Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

This subject is justified within the framework of the general competencies of the degree:

CE 1 Know the use of discriminatory vocabulary against women in Spanish from a historical perspective
CE 2 Recognize uses of language and expressive resources at different levels and registers that promote and legitimize violence against women
CE 3 Show the relevance of the equal use of language as an instrument to prevent inequality and violence against women

CE 4 Understand the role of communication and the media in the treatment and prevention of gender violence.
CE 5 Know the regulatory framework applicable to communication in relation to sexism, the promotion of equality and the eradication of gender violence.
CE 6 Understand and identify gender biases in communication that contribute to gender violence.
CE 7 Identify and know the keys to the social and institutional advertising communication strategy with special attention to gender violence.
CE 8 Understand and discuss the contribution of awareness campaigns against gender violence in today's societies.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

Transversal Competences

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

General Competences

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.

 

Specific Competences

  • CE5 : Conèixer la pertinència de l'ús igualitari de la llengua com un instrument per a prevenir la desigualtat i la violència contra les dones.
  • CE6 : Aplicar la comunicació col·lectiva per a la prevenció i intervenció de la violència de gènere a partir de l'ús de missatges informatius, persuasius i d'entreteniment.

 

Basic Competences

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • Describir el uso discriminatorio del lenguaje y la violencia verbal contra la mujer.
  • Identificar los usos del lenguaje violento contra las mujeres en los medios de comunicación y en las redes sociales. Perspectiva contemporánea o contrastiva.
  • Valorar el alcance del uso de las guías para el uso igualitario en ámbitos educativos y de la administración. Perspectiva contemporánea o contrastiva.
  • Valorar el papel de los medios de comunicación en la transmisión de estereotipos que coadyuvan a generar la violencia de género y estereotipos que ayudan a combatirla.
  • Enumerar el marco normativo aplicable a la comunicación con relación al sexismo, a la promoción de la igualdad y a la erradicación de la violencia de género.
  • Identificar sesgos de género en comunicación.
  • Conocer las claves de la estrategia de comunicación publicitaria social e institucional con especial atención en la violencia de género.
  • Comprender la contribución de las campañas de sensibilización contra la violencia de género en las sociedades actuales.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

. Describe the discriminatory use of language and verbal violence against women.
· Identify the uses of violent language against women in the media and on social networks. Contemporary or contrastive perspective.
· Assess the scope of the use of guidelines for equal use in educational and administrative settings. Contemporary or contrastive perspective.
· Assess the role of the media in transmitting stereotypes that contribute to generating gender violence and stereotypes that help to combat it.
· List the regulatory framework applicable to communication in relation to sexism, the promotion of equality and the eradication of gender violence.
· Identify gender biases in communication.
· Know the keys to the social and institutional advertising communication strategy with special attention to gender violence.
· Understand the contribution of awareness campaigns against gender violence in today's societies.

 

 

General

Code: 49132
Lecturer responsible:
MARIMON LLORCA, MARIA DEL CARMEN
Credits ECTS: 4,00
Theoretical credits: 0,80
Practical credits: 0,80
Distance-base hours: 2,40

Departments involved

  • Dept: SPANISH STUDIES, GENERAL LINGUISTICS AND THEORY OF LITERATURE
    Area: SPANISH LANGUAGE
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.
  • Dept: COMMUNICATION AND SOCIAL PSYCHOLOGY
    Area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,4

Study programmes where this course is taught