Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

La asignatura Modelización de Sistemas Ecológicos es una asignatura formativa del módulo complementario de tipo Obligatoria que se imparte en el 3er curso (sexto semestre) del Grado de Biología. El principal objetivo de la asignatura es comprender el funcionamiento de los sistemas ecológicos, con especial énfasis en los ciclos biogeoquímicos. Esta asignatura se relaciona con otras materias como la ecología, la oceanografía, la fisiología vegetal y la geología, proporcionando un marco para profundizar en otras áreas como la edafología, la agrobiología o la toxicología. Además, el conocimiento de la filosofía y la práctica de la modelización constituirá una herramienta muy valiosa durante posteriores cursos y a lo largo de la carrera profesional.

Resultará especialmente interesante para la formación de futuros biólogos por tres razones. (1) Les aportará conocimientos fundamentales sobre el ciclo de nutrientes, carbono y agua. (2) Promoverá una visión sistémica de lo ecosistemas, los paisajes y el planeta. (3) Proporcionará información práctica sobre modelos y modelización.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE23 : Analitzar els components del medi físic (hídric, atmosfèric i terrestre) i les seues relacions amb el medi biòtic.
  • CE24 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de poblacions.
  • CE25 : Relacionar les diferents interaccions entre espècies en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE26 : Adquirir les bases per a analitzar l'estructura i dinàmica de comunitats.
  • CE27 : Relacionar els fluxos d'energia i els cicles biogeoquímics en el funcionament dels ecosistemes.
  • CE28 : Adquirir els coneixements necessaris per a dissenyar i executar projectes en biologia.
  • CE3 : Conèixer i aplicar els mètodes matemàtics i estadístics per a validar models a partir de dades experimentals aplicades a la biologia.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE34 : Planificar, dissenyar i executar investigacions pràctiques, i valorar-ne els resultats.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE41 : Adquirir la capacitat necessària per a dirigir, assessorar, dissenyar i executar projectes i estudis de processos de caràcter biològic.
  • CE46 : Dissenyar models biològics.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els elements que caracteritzen els principals tipus de sistemes i models en ecologia.
  • Aplicar correctament les tècniques d'anàlisi i diagramació de l'estructura i les relacions entre components dels sistemes.
  • Conèixer els principals cicles biogeoquímics i els processos que els determinen i identificar les alteracions que provoquen els principals problemes ambientals actuals.
  • Conèixer les principals tècniques d'anàlisi per a estudiar els processos biogeoquímics.
  • Guanyar experiència en el treball al laboratori en biogeoquímica, incloent-hi la planificació i les mesures de seguretat.
  • Aplicar les tècniques i els coneixements adquirits a l'elaboració de models senzills d'ecosistemes, a partir de les dades analitzades i del coneixement de problemes ambientals concrets, i simular mesures de gestió.
  • Conèixer els principals models de simulació aplicats a la resolució de problemes ambientals.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

 

 

Dades generals

Codi: 26538
Professor/a responsable:
CORTINA I SEGARRA, JORDI
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 1,68
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: AGROQUIMICA I BIOQUIMICA
    Àrea: EDAFOLOGIA I QUÍMICA AGRÍCOLA
    Crèdits teòrics: 0,12
    Crèdits pràctics: 0,28
  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix