Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2014-15

 

La palabra inmunología deriva del latín “immunis” que significa “sin carga”, entendiéndose por carga un impuesto, ley o enfermedad. Se dice que aquellos individuos que no sucumben ante la enfermedad cuando se infectan, se hallan inmunes, y este estado de resistencia específica a una enfermedad se denomina Inmunidad. Las primeras contribuciones de la Inmunología a la Biología y a la Medicina, partieron del reconocimiento de que era posible inducir inmunidad frente a los agentes patógenos y prevenir así la aparición de enfermedades infecciosas; es decir, el fundamento de las vacunas representa el nacimiento histórico de la Inmunología. Hasta los años sesenta del pasado siglo, el mayor progreso de la Inmunología se produjo en la elucidación de la naturaleza de los anticuerpos, del complemento y de la reacción antígeno-anticuerpo. Estos avances hicieron posible el perfeccionamiento de los métodos de diagnóstico serológico y su aplicación a otros campos, con la aparición subsiguiente del radioinmunoanálisis y el enzimoinmunoanálisis. En las últimas décadas del siglo se produjo la gran eclosión de los estudios referentes al papel fundamental de la inmunidad celular en las reacciones inmunes, que completaban el conocimiento de los mecanismos de la inmunidad adquirida. Más recientemente, la inmunidad innata, sus células y moléculas, han ocupado asimismo un importante lugar en el estudio de los mecanismos defensivos.

Actualmente la Inmunología constituye una de las áreas de mayor interés en el campo de la Biología en general y, más concretamente, en el de las Ciencias de la Salud. La importancia de esta asignatura en el plan de estudios del Grado de Biología viene determinada por varios factores:

1) La respuesta inmunitaria es un proceso fisiológico fundamental para la comprensión del funcionamiento de los organismos.

2) La respuesta inmunitaria es un proceso básico en el contexto de las enfermedades de carácter infeccioso, y las anomalías del sistema inmunitario constituyen un grupo de patologías de gran importancia.

3) Los métodos inmunodiagnósticos resultan fundamentales en el actual diagnóstico de laboratorio.

Además de las dificultades habituales que cualquier disciplina conlleva, debemos ser conscientes de las dificultades añadidas de la Inmunología. En efecto, el alumno, a lo largo de esta asignatura, ha de empezar a familiarizarse con un vocabulario (citocina, nomenclatura CD, antígeno y anticuerpo, sistema del complemento, etc) que hasta ese momento le ha sido completamente ajeno. Ha de aprender a manejar instrumental y aparataje, en muchos casos complejos. Por ello, con este programa sólo perseguimos que el alumno, al final del mismo, sea capaz de conocer y entender aspectos básicos y fundamentales de la Inmunología, y que se inicie en alguna de las principales técnicas utilizadas en un Laboratorio de dicha disciplina.

 

  

 

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Develop capacity for analysis, synthesis and critical reasoning.
  • CG10 : Develop knowledge-based critical attitudes.
  • CG3 : Solve problems effectively.
  • CG4 : Show capacity for teamwork.
  • CG6 : Learn autonomously.

 

Specific Competences:>>Theoretical

  • CE1 : Acquire the fundamentals of biological terminology, nomenclature, conventions and units.
  • CE10 : Understand the fundamentals of the regulation of vital functions of organisms through internal and external factors and identify mechanisms for adapting to the environment.
  • CE11 : Understand the principles of systematics and phylogenics.
  • CE13 : Study the structure and function of biomolecules and understand their function in biological processes.
  • CE14 : Understand the fundamentals of replication, transcription, translation and modification of genetic material.
  • CE15 : Identify the main metabolic pathways.
  • CE16 : Understand cell signalling mechanisms.
  • CE18 : Analyse the structure and functions of animal and plant viruses, cells, tissues, organs and systems.
  • CE19 : Study animal and plant anatomy and morphology.
  • CE2 : Relate the physical and chemical principles of Biology.
  • CE20 : Understand the basic principles of immunity in living beings.
  • CE22 : Analyse and interpret the development, growth and biological cycles of living beings.
  • CE4 : Recognise different levels of organisation in living systems.
  • CE5 : Understand the concept of life and know its origin and history, together with that of the Earth.
  • CE7 : Understand evolutionary mechanisms and models.
  • CE8 : Understand and know the genetic foundations of diversity.
  • CE9 : Identify organisms and interpret the diversity of species in the environment, as well as their origin, evolution and behaviour.

 

Specific Competences:>>Ability

  • CE29 : Show knowledge and understanding of the essential facts, concepts, principles and theories related to the areas of Biology.
  • CE30 : Interpret, evaluate, process and synthesis Biological data and information.
  • CE31 : Recognise and implement good scientific practices for measurement and experimentation.
  • CE32 : Safe handling: biological material, reagents, instruments and devices used in Biology.
  • CE33 : Carry out standard laboratory procedures involved in analytical tasks.
  • CE34 : Plan, design and execute practical research studies, evaluating the results.
  • CE35 : Interpret data gathered from observation and measurement in the laboratory and the field.
  • CE36 : Prepare, present and defend scientific and technical reports both in writing and orally to an audience.
  • CE37 : Ability to find, analyse, understand and write scientific and technical texts.
  • CE38 : Use inductive and deductive methods correctly in the field of Biology.
  • CE39 : Recognise and evaluate biological processes in daily life.
  • CE40 : Relate Biology to other disciplines.
  • CE45 : Carry out biological biotests and diagnoses.

 

Generic UA Competences

  • CGUA2 : Express oneself correctly, both orally and in writing, in either of the official languages of the Region of Valencia.
  • CGUA3 : Possess computer knowledge appropriate to the field of study.
  • CGUA4 : Acquire or possess basic ICT skills (Information and Communication Technologies) and manage the information obtained correctly.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2014-15

No data

 

 

;

General

Code: 26532
Lecturer responsible:
SEMPERE ORTELLS, JOSE MIGUEL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: BIOTECHNOLOGY
    Area: IMMUNOLOGY
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught