Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

Els rols de gènere s'aprenen al llarg de tot el desenvolupament. A través dels rols i els estereotips de gènere, que privilegien a l'home, i es transmeten cultural i simbòlicament es transmeten de la cultura masclista i patriarcal, les persones aprenem el que "suposa ser home i dona" així com les característiques entre les relacions dels gèneres. Aquest aprenentatge és informal, i per tant s'aprén de manera inconscient. Les xiquetes i els xiquets són especialment sensibles i susceptibles a aquests estereotips, els quals tenen aspectes tradicionals, però també hi ha altres renovats, com són, per exemple, la *híper-*sexualización de la infància i la *erotización de la violència. Aquests rols provoquen desigualtats i desequilibris entre homes i dones, els quals es perceben com "*standar" en un pensament col·lectiu que els normalitza i *invisibilidiza. La violència contra les dones és conseqüència d'aquestes desigualtats i és important visibilitzar-la per a combatre-la.
La violència contra les dones s'exerceix al llarg de totes les etapes del desenvolupament, és violència de gènere i és violència sexual, perquè s'exerceix tant per motius de gènere com per i sobre la sexualitat de les dones.
Aprofundirem en una de les formes de violència que més estesa està en la nostra societat i que paradoxalment és més visible: la violència sexual sobre les dones en les relacions de parella. Analitzarem les creences i estereotips sexuals que provoquen i perpetuen aquest tipus de violència.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Competències generals

  • CE9 : Comprendre la necessitat de canvi cognitiu personal i professional que requereix la intervenció psicopedagògica en els processos d'aprenentatge i desenvolupament psicològic concernits en la construcció de la identitat i del coneixement social en un context determinat estructural i culturalment.
  • CG1 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CG2 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.

 

EXPERT/A EN VIOLÈNCIA DE GÈNERE: UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CON2 : Adquirir un coneixement integral sobre la violència de gènere des d'una perspectiva. multidisciplinària
  • CON3 : Conèixer i raonar de manera interdisciplinària sobre les causes, les manifestacions i la prevenció de la violència de gènere.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD2 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • C2 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • C5 : Comprendre la necessitat de canvi cognitiu personal i professional que requereix la intervenció psicopedagògica en els processos d'aprenentatge i desenvolupament psicològic concernits en la construcció de la identitat i del coneixement social en un context determinat estructural i culturalment.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

Que l'alumnat conega l'aprenentatge dels rols de gènere des d'un punt de vista dialèctic contextual.
- Que l'alumnat entenga com els rols i estereotips de gènere influeixen en la perpetuació de les desigualtats de gènere, la violència de gènere i en la falta de percepció d'aquestes.
- Que l'alumnat entenga que la violència contra les dones s'exerceix de manera diferent al llarg de les diferents etapes del desenvolupament.
- Que l'alumnat comprenga que la violència de gènere és també violència sexual.
- Que l'alumnat conega les característiques de la violència sexual sobre les dones en la *relacién de parella.
- Que l'alumnat siga capaç d'identificar les desigualtats entre homes i dones i les formes de violència que existisquen en el seu context més pròxim.
- Que l'alumnat puga reflexionar sobre la seua pròpia conducta i puga establir objectius per a intervindre i contribuir cap a la igualtat entre homes i dones i l'eliminació de violència contra les dones.

 

 

Dades generals

Codi: 79208
Professor/a responsable:
MAÑAS VIEJO, CARMEN ROSA
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix