Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació pel Consell de Departament.

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

L'assignatura Bioestratigrafia mostra els principis bàsics del mètode bioestratigràfic enfocats a la interpretació geocronològica del registre fòssil. En aquest enfocament es farà èmfasi en la rellevància dels aspectes geològics, tafonòmics, de mostreig, taxonòmics i bioestratigràfics. Dins dels últims és especialment rellevant distingir entre els esdeveniments bioestratigràfics i biològics, conéixer les diferents unitats bioestratigràfiques, comprendre el concepte de biozona i els mètodes per a definir biozones. Destaca també la presentació del mètode de correlació gràfica que permet integrar dades per a afinar les correlacions. Finalment, s'analitzarà la construcció de la Carta Estratigràfica Internacional que és el sistema de referència mundial que tenim en Geologia per a relacionar tots els esdeveniments i aconteixements en la història de la Terra. El treball de camp s'integrarà i coordinarà amb altres assignatures del Màster com, per exemple, Micropaleontologia, Paleobiodiversitat i evolució vegetal, Treball de camp en Paleontologia, entre altres.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Ser capaç de treballar en equip, amb eficiència professional o investigadora, adquirint la capacitat de participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques o tecnològiques.
  • CG2 : Ser capaç de realitzar prendre decisions de manera ràpida i eficaç, en situacions professionals o investigadores complexes, mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic, investigador, tecnològic o professional, en què es desenvolupe l'activitat.
  • CG3 : Ser capaç d'accedir a la informació necessària en l'àmbit específic de la matèria (bases de dades, articles científics, etc.) i tenir suficient criteri per a interpretar-la i fer-la servir.
  • CG4 : Aplicar el raonament crític i l'argumentació des de criteris racionals.
  • CG5 : Aplicar la ciència des de l'òptica social i econòmica i potenciar la transferència del coneixement a la societat.
  • CG6 : Ser capaç de preparar, redactar i exposar en públic informes i projectes de manera clara i coherent, defensar-los amb rigor i tolerància i respondre satisfactòriament a les crítiques que se'n puguen derivar.

 

Competències específiques (CE)

  • CE14 : Conèixer, confegir i utilitzar bases de dades georeferenciades d'elements del registre geològic i paleontològic, a més de programes de representació i anàlisi espacial d'aquests elements.
  • CE17 : Conèixer i entendre els fonaments legals de la Unió Europea, l'estat espanyol i les comunitats autònomes espanyoles, pel que fa a la protecció i conservació del patrimoni paleontològic.
  • CE18 : Conèixer les tècniques utilitzades en museística per a gestionar el patrimoni paleontològic i distingir en visites guiades de treball casos d'èxit en l'àmbit de la paleontologia (Dinópolis, Institut Català de Paleontologia, Museu Paleontològic d'Elx).
  • CE19 : Elaborar, de manera clara i concisa, tot tipus de memòries relacionades amb la paleontologia, per a àmbits oficials o professionals (informes, subvencions, memòries d'impacte patrimonial, projectes de recerca, etc.).
  • CE20 : Ser capaç d'aplicar l'experiència investigadora adquirida a treballs propis de la professió, tant en l'empresa privada com en organismes públics.
  • CE21 : Dur a terme estudis, aplicant les tècniques i els mètodes necessaris per a conservar i gestionar el patrimoni paleontològic.
  • CE22 : Ser capaç de planificar i gestionar els recursos disponibles, tenint en compte els principis bàsics de la qualitat, la prevenció de riscos, la seguretat i la sostenibilitat.
  • CE23 : Ser capaç d'aplicar l'experiència investigadora adquirida a l'inici del desenvolupament de la fase investigadora d'un programa de doctorat en temes relacionats amb la biodiversitat.
  • CE24 : Desenvolupar les habilitats experimentals en l'ús de material i equips de laboratori en paleontologia.
  • CE3 : Conèixer i entendre la paleodiversitat dels éssers vius, les seues relacions ecosistèmiques i la distribució paleogeogràfica dels principals grups d'éssers vius al llarg de la història de la Terra.
  • CE4 : Conèixer i entendre les crisis de diversitat biològica, a més de les causes i conseqüències en el marc de l'actualisme, i extraure'n conclusions aplicables al present.
  • CE5 : Comprendre en profunditat la naturalesa històrica del procés evolutiu, pel que fa a la irrepetibilitat i contingència i als aspectes vinculats al compliment de lleis de la naturalesa de tota índole i, per tant, de necessitat.
  • CE6 : Conèixer i comprendre els esdeveniments biològics del passat, a més de les zonacions, en el temps i en l'espai, de les biotes, per tal d'establir la posició estratigràfica relativa de les roques sedimentàries de zones geogràfiques diverses.
  • CE7 : Conèixer i utilitzar amb fluïdesa les divisions de l'escala de temps geològic i les escales bioestratigràfiques construïdes a partir de diversos grups de biotes del registre fòssil.
  • CE9 : Conèixer la naturalesa del registre estratigràfic, les discontinuïtats, els cicles i esdeveniments, els diversos tipus de conques sedimentàries, els factors que controlen el rebliment, les geometries tridimensionals resultants i les correlacions estratigràfiques.

 

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç d'accedir a eines d'informació en altres àrees del coneixement i utilitzar-les apropiadament.
  • CT2 : Ser capaç de valorar la necessitat de completar la formació científica, històrica, lingüística, informàtica, literària, ètica, social i humana en general, assistint a conferències o cursos, fent activitats complementàries i autoavaluant l'aportació que aquestes activitats comporten a la formació integral.
  • CT3 : Projectar la inquietud intel·lectual i fomentar la responsabilitat de l'aprenentatge propi.
  • CT4 : Assumir el compromís ètic i la sensibilitat cap als problemes mediambientals i el patrimoni natural i cultural.
  • CT5 : Ser capaç de comunicar i divulgar idees científiques.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que les i els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Que les i els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que les i els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que les i els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Observació metòdica del registre fòssil en els afloraments. Elaborar un quadern de laboratori que mostre les habilitats adquirides i el progrés de l'alumnat. Comprendre fonaments de la matèria. Comprensió correcta de textos escrits en anglés. Posicionar amb precisió les mostres en la sèrie estratigràfica, a partir de les observacions realitzades sobre el terreny. Descriure amb precisió els principals grups fòssils presents en la zona de camp. Debatre sobre els diversos mètodes bioestratigràfics i l'aplicació a casos reals. Diferenciar els principals grups fòssils mitjançant característiques morfològiques rellevants. Conéixer els avantatges i inconvenients de les diverses unitats bioestratigràfiques. Dominar els conceptes d'unitats bioestratigràfiques i cronoestratigràfiques, i conéixer-ne les diferències més importants. Realitzar correlacions precises basades en fòssils. Conéixer la història i la cronologia de la vida i situar els grans esdeveniments evolutius en l'escala de temps geològic.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

- Conocer y entender la paleodiversidad de los seres vivos, sus relaciones ecosistémicas y la distribución paleogeográfica alcanzada por los principales grupos de seres vivos a lo largo de la historia de la Tierra.

- Conocer, entender y extraer conclusiones, aplicables al momento actual, sobre las crisis de diversidad biológica, sus causas y consecuencias en el marco del actualismo.

- Comprender en profundidad la naturaleza histórica del proceso evolutivo, tanto en sus aspectos de irrepetibilidad y contingencia, como en aquellos vinculados al cumplimiento de leyes de la naturaleza de toda índole y, por tanto, de necesidad.
- Conocer y comprender los eventos biológicos del pasado, así como las zonaciones, en el tiempo y en el espacio, de las biotas en orden a establecer la posición estratigráfica relativa de las rocas sedimentarias de zonas geográficas divesas.
- Conocer y manejar con fluidez, las divisiones de la escala de tiempo geológico, y las escalas bioestratigráficas construidas a partir de diferentes grupos de biotas del registro fósil.
- Conoce la naturaleza del registro estratigráfico, sus discontinuidades, los ciclos y eventos, los diferentes tipos de cuencas sedimentarias, los factores que controlan su relleno, las geometrías tridimensionales resultantes y las correlaciones estratigráficas.
- Conocer y entender en profundidad la Geología regional de España y de zonas periféricas, y en particular de la Comunitat Valenciana, conociendo en detalle los principales hitos paleontológicos representados en los yacimientos de la Península Ibérica y el norte de África.
- Elaborar de una forma clara y concisa, todo tipo de memorias relacionadas con la temática paleontológica a nivel oficial o profesional (informes, subvenciones, memorias de impactos patrimonial, proyectos de investigación, etc.)

RESULTADOS DE APRENDIZAJE

- Observación metódica del registro paleontológico en los afloramientos.

- Elaboración de una libreta de campo que refleje las observaciones sobre el terreno.
- Elaboración de una libreta de prácticas que refleje las observaciones del alumno sobre los diferentes aspectos bioestratigráficos.

- Elaboración de informes paleontológicos basados en el trabajo de campo y en la consulta bibliográfica especializada.
- Posicionamiento preciso de las muestras en la serie estratigráfica a partir de las observaciones realizadas sobre el terreno.
- Establecimiento del orden cronológico de aparición y extinción de los principales grupos fósiles tratados en las prácticas.
- Interpretación correcta de esta sucesión y elaboración de las distintas unidades bioestratigráficas (biozonas) aplicando correctamente el método bioestratigráfico y selección de la mejor biozona con los datos presentes.
- Presentación, de los datos elaborados a partir de trabajo de campo y búsqueda bibliográfica, a sus
compañeros y profesores en sesiones públicas.
- Conocer (y practicar) la metodología para la realización de correlaciones precisas entre afloramientos distantes.

 

 

Dades generals

Codi: 38350
Professor/a responsable:
PEREZ VALERA, JUAN ALBERTO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,40
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES DE LA TERRA I DEL MEDI AMBIENT
    Àrea: PALEONTOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8

Estudis en què s'imparteix