Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
LITERATURA LLATINA: POESIA ÈPICA I AMOROSA

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Dentro de la formación en literatura de una segunda lengua que adquiere el alumno/a en la titulación, la asignatura “Literatura latina: poesía épica y amorosa” aporta conocimientos de literatura latina, en su condición de referente básico para la conformación y desarrollo de las diversas literaturas europeas estudiadas en los diferentes Grados de Filología. Ubicada en segundo curso, complementa la asignatura de primer curso “Literatura latina: poesía lírica y didáctica” y en ambas se ofrece un análisis descriptivo de las características, obras y cultivadores más destacados de los subgéneros poéticos latinos más importantes durante s. I a. C. y primeras décadas de s. I d. C., que corresponden a la tradicionalmente llamada “época clásica” de la literatura latina.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE13 : Conèixer i analitzar les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
  • CG5 : Ser capaç de conèixer les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
  • CG6 : Ser capaç d'adquirir una formació bàsica en una de les dues llengües clàssiques (llatí o grec).
  • CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Capacitat per a comunicar-se en una segona llengua en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que l'alumnat adquirisca un nivell equivalent al B1 del marc comú de referència europeu.
  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els ideals estètics que presideixen la producció poètica llatina èpica i elegíaca, a més de les condicions de producció i transmissió.
  • Adquirir una panoràmica clara dels principals escriptors i obres i conèixer-ne les característiques més importants, ponderant la distància ideològica i cronològica que ens separa de la literatura llatina.
  • Reconèixer en els textos les característiques específiques més importants dels autors i les obres a què pertanyen, respecte dels coetanis i predecessors.
  • Fer un comentari literari d'un text (sobre una edició bilingüe) amb les fases d'anàlisi (localització del text, tema, anàlisi del contingut, anàlisi de la forma, conclusions).
  • Accedir a les fonts d'informació relacionades amb la literatura llatina.
  • Valorar la importància de la literatura llatina i l'enorme repercussió en la formació i el desenvolupament de les diverses literatures europees.
  • Fer un tema i presentar-lo de manera clara, coherent i ben argumentada.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

Objetivos conceptuales
(a) Adquirir una panorámica clara de los principales cultivadores y obras de la poesía latina épica y elegíaca de época clásica y conocer sus características más importantes.
(b) Conocer los ideales estéticos que presiden la producción poética latina épica y elegíaca de época clásica, así como las condiciones de su producción y transmisión.

Objetivos procedimentales
(c) Reconocer en los textos las características específicas más importantes de los autores y obras estudiados, frente a sus coetáneos y sus predecesores.
(d) Realizar un comentario y análisis literario de un texto perteneciente a los autores y obras estudiados (localización del texto, análisis del contenido, análisis de la forma, conclusiones).
(e) Acceder a fuentes de información básicas relacionadas con la literatura latina.
(f) Elaborar y presentar un tema de forma clara, coherente y bien argumentada.

Objetivos actitudinales
(g) Valorar la importancia de la literatura latina y enorme repercusión en la formación y desarrollo de las diferentes literaturas europeas.

 

 

Dades generals

Codi: 31920
Professor/a responsable:
PUCHE LOPEZ, MARIA CARMEN
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
    Àrea: FILOLOGIA LLATINA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix