Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Esta assignatura es justifica en el marc de les competències generals del títol:
CE 1 Conéixer l'ús de lèxic discriminatori contra la dona en espanyol des d'una perspectiva històrica
CE 2 Reconéixer usos de la llengua i recursos expressius en diferents nivells i registres que propicien i legitimen la violència contra les dones
CE 3 Mostrar la pertinència de l'ús igualitari de la llengua com un instrument per a previndre la desigualtat i la violència contra les dones
CE 4 Comprendre el paper de la comunicació i dels mitjans en el tractament i prevenció de la violència de gènere.
CE 5 Conéixer el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
CE 6 Comprendre i identificar els biaixos de gènere en comunicació que coadjuven a la violència de gènere.
CE 7 Identificar i conéixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
CE 8 Comprendre i discutir la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
- CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
- CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.
Competències generals
- CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
- CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
- CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
- CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
- CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
Competències Específiques
- CE5 : Conèixer la pertinència de l'ús igualitari de la llengua com un instrument per a prevenir la desigualtat i la violència contra les dones.
- CE6 : Aplicar la comunicació col·lectiva per a la prevenció i intervenció de la violència de gènere a partir de l'ús de missatges informatius, persuasius i d'entreteniment.
Competències bàsiques
- CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
- CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
- CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
- CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Descriure l'ús discriminatori del llenguatge i la violència verbal contra la dona.
- Identificar els usos del llenguatge violent contra les dones en els mitjans de comunicació i en les xarxes socials. Perspectiva contemporània o contrastiva.
- Valorar l'abast de l'ús de les guies per a l'ús igualitari en àmbits educatius i de l'administració. Perspectiva contemporània o contrastiva.
- Valorar el paper dels mitjans de comunicació en la transmissió d'estereotips que coadjuven a generar la violència de gènere i estereotips que ajuden a combatre-la.
- Enumerar el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
- Identificar biaixos de gènere en comunicació.
- Conèixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
- Comprendre la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
. Descriure l'ús discriminatori del llenguatge i la violència verbal contra la dona.
· Identificar els usos del llenguatge violent contra les dones en els mitjans de comunicació i en les xarxes socials. Perspectiva contemporània o contrastiva.
· Valorar l'abast de l'ús de les guies per a l'ús igualitari en àmbits educatius i de l'administració. Perspectiva contemporània o contrastiva.
· Valorar el paper dels mitjans de comunicació en la transmissió d'estereotips que coadjuven a generar la violència de gènere i estereotips que ajuden a
combatre-la.
· Enumerar el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
· Identificar biaixos de gènere en comunicació.
· Conéixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
· Comprendre la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.
Dades generals
Codi:
49132
Professor/a responsable:
MARIMON LLORCA, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS:
4,00
Crèdits teòrics:
0,80
Crèdits pràctics:
0,80
Càrrega no presencial:
2,40
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 0,4
Crèdits pràctics: 0,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Crèdits teòrics: 0,4
Crèdits pràctics: 0,4
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE I INTERVENCIÓ DES D'UN ENFOCAMENT INTERDISCIPLINARI
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)