Competències i objectius

SENSE DOCÈNCIA EN AQUEST CURS ACADÈMIC

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Sense dades

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2015-16

Sense dades

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

4. Objectius generals
Assignatura: Sociolingüística Catalana I
1. Introducció als principals instruments teòrics i metodològics de la disciplina.
2. Conèixer mitjançant un examen crític la situació sociolingüística de les llengües del món.
3. Adquirir una visió crítica de la contribució de la sociolingüística catalana a la sociolingüística general.
4. Adquirir una consciència de l`espai social que li pertoca a la llengua catalana dins del respecte a la diversitat sociolingüística.

5. Continguts
1. El marc teòric i metodològic de la sociolingüística i les seues relacions amb les disciplines pròximes.
2. La sociologia del llenguatge o macrosociolingüística.
3. La sociolingüítica de la variació o microsociolingüística.
4. Les dades sobre el coneixement, l`ús i l`estatus del català en els diferents territoris de parla catalana.
     
6. Destreses
Assignatura: Sociolingüística Catalana I
Saber aplicar a la realitat social de les llengües i, concretament, de la llengua catalana, les eines metodològiques i conceptuals de la sociolingüística.
7. Actituds socials
Assignatura:  Sociolingüística Catalana I
1. Prendre consciència de la realitat sociolingüística dels Països Catalans.
2. Fer veure la necessitat de la normalització del català en el marc de la diversitat lingüística mundial.
8. Temari
Assignatura: Sociolingüística Catalana I
Tema
Hores presencials
1
Què és la sociolingüística?
1.1. Respostes preliminars
1.2. Sorgiment de la disciplina
1.3. Línies d`estudi micro i macro
3 hores
2
Coneixement, ús i estatus de la llengua
2.1. Comunitat d`idioma i comunitat de parla
2.2. Multilingüisme i conflicte lingüístic
2.3. La planificació lingüística
2.4. Demografia de la llengua catalana
     4.1. Catalunya
     4.2. Illes Balears
     4.3. País Valencià
     4.4. Altres territoris
15 hores
3
L`estudi de les estructures lingüístiques
3.1. La dialectologia social
3.2. El contacte lingüístic
      3.2.1. Les marques transcòdiques
      3.2.2. El canvi de codi
      3.2.3. Els criolls
3.3. La variació dins la llengua
      3.3.1. El canvi lingüístic
      3.3.2. Les varietats socials
      3.3.3. El model estàndard
12 hores

9.Bibliografia i altres recursos
Assignatura: Sociolingüística Catalana I
a) Bibliografia bàsica
BOIX, Emili; Xavier VILA (1998). Sociolingüística de la llengua catalana, Barcelona: Ariel.
GIMENO, Francisco; MONTOYA, Brauli (1989). Sociolingüística, Biblioteca Lingüística Catalana, València: Universitat de València.
MONTOYA, Brauli (2006). Normalització i estandardització, Alzira, ed. Bromera.
b) Bibliografia d`aprofundiment
ARACIL, Lluís V. (1982). Papers de sociolingüística, Barcelona: La Magrana.
ARACIL, L.V (1983). Dir la realitat, Barcelona, Edicions dels Països Catalans.
ARGENTER, Joan A. (ed., 2004). On the Margins of Nations: Endangered Langua

 

 

Dades generals

Codi: 8627
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
Crèdits teòrics: 4,50
Crèdits pràctics: 1,50
Càrrega no presencial:

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 4,5
    Crèdits pràctics: 1,5
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix