Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2012-13

En un contexto cultural amplio, el propósito de esta asignatura es adentrarse, desde una perspectiva comparatista, en las relaciones que mantiene la literatura francesa con otras literaturas.

Tiene como objetivo situar la asignatura en el perfil profesional, en el plano formativo del grado y su coordinación con el resto de asignaturas. Las asignaturas con las que se relaciona son las siguientes:

Estudios de textos franceses I: actualidad de Francia y los países francófonos (cód. 30513)

Literatura francesa contemporánea (cód. 30514)

Panorama general de la literatura francesa hasta el siglo XIX (cód. 30522)

Manifestaciones artísticas y culturales de los siglos XX y XXI (cód. 30534)

Estudios de textos franceses II: principales corrientes de la historia del pensamiento francés (cód. 30535)

Literatura francesa y género (cód. 30536)

Narrativa francesa del siglo XIX (cód. 30537)

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat de comunicar-se oralment i per escrit en llengua francesa amb la fluïdesa, correcció i complexitat adequades a cada context i situació.
  • CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
  • CE3 : Comprensió de la situació sociolingüística de la llengua i la literatura francesa en la producció i en l'anàlisi de textos.
  • CE5 : Capacitat de valorar les característiques, evolució i influències de les tendències literàries, artístiques i culturals com a manifestacions de l'activitat creativa en l'àmbit francès.
  • CE6 : Capacitat d'anàlisi i crítica del text literari com a manifestació creativa i reflex del context soci cultural.
  • CE7 : Capacitat d'analitzar textos en llengua francesa des dels punts de vista lingüístic, literari i cultural.
  • CE8 : Capacitat d'interpretar i comprendre les principals aportacions dels moviments i tendències dels gèneres literaris en llengua francesa, en la construcció del pensament literari clàssic i contemporani i valorar el seu impacte en l'àmbit social.
  • CE9 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar explicativa i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics de la disciplina.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
  • CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG2 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
  • CG4 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques, culturals i literàries aplicades a la llengua francesa i a les seues literatures com a expert en aquesta matèria en els seus diferents perfils professionals.
  • CG6 : Capacitat de transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CG8 : Capacitat de generar noves idees (creativitat) i de dissenyar i gestionar projectes.
  • CG9 : Capacitat de prendre decisions i resoldre problemes en l'àmbit acadèmic i professional.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els diversos enfocaments i perspectives d'estudi del text literari: història de la literatura, teoria de la literatura i crítica literària.
  • Conèixer les característiques del mètode crític literari comparat.
  • Aplicar l'enfocament crític de la literatura comparada a l'anàlisi dels textos literaris, des de l'edat mitjana fins a l'actualitat.
  • Analitzar texts aplicant-hi diversos enfocaments crítics ahora.
  • Desenvolupar la capacitat crítica pròpia, a partir dels diversos enfocaments d'anàlisi del text literari.
  • Desenvolupar la lectura crítica i comparada de les obres literàries.
  • Capacitat per a treballar en grup.
  • Fer un treball d'investigació.
  • Conèixer les diverses maneres de fer un treball d'investigació.
  • Desenvolupar les competències lectores.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13

Objetivos formativos:

Conocer los diferentes enfoques y perspectivas de estudio del texto literario: Historia de la literatura, Teoría de la literatura y Crítca literaria.

Conocer las características del método crítico literario comparado.

Aplicar el enfoque de la literatura comparada en el análisis de los textos literarios.

Realizar análisis de los textos aplicando diferentes enfoques críticos.

Desarrollar una capacidad crítica propia.

Desarrollar la lectura crítica y comparada de las obras literarias.

Realizar un trabajo de investigación.

 Objetivos conceptuales:

Conocer las distintas clasificaciones que pueden realizarse para explicar la historia de la literatura francesa desde la Edad Media hasta el siglo XXI.

Comprender las distintas características de todas las manifestaciones literarias francesas desde la Edad Media hasta el siglo XXI.

Conocer las principales obras de estas etapas, con sus características literarias y su importancia en la evolución del género literario al que pertenecen.

Relacionar las manifestaciones literarias francesas con el contexto histórico y cultural en las que se producen.

Objetivos procedimetales:

Describir las características de las diferentes manifestaciones literarias.

Reconocer las características de las distintas manifestaciones literarias en diferentes textos.

Explicar la volución de los distintos géneros literarios desde su aparición hasta la actualidad.

Reconocer las características comunes entre manifestaciones artísticas de distintos ámbitos.

Utilizar el léxico especializado propio de la crítica literaria.

Objetivos actitudinales:

Comprender la importancia de la literatura como manifestación cultural.

Cpacidad para realizar trabajos en grupo.

 

 

 

Dades generals

Codi: 30538
Professor/a responsable:
PERAL CRESPO, AMELIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIES INTEGRADES
    Àrea: FILOLOGIA FRANCESA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix