Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La forma habitual de gestionar los conflictos en el ámbito educativo, consistentes en amonestaciones o expedientes sancionadores, no siempre resultan efectivos, ni sirven para arreglar un situación de violencia en el aula, incluso algunas veces contribuyen a intensificarla, lo que empeora el problema y lo alarga.

Son mayoría los profesores, alumnos y padres que consideran que, en los últimos tiempos, se ha producido un notable aumento de los conflictos en el ámbito escolar, lo que está conduciendo a un deterioro progresivo de las relaciones interpersonales en las escuelas. Esta situación está provocando un creciente interés por la mediación escolar, la cual, pese a no ser la panacea ni un instrumento mágico, sí puede considerarse una herramienta válida para mejorar la gestión de una buena parte de los conflictos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN MEDIACIO EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG4 : Que l'alumnat sàpia comunicar les seues conclusions (i els coneixements i raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clar i sense ambigüitats.
  • CG5 : Que l'alumnat posseïsca les habilitats d'aprenentatge que li permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Que l'alumnat sàpia organitzar i planificar els recursos individuals i col·lectius disponibles per a l'exercici en les seues distintes modalitats organitzatives de la professió de mediador.
  • CE11 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar treballs professionals en equips específics i interdisciplinaris.
  • CE12 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici de la professió de mediador en les seues relacions amb els ciutadans, amb altres professionals i amb les institucions.
  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE19 : Saber adaptar el procés de mediació a grups diferents de persones.
  • CE20 : Ser capaç d'utilitzar les tècniques de mediació adaptant-les al nivell familiar, escolar, comunitari, penal, laboral, de consum i intercultural, de la intervenció professional.

 

MÀSTER EN MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG4 : Saber conèixer i utilitzar la mediació com a mètode de resolució de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Saber assumir la mediació com un procés horitzontal i voluntari en el qual les parts són iguals i els seus interessos totalment respectables.
  • CE11 : Conèixer les bases de l'ordenament jurídic que legitimen la mediació com a mecanisme alternatiu de solució de conflictes.
  • CE12 : Conèixer les diferents teories i mecanismes de resolució alternativa de conflictes.
  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE19 : Saber adaptar el procés de mediació a grups diferents de persones.
  • CE20 : Ser capaç d'utilitzar les tècniques de mediació adaptant-les al nivell familiar, escolar, comunitari, penal, laboral, de consum i intercultural, de la intervenció professional.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Comprender la realidad del aula como contexto de socialización y espacio de convivencia.
Ofrecer estrategias de intervención para la resolución de conflictos en el aula y en el centro educativo.
Conocer y reflexionar en el marco teórico de prevención y análisis de conflictos.
Incorporar la mediación como proceso de encuentro interpersonal para la elaboración de los propios conflictos y la búsqueda de vías constructivas de consenso.

 

 

Dades generals

Codi: 78711
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 2,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,40
Càrrega no presencial: 1,20

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix