Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Estudiar de manera científica la violencia de género implica el diseño de proyectos de investigación que promuevan una ciencia rigurosa, reproductible, responsable (intercambio y la reutilización de los activos de investigación, entre otros) y acelere el ritmo de los descubrimientos científicos y de la innovación al tiempo que cataliza procesos de transformación social al reducir prejuicios y permitir la igualdad social en los resultados científicos. Con la asignatura de Metodologías de investigación en violencia de género con perspectiva de género se busca que el alumnado disponga de las competencias cognitivas y procedimentales que le permitan superar las dificultades epistemológicas, metodológicas y técnicas inherentes en los procesos de investigación de la violencia de género. Asumiendo el doble acercamiento científico a la realidad social (cualitativo y cuantitativo), atendiendo a las evidencias disponibles, así como los actuales enfoques en políticas públicas nacionales e internacionales en materia de violencia de género, la presentación de la metodología de la investigación integra en el contenido/ciclo del proceso de producción científica la perspectiva de género y el enfoque interseccionalidad

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG6 : Integrar el coneixement sobre la violència de gènere de manera interdisciplinària per a la seua aplicació en l'àmbit professional.

 

Competències Específiques

  • CE4 : Aplicar els criteris estàndard internacionals sobre ètica en la investigació en violència de gènere.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aplicar dissenys d'investigació amb metodologia quantitativa i qualitativa en l'estudi de la violència de gènere.
  • Distingir, tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques, els significats i efectes de les variables sexe i gènere.
  • Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la investigació sobre la violència de gènere i el seu context.
  • Produir, arreplegar i interpretar les dades empíriques de violència de gènere de manera sensible al gènere i amb perspectiva interseccional.
  • Utilitzar indicadors qualitatius i quantitatius per a la realització d'estudis de violència de gènere.
  • Aplicar els principis ètics per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Aplicar diseños de investigación con metodología cuantitativa y cualitativa en el estudio de la violencia de género.
2. Distinguir, tanto en los análisis teóricos como en los análisis empíricos, los significados y efectos del sistema sexo/género.
3. Producir, recoger, interpretar y aplicar los datos empíricos de violencia de género de forma sensible al género y con perspectiva interseccional.
4. Aplicar los principios éticos para el desarrollo de investigaciones sobre violencia de género.

 

 

Dades generals

Codi: 49134
Professor/a responsable:
RODRIGUEZ JAUME, MARIA JOSE
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix