Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guías docentes
  RECURSOS PARA EL CONOCIMIENTO Y USO DEL CATALÁN

Competencias y objetivos

 

Contexto de la asignatura para el curso 2021-22

Aquesta assignatura té com a objectiu fonamental bastir l'alumat de tots els instruments necessaris per a l'anàlisi lingüística i literària que haurà d'usar i analitzar al llarg del Grau.

 

 

Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales)

Competencias Generales del Título (CG)

  • CG3 : Capacidad de desarrollar técnicas de lectura, análisis y síntesis.
  • CG4 : Capacidad para gestionar y para usar los recursos aportados por las tecnologías de la información y la comunicación y para aplicarlos a las industrias de la lengua y la literatura.
  • CG7 : Compromiso social cono la igualdad entre hombres y mujeres, la pluralidad y diversidad de realidades de la sociedad actual, la paz y la democracia.

 

Competencias Generales de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaz de utilizar como usuario herramientas básicas en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaz de una comunicación efectiva y un conocimiento lingüístico en una de las dos lenguas oficiales de la Comunidad Valenciana (lengua castellana o lengua catalana), en su ámbito disciplinar.

 

Competencias específicas (CE)

  • CE1 : Capacidad para comunicar en la lengua catalana en situaciones comunicativas (orales y escritas) de forma que se pueda hacer viable una comunicación fluida en los medios profesionales y académicos en que se desarrollará el alumno/a en el futuro, teniendo en cuenta el conocimiento de la realidad histórica, social, institucional, cultural y artística del ámbito propio.
  • CE10 : Capacidad para utilizar los recursos y los materiales pertinentes para el autoaprendizaje (bibliográficos, diccionarios, obras de referencia, obras terminológicas, tutorías, nuevas tecnologías) y transmitir la información en lengua catalana.
  • CE11 : Ser capaz de desarrollar técnicas de lectura, análisis y síntesis; formular hipótesis de trabajo, demostrarlas con argumentos y llegar a conclusiones, así como también reconocer y aplicar la coherencia textual (estructura del texto, distribución de las ideas, progresión de la información, utilización de palabras clave), de forma que se desarrolle explicativa y argumentativamente cualquier contenido relacionado con la lengua y la literatura catalana, y poder así lograr el papel de conocedor, transmisor y asesor de los conocimientos adquiridos.
  • CE2 : Capacidad para conocer las características morfológicas, sintácticas, fonéticas y léxico-semánticas para utilizar, transmitir y aplicar los conocimientos al análisis, la comprensión y la producción del catalán en las manifestaciones orales y escritas.

 

 

 

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  • Conéixer les característiques dels principals documents normatius en l’àmbit de la gramàtica catalana i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Conéixer les gramàtiques, guies d’ús i llibres d’estil del català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Conéixer els diccionaris, enciclopèdies i atles lingüístics fonamentals de l’àmbit català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Conéixer les eines bàsiques de recerca filològica en suport electrònic o per xarxa.
  • Conéixer el paper de les noves tecnologies en el món profesional del filòleg: en la pràctica docent, en l’àmbit de la investigació i en la tasca lexicogràfica i terminològica.
  • Analitzar els documents filològics dels principals gramàtics de l’àmbit català.
  • Consultar adequadament les eines bàsiques de recerca filològica en suport electrònic o per xarxa: corpus lingüístics sincrònics i diacrònics, biblioteques digitals, diccionaris electrònics, bases de dades terminològiques, bases de dades de catalogació de manuscrits, traductors automàtics, programes estadístics, portals d’internet relacionats amb la literatura i llengua catalanes, etc. 
  • Fer servir adequadament les eines bàsiques del treball científic, com ara: replega d'informació de camp i bibliogràfica, síntesi de la informació teòrica, organització del material, elaboració d'hipòtesis, redacció adequada i coherent, formulació de conclusions, ús correc­te de les convencions (sistema de cita­ció, notació...).
  • Fer servir adequadament els instruments de presentació d’una exposició oral.
  • Consultar i gestionar la informació que ofereixen les principals revistes en l’àmbit de la llengua catalana.
  • Aplicar les habilitats bàsiques per a localitzar, utilitzar i aprofitar la informació continguda en bases de dades i altres instruments informàtics i d’Internet, a fi de realitzar un treball d’investigació filològica.
  • Gestionar i utilitzar les TIC (especialment en l’àmbit de l’autoaprenentatge)  en l’àmbit de la llengua catalana.
  • Valorar el lloc que ocupa la llengua catalana en el conjunt de les llengües modernes en relació amb els recursos filològics.
  • Valorar el paper de les principals revistes científiques i els projectes d’investigació de llengua i literatura en l’àmbit català.
  • Valorar les gramàtiques, guies d’ús i llibres d’estil del català i la utilitat i adequació en la pràctica filològica.
  • Mostrar una actitud positiva i crítica davant l’ús de les noves tecnologies en la pràctica filològica.
  • Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.

 

 

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2021-22

1. Conéixer els principals instruments i criteris per a la correcció lingüística.
2. Conéixer i desenvolupar els recursos adients per a la redacció i l’exposició de treballs científics.
3. Conéixer i desenvolupar l’aprenentatge de la llengua i la literatura basat en les TIC.
4. Conéixer els principals mitjans de difusió dels coneixement filològic, tant en l’àmbit de la llengua com en l’àmbit de la literatura.
5. Fer servir correctament i amb eficàcia comunicativa la normativa (especialment la pronúncia però també l’ortografia, la gramàtica, la lexicosemàntica i la fraseologia) que regula l’ús de la llengua en el registre formal de l’àmbit acadèmic, sobretot dels textos expositivoargumentatius (en el canal oral: exposició, debat i entrevista; en el registre escrit: informe i treball acadèmic.
6. Fer servir correctament les convencions ortotipogràfiques del registre formal escrit de l’àmbit acadèmic.

 

 

 

Datos generales

Código: 30013
Profesor/a responsable:
MONTSERRAT BUENDIA, SANDRA
Crdts. ECTS: 6,00
Créditos teóricos: 1,20
Créditos prácticos: 1,20
Carga no presencial: 3,60

Departamentos con docencia

  • Dep.: FILOLOGÍA CATALANA
    Área: FILOLOGIA CATALANA
    Créditos teóricos: 1,2
    Créditos prácticos: 1,2
    Este dep. es responsable de la asignatura.
    Este dep. es responsable del acta.

Estudios en los que se imparte