Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
En esta asignatura se aborda la formación en los procedimientos de creación léxica y en las normas de uso correcto de la lengua española. Se estudia la situación lingüística actual en español, y los sonidos y su representación gráfica. Además, se analizan las diferentes categorías gramaticales desde una perspectiva normativa: el sustantivo, género y número, los determinantes, el adjetivo, el verbo, el adverbio y la preposición. El último tema está dedicado a la introducción a la pragmática y a los actos de habla.
Los alumnos contarán con una serie de materiales y bibliografía proporcionados a través del UaCloud para poder seguir las clases con normalidad.
La formación de este curso será completada con la asignatura Español: norma y uso II.
Español: Norma y Uso I es una asignatura de formación básica para cualquier profesional de la lengua y sienta las bases de la normativa del español.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24
GRAU EN HUMANITATS
Competències generals del títol (CG)
- CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
- CG4 : Raonament crític.
- CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG7 : Capacitat d'organització i planificació.
- CG9 : Resolució de problemes i presa de decisions.
Competències específiques (CE)
- CE5 : Valorar i interpretar la diversitat cultural pròpia de la Comunitat Valenciana, contrastant la cultura pròpia d'aquest territori amb altres cultures amb les quals s'estableixen relacions i contactes, mitjançant l'ús de les llengües oficials com a llengües vehicular.
- CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
- CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
- CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
- CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
- CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
- CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
- CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
- CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències específiques (CE)
- CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
Competències transversals
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA1 : Capacitat per a comunicar-se en una segona llengua en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que l'alumnat adquirisca un nivell equivalent al B1 del marc comú de referència europeu.
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
- CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Competències específiques (CE)
- CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
- CE2 : Capacitat per a reflexionar i descriure les característiques lingüístiques pròpies, peculiars i exclusives de la llengua francesa, així com les comunes a altres llengües, especialment les de la Comunitat Valenciana, i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del francès en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
- CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
- CG4 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques, culturals i literàries aplicades a la llengua francesa i a les seues literatures com a expert en aquesta matèria en els seus diferents perfils professionals.
Competències genèriques de la UA
- CGUA3 : Capacitat de comunicar i d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
- CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
- CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
Competències específiques (CE)
- CE22 : Ser capaç de redactar textos de diferent tipus.
- CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.
- CE6 : Ser capaç d'adquirir i conèixer els aspectes lingüístics d'una llengua diferent de l'anglès (una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana o una segona llengua estrangera).
Competències transversals bàsiques de la UA
- UA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
- Conèixer els estudis d'espanyol en l'actualitat.
- Conèixer el sistema fonològic espanyol i les seues varietats.
- Comprendre l'evolució del lèxic i els procediments de formació de paraules.
- Conèixer les categories gramaticals en espanyol.
- Conèixer el concepte de grup nominal i els seus components.
- Conèixer el verb i els seus morfemes en espanyol.
- Conèixer l'adverbi en espanyol i el seu ús.
- Conèixer les preposicions i conjuncions en espanyol i comprendre el seu ús com a elements de relació.
- Conèixer les interjeccions en espanyol i el seu ús.
- Comprendre l'ús de la interrogació i la negació en espanyol.
- Comprendre les relacions sintàctiques de coordinació i subordinació.
- Conèixer els diferents conceptes de subordinació.
- Conèixer les propietats textuals, les diferents tipologies i els principis fonamentals de la pragmàtica.
Procedimentals:
- Analitzar la situació lingüística actual d'Espanya.
- Reconèixer els diferents sons que constitueixen el sistema fonològic espanyol.
- Identificar l'origen i el procediment de formació de les paraules.
- Diferenciar l'origen i el procediment de formació de les paraules.
- Reconèixer el grup nominal i identificar els seus components.
- Analitzar el verb i diferenciar els diferents valors dels seus morfemes.
- Distingir les diferents d'adverbis en espanyol i el seu ús.
- Identificar els elements de relació: preposició i conjunció.
- Analitzar el valor de la interjecció en el discurs.
- Analitzar el funcionament de la interrogació i la negació en el discurs.
- Distingir les relacions sintàctiques de coordinació i subordinació.
- Identificar els diferents tipus d'oracions subordinades.
- Analitzar els diferents procediments de cohesió, coherència i adequació i els principals fonaments de la pragmàtica.
Actitudinals:
- Mostrar-se favorable a treballar en equip en la resolució dels problemes plantejats, escoltant les aportacions de la resta de companys i contribuint a fomentar l'aprenentatge cooperatiu.
- Participar activament en la resolució de problemes, així com en els fòrums temàtics i debats virtuals dissenyats per a compartir dubtes i intercanviar informació sobre algun dels fenòmens normatius estudiats.
- Conèixer els estudis d'espanyol en l'actualitat.
- Conèixer el sistema fonològic espanyol i les seues varietats.
- Comprendre l'evolució del lèxic i els procediments de formació de paraules.
- Conèixer les categories gramaticals en espanyol.
- Comprendre les relacions sintàctiques de coordinació i subordinació.
- Conèixer les propietats textuals, les diferents tipologies i els principis fonamentals de la pragmàtica.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
-Que los alumnos sean capaces de comprender las cuestiones teórico-prácticas planteadas en clase, y sean capaces de trasladarlas a casuísticas diferentes.
-Que los alumnos desarrollen la capacidad para el trabajo en equipo y el aprendizaje cooperativo.
-Que los alumnos tengan capacidad autocrítica que les permita formarse de manera autónoma.
-Que los alumnos asuman una actitud responsable en las tareas individuales.
Dades generals
Codi:
31611
Professor/a responsable:
ALVARADO ORTEGA, MARIA BELEN
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN HUMANITATS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)