitaciones reales, en intangibles que satisfagan objetivos corporativos.
- Capacidad para formar a formadores en la gestión estratégica de la imagen, identidad, cultura y reputación social corporativa de la empresa.
- Conocer los ámbitos de interés en materia de reputación de la empresa
- Capacidad para concebir y gestionar la comunicación interna como una herramienta al servicio de los objetivos corporativos, de la cultura corporativa y los recursos humanos y de imagen y reputación de las organizaciones.
- Conocer el perfil, habilidades y capacidades de los directivos que gestionan estratégicamente la imagen, identidad, cultura y reputación social corporativa de la empresa.
- Analizar noticias de actualidad económica en clave de toma de decisiones estratégicas: habilidades, inteligencia emocional y dirección empresarial.
- Conocer consecuencias derivadas de decisiones estratégicas y su relación con los intangibles corporativos.
- Capacidad para gestionar los activos intangibles, y conocimiento de los tangibles, que configuran la personalidad pública de las empresas.
Reconocer la importancia del conocimiento continuado y su gestión en las organizaciones.
- Analizar y conocer la estructura de los departamentos de comunicación y gestión de intangibles en las empresas.
- Aprender a desarrollar programas específicos de comunicación interna para las organizaciones.
- Comprender el valor de la cultura corporativa de las organizaciones.
- Analizar el valor de la imagen, la reputación y otros intangibles para las organizaciones.
-Fomentar las habilidades para la creatividad y la innovación como una perspectiva para el enfoque de la gestión de las organizaciones y de sus intangibles.
- Potenciar la habilidad para el fomento de la innovación y creatividad para el desarrollo de nuevos medios al servicio de la gestión de los intangibles y de la configuración de una imagen y reputación corporativa
- Adaptar la comunicación a los nuevos medios o soportes surgidos incesantemente en la sociedad de la tecnología de la información.
;