Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval.

 

Course context for academic year 2024-25

The ecology and adaptation of current primates is key to understand the mechanisms of evolution and diversification of fossil forms. The course will allow the student to explore the concepts, lines of research, methods and techniques of analysis in Primatology and acquire the necessary skills to understand the origin of the first primates, models of radiation and biodiversity in the context of current phylogeny, ecological adaptations and diet, life cycles, sexual dimorphism, morpho-functional anatomy, as well as cognitive abilities and reproductive biology. Currently, many primate species are in danger of extinction. Knowing the evolution of today's primates and the methods of study will help to preserve our evolutionary legacy and understand the keys to our species.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Ser capaç de treballar en equip, amb eficiència professional o investigadora, adquirint la capacitat de participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques o tecnològiques.
  • CG2 : Ser capaç de realitzar prendre decisions de manera ràpida i eficaç, en situacions professionals o investigadores complexes, mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic, investigador, tecnològic o professional, en què es desenvolupe l'activitat.
  • CG3 : Ser capaç d'accedir a la informació necessària en l'àmbit específic de la matèria (bases de dades, articles científics, etc.) i tenir suficient criteri per a interpretar-la i fer-la servir.
  • CG4 : Aplicar el raonament crític i l'argumentació des de criteris racionals.
  • CG5 : Aplicar la ciència des de l'òptica social i econòmica i potenciar la transferència del coneixement a la societat.
  • CG6 : Ser capaç de preparar, redactar i exposar en públic informes i projectes de manera clara i coherent, defensar-los amb rigor i tolerància i respondre satisfactòriament a les crítiques que se'n puguen derivar.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Conèixer i comprendre en profunditat la naturalesa de la biodiversitat i les relacions ecosistèmiques que té en l'actualitat i ha tingut en el passat.
  • CE12 : Conèixer i entendre en profunditat la geologia regional d'Espanya i de zones perifèriques i, en particular, del País Valencià, amb un coneixement detallat de les principals fites paleontològiques representades en els jaciments de la península Ibèrica i el nord d'Àfrica.
  • CE13 : Conèixer i utilitzar amb destresa les tècniques de camp, laboratori i gabinet per a l'extraure, preparar, catalogar, reconstruir digitalment, estudiar i divulgar de microfòssils i macrofòssils.
  • CE15 : Conèixer i entendre les causes del canvi climàtic i els proxies (estudi de diatomees, foraminífers, anells de creixement d'arbres, nuclis de gel, dades del clima actual, etc.) usats per a caracteritzar climes del passat.
  • CE19 : Elaborar, de manera clara i concisa, tot tipus de memòries relacionades amb la paleontologia, per a àmbits oficials o professionals (informes, subvencions, memòries d'impacte patrimonial, projectes de recerca, etc.).
  • CE2 : Conèixer la naturalesa del registre fòssil, en relació amb el procés sedimentari, les fases bioestratinòmiques i fossildiagenètiques del procés i els mecanismes de fossilització.
  • CE23 : Ser capaç d'aplicar l'experiència investigadora adquirida a l'inici del desenvolupament de la fase investigadora d'un programa de doctorat en temes relacionats amb la biodiversitat.
  • CE24 : Desenvolupar les habilitats experimentals en l'ús de material i equips de laboratori en paleontologia.
  • CE3 : Conèixer i entendre la paleodiversitat dels éssers vius, les seues relacions ecosistèmiques i la distribució paleogeogràfica dels principals grups d'éssers vius al llarg de la història de la Terra.
  • CE4 : Conèixer i entendre les crisis de diversitat biològica, a més de les causes i conseqüències en el marc de l'actualisme, i extraure'n conclusions aplicables al present.
  • CE5 : Comprendre en profunditat la naturalesa històrica del procés evolutiu, pel que fa a la irrepetibilitat i contingència i als aspectes vinculats al compliment de lleis de la naturalesa de tota índole i, per tant, de necessitat.
  • CE6 : Conèixer i comprendre els esdeveniments biològics del passat, a més de les zonacions, en el temps i en l'espai, de les biotes, per tal d'establir la posició estratigràfica relativa de les roques sedimentàries de zones geogràfiques diverses.
  • CE8 : Ser capaç d'interpretar variables ambientals i ecològiques del passat, a partir de l'estudi de les traces d'organismes del registre fòssil.

 

Transversal Competences

  • CT1 : Ser capaç d'accedir a eines d'informació en altres àrees del coneixement i utilitzar-les apropiadament.
  • CT2 : Ser capaç de valorar la necessitat de completar la formació científica, històrica, lingüística, informàtica, literària, ètica, social i humana en general, assistint a conferències o cursos, fent activitats complementàries i autoavaluant l'aportació que aquestes activitats comporten a la formació integral.
  • CT3 : Projectar la inquietud intel·lectual i fomentar la responsabilitat de l'aprenentatge propi.
  • CT4 : Assumir el compromís ètic i la sensibilitat cap als problemes mediambientals i el patrimoni natural i cultural.
  • CT5 : Ser capaç de comunicar i divulgar idees científiques.

 

Basic Competences

  • CB10 : Que les i els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Que les i els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que les i els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que les i els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • The ecology and adaptation of present-day primates is key to understanding the mechanisms of evolution and diversification of fossil forms.
  • Explore the concepts, lines of research, methods and techniques of analysis in Primatology and acquire the necessary skills to understand the origin of the first primates, models of radiation and biodiversity in the context of current phylogeny, ecological adaptations and diet, life cycles, morpho-functional anatomy, as well as cognitive capacities and reproductive biology. Currently, many primate species are in danger of extinction.
  • Knowledge of current primate evolution and study methods will enable the student to acquire skills and competences to study and conserve our evolutionary legacy and understand the keys to our species.
  • Among the learning outcomes, the specific competences will enable students to understand the evolutionary processes and speciation of primates, explore the variation of ecological and selective factors as a response to the biodiversity of the current phylogeny of primates, provide the methodological and technical tools necessary to learn about field and laboratory studies and analyse morphogenetic and anatomical-functional variability, as well as sociobiological and cognitive models, establish a theoretical-practical framework for the conservation and study of primates.
  • To know the origin, evolution and systematics of the first hominins from the different sites and palaeoenvironmental reconstruction, with special emphasis on anatomical adaptations, cranial capacity, changes in the types of dentition, bipedation, etc.
  • To know the origin of humanity (genus Homo), hypotheses about the possible environments of origin, the diagnostic characters of the group, synapomorphies, modifications of the cranial and postcranial skeleton, social organisation, dispersions, types of technological manifestations throughout the evolution of the group, etc.
  • To know the palaeontological record of hominids from the Pleistocene to the present day, highlighting the different hypotheses about their evolution, and placing special emphasis on the record of the Iberian sites of the Atapuerca-Sima de los Huesos karst complex as well as the Guadix-Baza basin (Orce, Venta Micena, Fuente Nueva, Barranco León).

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

-To understand the concepts, lines of research, methods and techniques of analysis in Primatology.
-To understand the evolution and speciation of current primates, biodiversity and phylogenetic models.
-To acquire skills and competences to study and conserve our evolutionary legacy and to understand the keys to the evolution of our species.
-To know the methodological tools and techniques necessary for field and laboratory studies.
-To know how to analyze phylogenetic and anatomical-functional variability (cranial and postcranial skeleton), as well as sociobiological and cognitive models.
-To establish a theoretical framework to explore the paleontological record of the origin, evolution and systematics of early hominins as well as the evolution of adaptations and anatomical changes in the brain, dentition and bipedalism.

 

 

General

Code: 38374
Lecturer responsible:
ROMERO RAMETA, ALEJANDRO
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,80
Practical credits: 0,40
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: BIOTECHNOLOGY
    Area: CELLULAR BIOLOGY
    Theoretical credits: 0,8
    Practical credits: 0,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught