Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Esta asignatura es de carácter optativo y se ubica en el módulo Avanzado y dentro de él en la materia “Matemáticas Generales”. Dicha materia incluye además las asignaturas: “Teoría de la Medida”, “Teoría de Grupos” y “Topología Algebraica”.
Aunque el estudio sistemático de los conjuntos convexos se inició a finales del siglo XIX, es a mediados del siglo XX cuando la convexidad es reconocida como una rama bien establecida de las matemáticas. De hecho, el estudio de los conjuntos convexos y de los problemas geométricos relacionados ocupa el lugar 52 en la relación de 97 grandes temas de que se compone la clasificación conjunta de las bases de datos del Mathematical Reviews y del Zentralblatt für Mathematik (MSC Subject Classification 2010). La convexidad utiliza herramientas conceptuales de la geometría, del análisis, del álgebra lineal y de la topología, y juega un papel relevante en optimización, en la teoría de juegos, en la teoría de números, en la teoría de desigualdades y en la geometría combinatoria. El alumno tomó contacto con los poliedros convexos en Programación Lineal (4º semestre) y con las funciones convexas en Optimización I (5º semestre).
La asignatura de Análisis Convexo está centrada en el estudio de los conjuntos convexos generales y de las funciones convexas extendidas y de sus aplicaciones en optimización convexa.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
- CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
- CE14 : Resoldre problemes qualitatius i quantitatius segons models desenvolupats prèviament.
- CE2 : Conèixer demostracions rigoroses d'alguns teoremes clàssics en diferents àrees de la matemàtica.
- CE3 : Assimilar la definició d'un nou objecte matemàtic, en termes d'altres ja coneguts, i ser capaç d'utilitzar aquest objecte en diferents contextos.
- CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
- CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
- CE8 : Desenvolupar programes que resolguen problemes matemàtics utilitzant per a cada cas l'entorn computacional adequat.
- CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.
Competències genèriques específiques de la UA
- CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
- CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
- CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
- CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
- CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
- CG6 : Aprendre de manera autònoma.
- CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
- CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Familiaritzar-se amb els principals conceptes de l'anàlisi convexa i ser capaç de visualitzar-ne el significat geomètric en exemples simples.
- Interpretar les construccions geomètriques subjacents en molts resultats sobre interiors relatius i clausures de conjunts convexs.
- Conèixer la importància dels teoremes del tipus de Helly i de Weierstrass a l'hora d'obtenir teoremes d'existència.
- Identificar les funcions fortes i estrictament convexes per a garantir l'existència i unicitat de mínims globals de funcions convexes.
- Entendre el concepte de subdiferencial i el paper que té en optimització convexa.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objetivos Generales (español)
1.- Familiarizarse con los principales conceptos del análisis convexo y ser capaz de visualizar su significado geométrico en ejemplos simples.
2.- Interpretar las construcciones geométricas subyacentes en muchos resultados acerca de interiores relativos y clausuras de conjuntos convexos.
3.- Conocer la importancia de los teoremas del tipo de Helly y de Weierstrass a la hora de obtener teoremas de existencia.
4.- Identificar las funciones fuerte y estrictamente convexas para garantizar la existencia y unicidad de mínimos globales de funciones convexas.
4.- Entender el concepto de subdiferencial y su papel en optimización convexa.
Dades generals
Codi:
25051
Professor/a responsable:
LOPEZ CERDA, MARCO ANTONIO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
MATEMÀTIQUES
Àrea: ESTADÍSTICA I INVESTIGACIÓ OPERATIVA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MATEMÀTIQUES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
DOBLE GRAU EN FÍSIC I MATEMÁTIQUES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 5)