Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
TALLER JUDICIAL ¿COM MOTIVAR UNA SENTÈNCIA?

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2022-23

Módulo nº 18 de la fase presencial del máster en argumentación jurídica.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals

  • CG1 : Capacidad de comunicación oral y escrita.
  • CG11 : Capacitat de treballar en equip.
  • CG12 : Oferir als participants els instruments necessaris perquè puguen desenvolupar o potenciar les seues capacitats en raonament jurídic, posar-los al dia en la teoria del Dret contemporània i oferir als participants una resposta a les qüestions assenyalades en CG5,CG6,CG7 i CG8
  • CG2 : Tractar d'articular la teoria i la pràctica de l'argumentació en les diverses esferes del Dret.
  • CG4 : Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • CG5 : Capacitat per a saber distingir qüestions com: explicar i justificar una decisió; quins tipus o formes d'argumentació jurídica existeix.
  • CG6 : Saber diferenciar l'argumentació jurídica de l'argumentació ètica o de l'argumentació política o fins i tot, de l'argumentació en la vida ordinària o en la ciència.
  • CG7 : Conèixer i comprendre com es justifiquen racionalment les decisions jurídiques.
  • CG8 : Identificar el criteri de correcció dels arguments jurídics i quins són, en definitiva, les raons del dret: no la raó de ser el dret, sinó les raons jurídiques que serveixen de justificació per a una determinada decisió.

 

Competències Específiquese

  • CE11 : Capacitat per a argumentar jurídicament.
  • CE4 : Capacitat per al maneig de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals).
  • CE6 : Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
  • CE7 : Capacitat de redactar escrits jurídics.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23

La consagración constitucional del deber de motivas las resoluciones ha supuesto un verdadero cambio de paradigma en el modo de ejercer la constitución. Porque lleva al momento decisional una carga de justificación y una interacción dialógica con los implicados en el pleito o causa, antes prácticamente inexistente; y porque convierte al juez en interlocutor potencial de un número indeterminado de sujetos. Además, le obliga a abordar de forma explícita, con rigor inductivo, los datos probatorios atinentes a la quaestio facti; y también asumir el esfuerzo de dotar de rigor argumental al tratamiento de esta y de la quaestio iuris. Con la particularidad de que hablar aquí solo de juez como sujeto sería algo reductivo, ya que el imperativo de que se trata compromete asimismo, en el plano del método, a otros operadores jurídicos. En efecto, pues, dicho con un ejemplo, la calidad de una demanda o de una querella se cifran en que una y otra puedan ser vistas como un buen proyecto de sentencia. 

 

 

Dades generals

Codi: 78237
Professor/a responsable:
ALEMANY GARCIA, MACARIO
Crèdits ECTS: 1,00
Crèdits teòrics: 0,30
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 0,70

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOSOFIA DEL DRET I DRET INTERNACIONAL PRIVAT
    Àrea: FILOSOFIA DEL DRET
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix