Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació pel Consell de Departament.

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

L'ecologia i adaptació dels primats actuals és clau per a comprendre els mecanismes d'evolució i diversificació de les formes fòssils. L'assignatura permetrà a l'alumne explorar els conceptes, línies d'investigació, mètodes i tècniques d'anàlisis en Primatología i adquirir les competències necessàries per a comprendre l'origen dels primers primats, els models de radiació i biodiversitat en el context de la filogènia actual, les adaptacions ecològiques i dieta, els cicles vitals, dimorfisme sexual, l'anatomia morf-funcional, així com les capacitats cognitives i biologia reproductiva. En l'actualitat, moltes espècies de primats es troben en perill d'extinció. Conéixer l'evolució dels primats actuals i els mètodes d'estudi ajudarà a conservar el nostre llegat evolutiu i entendre les claus de la nostra espècie.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Ser capaç de treballar en equip, amb eficiència professional o investigadora, adquirint la capacitat de participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques o tecnològiques.
  • CG2 : Ser capaç de realitzar prendre decisions de manera ràpida i eficaç, en situacions professionals o investigadores complexes, mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic, investigador, tecnològic o professional, en què es desenvolupe l'activitat.
  • CG3 : Ser capaç d'accedir a la informació necessària en l'àmbit específic de la matèria (bases de dades, articles científics, etc.) i tenir suficient criteri per a interpretar-la i fer-la servir.
  • CG4 : Aplicar el raonament crític i l'argumentació des de criteris racionals.
  • CG5 : Aplicar la ciència des de l'òptica social i econòmica i potenciar la transferència del coneixement a la societat.
  • CG6 : Ser capaç de preparar, redactar i exposar en públic informes i projectes de manera clara i coherent, defensar-los amb rigor i tolerància i respondre satisfactòriament a les crítiques que se'n puguen derivar.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer i comprendre en profunditat la naturalesa de la biodiversitat i les relacions ecosistèmiques que té en l'actualitat i ha tingut en el passat.
  • CE12 : Conèixer i entendre en profunditat la geologia regional d'Espanya i de zones perifèriques i, en particular, del País Valencià, amb un coneixement detallat de les principals fites paleontològiques representades en els jaciments de la península Ibèrica i el nord d'Àfrica.
  • CE13 : Conèixer i utilitzar amb destresa les tècniques de camp, laboratori i gabinet per a l'extraure, preparar, catalogar, reconstruir digitalment, estudiar i divulgar de microfòssils i macrofòssils.
  • CE15 : Conèixer i entendre les causes del canvi climàtic i els proxies (estudi de diatomees, foraminífers, anells de creixement d'arbres, nuclis de gel, dades del clima actual, etc.) usats per a caracteritzar climes del passat.
  • CE19 : Elaborar, de manera clara i concisa, tot tipus de memòries relacionades amb la paleontologia, per a àmbits oficials o professionals (informes, subvencions, memòries d'impacte patrimonial, projectes de recerca, etc.).
  • CE2 : Conèixer la naturalesa del registre fòssil, en relació amb el procés sedimentari, les fases bioestratinòmiques i fossildiagenètiques del procés i els mecanismes de fossilització.
  • CE23 : Ser capaç d'aplicar l'experiència investigadora adquirida a l'inici del desenvolupament de la fase investigadora d'un programa de doctorat en temes relacionats amb la biodiversitat.
  • CE24 : Desenvolupar les habilitats experimentals en l'ús de material i equips de laboratori en paleontologia.
  • CE3 : Conèixer i entendre la paleodiversitat dels éssers vius, les seues relacions ecosistèmiques i la distribució paleogeogràfica dels principals grups d'éssers vius al llarg de la història de la Terra.
  • CE4 : Conèixer i entendre les crisis de diversitat biològica, a més de les causes i conseqüències en el marc de l'actualisme, i extraure'n conclusions aplicables al present.
  • CE5 : Comprendre en profunditat la naturalesa històrica del procés evolutiu, pel que fa a la irrepetibilitat i contingència i als aspectes vinculats al compliment de lleis de la naturalesa de tota índole i, per tant, de necessitat.
  • CE6 : Conèixer i comprendre els esdeveniments biològics del passat, a més de les zonacions, en el temps i en l'espai, de les biotes, per tal d'establir la posició estratigràfica relativa de les roques sedimentàries de zones geogràfiques diverses.
  • CE8 : Ser capaç d'interpretar variables ambientals i ecològiques del passat, a partir de l'estudi de les traces d'organismes del registre fòssil.

 

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç d'accedir a eines d'informació en altres àrees del coneixement i utilitzar-les apropiadament.
  • CT2 : Ser capaç de valorar la necessitat de completar la formació científica, històrica, lingüística, informàtica, literària, ètica, social i humana en general, assistint a conferències o cursos, fent activitats complementàries i autoavaluant l'aportació que aquestes activitats comporten a la formació integral.
  • CT3 : Projectar la inquietud intel·lectual i fomentar la responsabilitat de l'aprenentatge propi.
  • CT4 : Assumir el compromís ètic i la sensibilitat cap als problemes mediambientals i el patrimoni natural i cultural.
  • CT5 : Ser capaç de comunicar i divulgar idees científiques.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que les i els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Que les i els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que les i els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que les i els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • L'ecologia i adaptació dels primats actuals és clau per a comprendre els mecanismes d'evolució i diversificació de les formes fòssils.
  • Explorar els conceptes, línies d'investigació, mètodes i tècniques d'anàlisis en Primatologia i adquisició de les competències necessàries per a comprendre l'origen dels primers primats, els models de radiació i biodiversitat en el context de la filogènia actual, les adaptacions ecològiques i dieta, els cicles vitals, l'anatomia morfofuncional, així com les capacitats cognitives i biologia reproductiva. En l'actualitat, moltes espècies de primats es troben en perill d'extinció.
  • Conèixer l'evolució dels primats actuals i els mètodes d'estudi permetrà a l'alumnat adquirir habilitats i competències per a estudiar i conservar el nostre llegat evolutiu i entendre les claus de la nostra espècie.
  • Entre els resultats d'aprenentatge, les competències específiques permetran comprendre els processos evolutius i especiació dels primats, explorar la variació de factors ecològics i selectius com a resposta a la biodiversitat de la filogènia actual dels primats, proporcionar les eines metodològiques i tècniques necessàries per a conèixer els estudis de camp i laboratori i analitzar la variabilitat morfogenètica i anatomicofuncional, així com els models sociobiològics i cognitius, establir un marc teoricopràctic per a la conservació i estudi dels primats.
  • Conèixer l'origen, evolució i la sistemàtica dels primers hominini a partir dels diferents jaciments i reconstrucció paleoambiental, fent especial èmfasi en les adaptacions anatòmiques, capacitat craniana, canvis en els tipus de dentició, bipedació, etc.
  • Conèixer l'origen de la humanitat (gènere Homo), hipòtesi sobre els possibles entorns d'originació, els caràcters diagnòstics del grup, sinapomorfies, modificacions de l'esquelet cranial i postcranial, organització social, dispersions, tipus de manifestacions tecnològiques al llarg de l'evolució del grup, etc.
  • Conèixer el registre paleontològic d'homínids del Plistocè fins a l'actualitat, destacant les diferents hipòtesis sobre la seua evolució, i fent especial èmfasi en el registre dels jaciments ibèrics del complex càrstic d'Atapuerca-Avenc dels Ossos així com de la conca de Guadix-Basa (Orce, Venta Micena, Fuente Nueva, Barranc León).

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

-Entendre els conceptes, línies d'investigació, mètodes i tècniques d'anàlisis en Primatología.
-Comprendre l'evolució i especiació dels primats actuals, la biodiversitat i els models filogenètics.
-Adquirir habilitats i competències per a estudiar i conservar el nostre llegat evolutiu i entendre les claus de l'evolució de la nostra espècie.
-Conéixer les eines metodològiques i tècniques necessàries en els estudis de camp i laboratori.
-Saber analitzar la variabilitat filogenètica i anatòmic-funcional (esquelet cranial i poscraneal), així com els models sociobiológicos i cognitius.
-Establir un marc teòric per a explorar el registre paleontològic de l'origen, evolució i la sistemàtica dels primers hominini així com, l'evolució de les adaptacions i canvis anatòmics en el cervell, dentició i bipedisme.

 

 

Dades generals

Codi: 38374
Professor/a responsable:
ROMERO RAMETA, ALEJANDRO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,40
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: BIOTECNOLOGIA
    Àrea: BIOLOGIA CEL·LULAR
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix