Competencies and objectives
Course context for academic year 2024-25
This course continues offering the basic pillars of the field of General Linguistics. It serves a big purpose, it is, the knowledge of the bases and foundations of what underlies in the area of Linguistics, as well as all future work in the field, including the application of the description of the linguistic system; all this by means of an approach to the linguistic object, in the case of general Linguistics II, through the Theory of language (second approach in language studies).
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25
DEGREE IN CATALAN STUDIES
General Competences (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Specific Competences (CE)
- CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
DEGREE IN SPANISH: LANGUAGE AND LITERATURES
Generic Degree Course Competences
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Generic UA Competences
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Specific Competences (CE):>>Conceptual
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Specific Competences (CE):>>Procedural
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Specific Competences (CE):>>Attitude
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25
Conceptual goals
- Understanding the methodological organisation of the linguistic sign, valuing the importance of the notion of level and the different disciplines involved in the description of the sign.
- Understanding the structuring of the plane of the expression of the linguistic sign from a linear perspective, determining the disciplines involved in its study and specifying its objects.
- Understanding the notion, structure and types of linguistic units of the plane of the expression.
- Understanding the structuring of the plane of the grammatical content of the linguistic sign from a linear perspective, determining the disciplines involved in its study and specifying its objects.
- Knowing the linguistic units of the plane of the grammatical content.
- Understanding the structuring of the plane of the lexical and semantic content of the linguistic sign from a linear perspective, determining the disciplines involved in its study and specifying its objects.
- Knowing the linguistic units of the plane of the lexical and semantic content.
- Valuing the importance of the text as a higher unit of analysis.
- Understanding the situation and the frames of existence of the linguistic facts and the branches of Linguistics that have approached to them taking them as an object of study and research.
- Understanding the foundations of Psycholinguistics from a variety of theoretical contributions along history.
- Knowing the foundations of Neurolinguistics as well as its historical path until being understood as it is nowadays.
- Understanding what is Sociolinguistics, valuing the distinct theoretical contributions and its main current research areas.
- Understanding the importance of Pragmatics in present Linguistics, identifying its main theories.
- Knowing what is language Anthropology, differentiating it from Sociolinguistics and valuing the importance of conversational analysis.
- Gaining a panoramic vision of the main contributions in the field of Philosophy of language.
- Understanding Applied Linguistics as an interdisciplinary field.
- Knowing the field of the Language learning and teaching, focusing on different methodologies with special attention to the communicative approach.
- Approaching Traductology through its history.
- Understanding what is language planning, its main objective and its applications.
- Relating the field of Clinical Linguistics with Neurolinguistics, understanding its different research areas.
- Knowing the field of Computational Linguistics and the works related, recognising their advantages and disadvantages.
General
Code:
31721
Lecturer responsible:
JIMENEZ RUIZ, JUAN LUIS
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,20
Practical credits:
1,20
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
SPANISH STUDIES, GENERAL LINGUISTICS AND THEORY OF LITERATURE
Area: GENERAL LINGUISTICS
Theoretical credits: 1,2
Practical credits: 1,2
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN ENGLISH STUDIES
Course type: CORE (Year: 2)
-
DEGREE IN SPANISH: LANGUAGE AND LITERATURES
Course type: CORE (Year: 2)
-
DEGREE IN CATALAN STUDIES
Course type: CORE (Year: 2)
-
DEGREE IN ARABIC & ISLAMIC STUDIES
Course type: CORE (Year: 2)
-
DEGREE IN FRENCH STUDIES
Course type: CORE (Year: 2)