Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
PRELIMINAR:
“La docència dual i en línia es realitzarà de manera sincrònica per mitjà d'aula virtual”
L’assignatura Història del Dret i de les Institucions contribueix al desenvolupament del perfil professional del graduat en Dret i permet l’adquisició de les següents competències i habilitats per a l’exercici de la professió:
1. Comprendre el dret espanyol com a producte últim d’una complexa evolució jurídica.
2. Obtenir una visió clara de la diversitat historicojurídica en el marc d’una unitat política.
3. Conèixer les diferents maneres de creació del dret històric.
4. Conèixer la gènesi de les institucions historicojurídiques públiques i privades.
5. Interpretar fonts historicojurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals).
6. Analitzar críticament els textos històrics de contingut legal.
7. Adquirir consciència de la historicitat del dret en l’evolució de les seues fonts i institucions.
8. Conèixer les bases de l’argumentació historicojurídica.
9. Redactar escrits de temàtica historicojurídica.
10. Fer exposicions orals de temàtica historicojurídica.
11. Conèixer els recursos utilitzats històricament en la resolució de conflictes.
12. Treballar en equip sobre temàtica historicojurídica.
13. Usar les tècniques informàtiques per a l’obtenció d’informació historicojurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència i bibliografia històriques).
L’assignatura Història del Dret i de les Institucions és una assignatura de formació bàsica per al/a la futur/a egressat/da del grau en Dret que contribueix a l’adquisició dels coneixements, habilitats, destreses i aptituds necessàries en l’exercici d’una professió jurídica i té com a objecte de coneixement l’evolució del dret al llarg de la història. L’alumnat, a partir de la comprensió de la història del dret, podrà justificar i motivar les particularitats del dret modern i, així, desenvolupar la capacitat per a aplicar els coneixements jurídics en la resolució de problemes pràctics mitjançant la presa de decisions raonades. De la mateixa manera, en l’assignatura es treballa la capacitat per a redactar escrits, elaborar informes i treballs científics de qualitat sobre la base de la documentació historicojurídica, i l’exposició oral de tots els exercicis escrits amb la finalitat de desenvolupar destreses per a l'exercici del dret.
L’habilitació en aquestes destreses permetrà a l’alumnat adquirir coneixements i competències que l’aproximen conceptualment i metodològicament al dret, juntament amb continguts complementaris per a la formació d’un/a jurista. Per aquest motiu, l’assignatura d’Història del Dret i de les Institucions incideix també sobre la importància de l’origen i la fonamentació de l’actual ordenament jurídic en l’àmbit econòmic, polític i social. Les matèries amb les quals es relaciona de forma complementària són el dret romà, l’economia, la comptabilitat, el dret de la llibertat de creences, la teoria del dret i la filosofia del dret.
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
Objectius cognitius:
1. Comprendre el dret espanyol com a producte últim d’una complexa evolució jurídica.
2. Adquirir una visió clara de la diversitat historicojurídica en el marc d’una unitat política.
3. Identificar les diferents maneres de creació del dret en la història.
4. Explicar la gènesi de les institucions historicojurídiques públiques i privades sobre la base de la documentació.
5. Adquirir consciència de la historicitat del dret en l’evolució de les seues fonts i institucions.
6. Conèixer les bases de l’argumentació historicojurídica.
7. Conèixer els recursos utilitzats històricament en la resolució de conflictes.
Objectius instrumentals:
1. Interpretar fonts historicojurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals).
2. Analitzar críticament els textos històrics legals.
3. Usar les tècniques informàtiques per a l’obtenció d’informació historicojurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència i bibliografia històriques).
4. Redactar escrits de temàtica historicojurídica.
5. Fer exposicions orals de temàtica historicojurídica.
6. Coneixement i maneig crítics de les fonts d’informació, especialment les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).
7. Manipular documents i bibliografia en altres idiomes per a la seua aplicació al context jurídic.
Objectius actitudinals:
1. Adquisició de consciència crítica.
2. Col·laborar en el treball en equip sobre temàtica historicojurídica.
3. Desenvolupar el treball cooperatiu amb iniciativa i esperit emprenedor.
4. Fomentar la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat des del coneixement avançat.
5. Potenciar l’autoaprenentatge i l’adaptació a situacions noves.
6. Respectar les diferències individuals i culturals en el marc dels drets fonamentals.
7. Valorar les opinions discrepants.