Competencies and objectives

NO TEACHING IN THIS ACADEMIC COURSE
Provisional information. Pending review by the responsible person.

 

Course context for academic year 2024-25

Within the framework of the degree in Physical Activity and Sport Sciences (CAFD), this subject focuses on the functions and context of teaching action in the field of the physical-sports educator. The profile of this subject allows advanced training in the field of teaching in CAFD, offering learning opportunities for professional teaching and research projection. To this end, the subject is based on a change of concept in the subject of Physical Education, modifying a traditional vision focused exclusively on the development of the corporeal, to a Holistic Physical Education capable of developing physical, social and cognitive attitudes that favour the sustainable development of the planet. In this sense, this subject aims to serve as a theoretical and practical link between the so-called Quality Physical Education proposed by UNESCO and COLEF, while responding to the call of the United Nations to seek educational strategies that promote the achievement of the Sustainable Development Goals of the 2030 Agenda.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les ciències de l'activitat física i de l'esport
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
  • CG4.1 : Habilitat en les relacions interpersonals, afectives i en el control emocional en el treball en equip i el desenvolupament del lideratge en l'execució d'activitats i treballs d'aprenentatge en les matèries de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG4.2 : Desenvolupament de la responsabilitat i la capacitat d'iniciativa, esperit emprenedor i originalitat en l'aprenentatge instrumental de les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
  • CG5.2 : Compromís amb els valors ètics en el desenvolupament de la competició esportiva.

 

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat per a la docència i l'aprenentatge de l'activitat física entre la població adulta, majors i discapacitats.
  • CE13 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat del camp de la promoció d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport amb una atenció especial a la diversitat i multiculturalitat.
  • CE6 : Capacitat de gestionar i aplicar els coneixements sobre els principis de disseny i innovació curricular.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

1. To acquire and apply good practice skills in Physical Education and problem solving from the dimensions of Education for Sustainable Development.
2. To apply collaborative learning and autonomous learning skills throughout the teaching professional life, as well as to learn to make decisions autonomously and reflectively.
3. Act under the ethical codes of teaching and research in AFD, seeking to promote positive social action in the areas of non-discrimination and democratisation of knowledge and skills.

1. Conceptual
To know the scope of Quality and Holistic Physical Education.
To interpret the current state of the debate and the new perspectives in Physical Education.
To build a conceptual and socio-cultural perspective that allows us to assess the scope of Physical Education for sustainable development.
To develop informed critical thinking on the possibilities of Physical Education.
To know and analyse the pedagogical models capable of mobilising competencies in pupils doing Physical Education in Secondary Education.
To establish the keys for efficient practice in the educational process during Secondary Education.

2. Methodological and procedural
To assume competencies in the processes of participation and commitment in the methodologies and work procedures in Physical Education.
To acquire skills in the processes of enquiry inherent to the curricular function and the articulation of theory and practice.
To develop competencies of interpretation and reflection of practice: to investigate the main problems in current schools.
Fostering the ability to design, analyse and evaluate proposals for innovation and research.
Develop innovative ways of working.
To develop skills in the ICT-ICT domain focused on future teaching performance.

3. Attitudinal
To develop dispositions, postures and attitudes of receptivity, tolerance and participation in the construction of knowledge through new learning centred on sustainability.
To investigate, reflect and encourage critical thinking through the practice of Physical Education.
To improve commitment and responsibility with the educational learning community.
To instil enthusiasm for learning, improving and helping others and becoming a good PE teaching professional.

 

 

 

General

Code: 16527
Lecturer responsible:
No data
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: TEACHING BODY LANGUAGE
    Theoretical credits: 0,3
    Practical credits: 0,9
  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: DIDACTICS AND SCHOOL ORGANISATION
    Theoretical credits: 0,3
    Practical credits: 0,9
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught