Competencies and objectives
NO TEACHING IN THIS ACADEMIC COURSE
Course context for academic year 2015-16
No data
Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2015-16
No data
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2015-16
2. CONTEXTUALIZACIÓ / PRESENTACIÓ
L’assignatura fa un examen crític de la historia social de la llengua catalana i subministra els instruments per a la recerca en les fonts de la documentació històrica. Així mateix, ofereix a l’alumnat una formació bàsica en aspectes essencials de la docència de la historia de la llengua per a l’ensenyament secundari i per al treball en arxius històrics.
En el context del pla d`estudis de Filologia Catalana, aquesta assignatura es planteja com una introducció diacrònica, necessària per a emmarcar degudament l`anàlisi de la llengua actual que està programada per als cursos següents del grau a les assignatures de Fonaments de la norma lingüística catalana, de 2n curs (2n semestre); Fonètica i fonologia catalanes, de 3r curs (1r semestre); Les parles catalanes, de 3r (1r semestre); Morfologia catalana, de 3r (2n semestre); Sintaxi catalana, de 4t (1r semestre); Semàntica i lexicologia catalana, de 4t (2n semestre).
Però els coneixements previs que proporciona la Història social de la llengua es fan imprescindibles per a cursar les assignatures amb les quals manté la relació més estreta, que són Sociolingüística catalana, 3r curs (1r semestre), i Orígens i evolució de la llengua catalana, de 3r (2n semestre). La Sociolingüística permet apreciar com es manifesten en el moment present els usos socials de la llengua i la consciència lingüística que han caracteritzat la comunitat lingüística catalana al llarg del temps. Quant a l`altra assignatura, partint de la contextualització històrica ja presentada en Història social, s`ocupa de descriure i resseguir el desenvolupament de les estructures lingüístiques del català des del seu naixement.
3. COMPETÈNCIES
Competències generals
CG1
Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
CG2
Capacitat per comprendre el paper del llenguatge en la construcció del ser humà com a membre actiu d`una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l`individu en la societat.
CG3
Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
CG7
Compromís social amb la igualtat entre hòmens i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències específiques
CE1
Capacitat per comunicar en la llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que es puga fer viable una comunicació fluïda en els mitjans professionals i acadèmics en què es desenvoluparà l`alumnat en el futur, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l`àmbit propi.
CE4
Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
CE5
Capacitat per comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenaci&
L’assignatura fa un examen crític de la historia social de la llengua catalana i subministra els instruments per a la recerca en les fonts de la documentació històrica. Així mateix, ofereix a l’alumnat una formació bàsica en aspectes essencials de la docència de la historia de la llengua per a l’ensenyament secundari i per al treball en arxius històrics.
En el context del pla d`estudis de Filologia Catalana, aquesta assignatura es planteja com una introducció diacrònica, necessària per a emmarcar degudament l`anàlisi de la llengua actual que està programada per als cursos següents del grau a les assignatures de Fonaments de la norma lingüística catalana, de 2n curs (2n semestre); Fonètica i fonologia catalanes, de 3r curs (1r semestre); Les parles catalanes, de 3r (1r semestre); Morfologia catalana, de 3r (2n semestre); Sintaxi catalana, de 4t (1r semestre); Semàntica i lexicologia catalana, de 4t (2n semestre).
Però els coneixements previs que proporciona la Història social de la llengua es fan imprescindibles per a cursar les assignatures amb les quals manté la relació més estreta, que són Sociolingüística catalana, 3r curs (1r semestre), i Orígens i evolució de la llengua catalana, de 3r (2n semestre). La Sociolingüística permet apreciar com es manifesten en el moment present els usos socials de la llengua i la consciència lingüística que han caracteritzat la comunitat lingüística catalana al llarg del temps. Quant a l`altra assignatura, partint de la contextualització històrica ja presentada en Història social, s`ocupa de descriure i resseguir el desenvolupament de les estructures lingüístiques del català des del seu naixement.
3. COMPETÈNCIES
Competències generals
CG1
Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
CG2
Capacitat per comprendre el paper del llenguatge en la construcció del ser humà com a membre actiu d`una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l`individu en la societat.
CG3
Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
CG7
Compromís social amb la igualtat entre hòmens i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències específiques
CE1
Capacitat per comunicar en la llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que es puga fer viable una comunicació fluïda en els mitjans professionals i acadèmics en què es desenvoluparà l`alumnat en el futur, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l`àmbit propi.
CE4
Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
CE5
Capacitat per comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenaci&
General
Code:
8606
Lecturer responsible:
No data
Credits ECTS:
Theoretical credits:
4,50
Practical credits:
1,50
Distance-base hours:
Departments involved
-
Dept:
CATALAN STUDIES
Area: CATALAN STUDIES
Theoretical credits: 4,5
Practical credits: 1,5
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
Degree in Hispanic Studies -programme 2000
Course type: OPTIONAL (Year: No year)
-
Degree in Arabic Studies -programme 2000
Course type: OPTIONAL (Year: No year)
-
Degree in English Studies -programme 2000
Course type: OPTIONAL (Year: No year)
-
Degree in French Studies -programme 2000
Course type: OPTIONAL (Year: No year)
-
Degree in Catalan Studies - programme 2000
Course type: CORE (Year: 3)