Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

Singular Building Systems understands technology as an inseparable part of the architectural creation process. The specific subject matter of this course is industrialisation in architecture. The objective is to use light prefabrication technologies and dry construction, modular grid-based composition, and passive bioclimatic design strategies as initial tools and variables to generate more sustainable, efficient, and climate-resilient architectures.

The contents and concepts will be addressed in a highly practical manner: the course revolves around a Project that students must tackle, solve, and define as if it were a real case, at the level of an Execution Project, emphasizing its material reality, and detailing every necessary aspect for construction.

The course follows the self-titled "I+CT METHOD"; we believe that Architecture is both Idea and Construction, "Art and Technique" as Gropius advocated in the Bauhaus, or "Built Idea" in the words of Campo Baeza. We also revive and reinterpret concepts from the Metabolist Movement and the Archigram Group, which are closely related to the central theme of the course. The keywords or key concepts of this course are:

LIGHT PREFABRICATION. Use of “dry” construction technology, which requires its own technical and compositional language: modulation, standardisation, assembly, tolerances, joints, ...

REPETITION and standardisation. Industrial mass production and the scientific organisation of work (Taylorism, Fordism) ensure cost and time reductions, and an increase in quality and safety.

Workshop CONSTRUCTION. PRE-fabrication involves two locations: Workshop and Site. The more that is built in the workshop and the less on site, the more prefabricated our building will be.

THREE-DIMENSIONAL CELLS. Basic construction modules "cells" (prefabricated: Workshop) will be designed, which, when properly related to others, will generate an "organism" (assembly: Site).

MODULAR GRIDS. Measurements are not random but standardised. The final form is generated from the addition of cells on modular grids, following predetermined aggregation rules.

AGGREGATIVE Systems. Consist of material elements (three-dimensional cells) and immaterial elements (grids and ordering rules).

ORGANIC Growth. Three-dimensional modular aggregation processes allow for phase-based construction, extended over time.

FLEXIBLE, Variable, Mobile. Possibility to assemble and disassemble the building several times easily. Projects will have a marked ephemeral, nomadic, and temporary character.

Construction process or STORYBOARD. Parameters such as maximum weight or road transport dimensions must be considered from the outset for project design.

SUSTAINABILITY and efficiency. The goal is to achieve energy self-sufficiency. Active energy systems (renewable) must be integrated into the design.

BIOCLIMATIC Design. The ecological transition requires new ways of designing that include passive environmental conditioning strategies from the outset: 'form follows energy'.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG.4 : Comprendre els problemes de la concepció estructural, de construcció i d'enginyeria vinculats als projectes d'edificis, a més de les tècniques de resolució d'aquests.
  • CG.5 : Conèixer els problemes físics, les diverses tecnologies i la funció dels edificis, per tal de dotar-los de condicions internes de comoditat i protecció dels factors climàtics.
  • CG.6 : Conèixer les indústries, organitzacions, normatives i procediments per a plasmar els projectes en edificis i integrar els plànols en la planificació.
  • CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Skills/Skills

  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT.10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
  • CT.16 : Habilitat per a manejar informació complexa. Capacitat per a operar en entorns complexos i a partir de situacions d'incertesa.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
  • CT.4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
  • CT.6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT.7 : Capacitat d'adaptar-se a nous models tecnològics professionals. Capacitat d'assimilar i adaptar-se a l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional.

 

Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental

  • CT.17 : Habilitat per a resoldre problemes. Capacitat per a orientar la informació i els instruments d'acció cap a la resolució de conflictes prèviament diagnosticats.
  • CT.18 : Habilitat per a prendre decisions. Capacitat per a entendre la complexitat dels contextos en què produïm transformacions i prendre-hi decisions creatives de manera responsable.
  • CT.20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.

 

Inherent transversal Competences:>>Individual Interpersonal

  • CT.25 : Actuar d'acord amb els propis valors, motivacions i opinions. Capacitat per a crear i proposar contextos operatius propis a partir de la nostra especial manera d'estar en el món, assumint les nostres responsabilitats individuals per a la creació d'un món millor.
  • CT.26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Inherent transversal Competences:>>Social Interpersonal

  • CT.28 : Habilitat per a dissenyar i gestionar propostes que incorporen responsabilitat social i mediambiental. Capacitat per a entendre el compromís amb l'entorn social i físic que impliquen els processos de transformació d'aquest.

 

Inherent transversal Competences:>>Entrepreneurship Capability System

  • CT.30 : Habilitat per al diagnòstic i l'acció projectiva. Capacitat per a problematizar la realitat i implementar-hi mecanismes propositius i sostenibles d'acció.
  • CT.31 : Motivació per la recerca i el difícil art de la innovació. Habilitat per a relacionar-se amb allò desconegut i entendre els mecanismes per a intervenir eficaçment en la construcció del futur.

 

Inherent transversal Competences:>>Achievement System

  • CT.33 : Motivació per la superació d'obstacles. Capacitat per a no deixar-se intimidar pels obstacles i saber superar-los sense patir pèrdues personals importants. Capacitat per a optimitzar les nostres energies i orientar-les cap a metes possibles i autoregeneradores.

 

Specific Competences:>>Technical Block

  • CE.12T : Aptitud per a concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar solucions de fonamentació.
  • CE.13 : Aptitud per a aplicar les normes tècniques i constructives.
  • CE.15 : Aptitud per a conservar l'obra acabada.
  • CE.17T : Capacitat per a concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar estructures d'edificació.
  • CE.18T : Capacitat per a concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar sistemes de divisió interior, fusteria, escales i altra obra acabada.
  • CE.19T : Capacitat per a concebre, calcular, dissenyar, integrar en edificis i conjunts urbans i executar sistemes de tancament, coberta i altra obra gruixuda.
  • CE.21 : Capacitat per a conservar l'obra gruixuda.
  • CE.27 : Coneixement adequat dels sistemes constructius industrialitzats.

 

Specific Competences:>>Project Block

  • CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

The course Singular Building Systems [SCS in spanish] is positioned in the final years of study, with the aim of organising, summarising, and applying the knowledge acquired by students in their earlier years. The primary objective is to ensure that students become self-sufficient; rather than introducing new content ("information"), the course aims for students to achieve the following goals ("learning"):

_ Develop critical and self-critical skills.
Students must establish processes and create their own protocols to make objective decisions and assess the potential consequences of these decisions in the physical resolution of architecture.

_ Undertake autonomous learning strategies and processes.
Students must develop their own working methodology that allows them to seek the information they need, select systems and components in a manner consistent with the initial project idea, and adapt to the continuous evolution of technology.

From this perspective, students must understand that the Industrialised Architecture Project [IAP], the main activity of the course, is a MEANS to develop these skills and competencies, and not an END in itself.

 

METHODOLOGY and justification of specific objectives

One of the approaches of the EHEA is the transition from teacher-based instruction to student-directed learning. To this end, the SCS course uses an ACTIVE and PARTICIPATIVE teaching methodology with techniques for COOPERATIVE and COLLABORATIVE learning. This system, an interpretation of pedagogical theories from authors such as R. Wild, L. Malaguzzi, A.S. Neill, H. Gardner, R. Steiner [Waldorf], F. Tonucci, M. Montessori, etc., asserts that students should not be provided with pre-constructed knowledge, but rather the opportunity to learn by themselves through personal activity [J.H. Pestalozzi]. It is the student who must construct the learning, while the teacher adopts the role of facilitator, not content provider [L. Vygotsky]. The model promotes positive interdependence (collaborative learning) through peer correction.

 

 

General

Code: 35535
Lecturer responsible:
SIRVENT PEREZ, CESAR DANIEL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: ARCHITECTURAL CONSTRUCTIONS
    Area: ARCHITECTURAL CONSTRUCTIONS
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught