Competencies and objectives

Provisional information. Pending review by the responsible person.

 

Course context for academic year 2024-25

The Motor Development and Learning subject is part of the group of subjects of basic training that is taught in the first semester of the first year of the degree in Physical Activity and Sports Sciences. In it, the motor evolution of the human being is studied throughout his life, the growth and maturation processes, and in parallel, the affective, cognitive and social factors that affect the acquisition of motor competence.
This subject is based on Evolutionary Psychology and Neuromotricity, analyzing the structure of motor behavior and its relationship with the neural network. From the learning of the first motor gestures and their development, the variables that influence motor control are studied. To do this, we deepened the biomechanical and physiological bases of the human movement, as well as the principles of the psychopedagogy of physical activity and sport.
The analysis of the wealth of the motor behavior of the individual will be approached, using instruments and methodologies of motor evaluation, from the simple observation to the notational analysis of the movement. This analysis will have a double objective, motor education and motor reeducation for special populations.
From an understanding of the basic motor variables involved in the formation of the body schema, the psychobiological and transference processes will be studied, in relation to the acquisition and development process of motor skills and basic skills.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les ciències de l'activitat física i de l'esport
  • CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
  • CG5.2 : Compromís amb els valors ètics en el desenvolupament de la competició esportiva.

 

Specific Competences (CE)

  • CE2 : Capacitat de gestió i aplicació dels coneixements sobre l'efecte de la pràctica de l'exercici físic en els aspectes psicològics, socials i educatius en l'ésser humà.
  • CE4 : Capacitat de gestió i aplicació dels coneixements sobre els factors comportamentals, socials i educatius que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport.
  • CE5 : Capacitat de gestió i aplicació dels coneixements sobre fonaments, estructures i funcions de la motricitat humana.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

1. Students will deepen the study of motor development and the most relevant theories.
2. Students will study the motor behavior in the different maturational stages of the human being.
3. Students will know the psychobiological and methodological processes related to the development of neuromotor skills and the training of basic physical skills and abilities.
4. Students will analyze the basic psychological processes that influence motor competence.
5. Students will know the main theories about children's play activity and the value of the game as a didactic resource par excellence.
6. Students will acquire psychopedagogical strategies to facilitate and strengthen neuromotor development.
7. Students will study the psychosocial and environmental aspects in relation to the development of motor competence.
8. Students will integrate pedagogical principles and approaches for the inclusion of values in the practice of physical activity and sport.
9. Students will start in the analysis of motor skills through specific assessment instruments.

 

 

General

Code: 16510
Lecturer responsible:
ANDREU CABRERA, ELISEO
Credits ECTS: 9,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 5,40

Departments involved

  • Dept: PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND DIDACTICS
    Area: EVOLUTION AND EDUCATION PSYCHOLOGY
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 1,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught