Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

Urban Planning 2 is the second subject in the field of Urbanism that is taught in the overall teaching program of the Degree in Fundamentals of Architecture. It is a compulsory subject that takes place during the third year first semester (https://web.ua.es/docenciaurbanismo).


Urban Planning 2 is a monothematic subject that focuses on the study of the urban public space culminating in a project proposal. Following on from Urban Planning 1, which deals with an introduction to the city and its parts, Urban Planning 2 approaches the public space from the human scale. It considers key physical and perceptual aspects of the public space design for promoting livable urban environments. It introduces different analysis methodologies that allow a complete and complex approach to the meaning and physical qualities of social spaces in the city. Theoretical and methodological criteria and strategies are provided, as well as the necessary tools to approach the project proposal for an urban public space.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG.3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Skills/Skills

  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT.10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
  • CT.2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT.4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
  • CT.6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT.8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.

 

Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental

  • CT.17 : Habilitat per a resoldre problemes. Capacitat per a orientar la informació i els instruments d'acció cap a la resolució de conflictes prèviament diagnosticats.
  • CT.18 : Habilitat per a prendre decisions. Capacitat per a entendre la complexitat dels contextos en què produïm transformacions i prendre-hi decisions creatives de manera responsable.

 

Inherent transversal competences:>>Technological Instrumental

  • CT.23 : Habilitat per a les tecnologies de la informació. Capacitat per a entendre la importància de la gestió de la informació en el món contemporani i interessar-se de manera recurrent en les dinàmiques proposades per les creixents tecnologies de la informació.

 

Inherent transversal Competences:>>Entrepreneurship Capability System

  • CT.30 : Habilitat per al diagnòstic i l'acció projectiva. Capacitat per a problematizar la realitat i implementar-hi mecanismes propositius i sostenibles d'acció.

 

Specific Competences:>>Project Block

  • CE.34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
  • CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
  • CE.36T : Aptitud per a catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar-ne la protecció.
  • CE.37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE.39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
  • CE.40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE.41T : Capacitat per a intervenir en el patrimoni construït, a més de conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
  • CE.42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE.44T : Capacitat per a redactar projectes d'obra civil.
  • CE.45T : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
  • CE.50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • CE.51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE.57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

In general terms, Urban Planning 2 offers a theoretical, methodological, and practical approach to the analysis and design of public spaces at the human scale. The course specifically focuses on the physical characteristics that are key to urban vitality.

The course includes theoretical and practical content. The theoretical content comprises four main sections that introduce the students to concepts, techniques, and tools that support the development of the practical element. The practical content comprises two main assignments. Firstly, the students conduct a physical and perceptual analysis of a successful public space, and secondly, the students develop a project proposal to revitalize an existing urban space.

 

The specific objectives [O] for each of the four theoretical sections are:

 

Section 1

[O1] Acknowledge the students’ preconceived ideas and concepts about public space

[O2] Make students aware of today’s public spaces by establishing links with their previous experiences and reflecting on the architect’s role in the design of successful public spaces

[O3] Motivate students to acquire new knowledge, stressing the impact of the design of public spaces on the city’s vitality

[O4] Explain the definition and function of public spaces

[O5] Explain the different types and morphologies of open public spaces in the city

Competencies: CB-2, CT1, CT-2, CE-53 (BP), CE-55 (BP)

 

Section 2

[O6] Raise students' awareness of the human characteristics, capacities and limitations that influence the experience of the urban environment

[O7] Explain what physical and perceptual aspects of the space are key to encouraging people presence and longer stays in public spaces

Competencies: CB2, CB3, CT1, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-10 (IC), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-50 (BP)

 

Section 3

[O8] Explain what type of traditional and contemporary methods and sources are useful for collecting information for the analysis and subsequent design of public spaces

[O9] Familiarize students with specific criteria and strategies useful for diagnosing the vitality of public space and for the design of social and livable spaces

Competencies: CG-3, CG-7, CB-4, CT1, CT-2, CT-4, CT-6, CT-8, CT-23 (IT), CT-17 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-34T (BP), CE-35T (BP), CE-42T (BP)

 

Section 4

[O10] Provide guidelines for selecting and analyzing reference projects, taking into account their impact at different scales: city, district, neighborhood, the site itself with its specific urban elements

[O11] Guide students in the process of selecting design strategies and decision making to carry out a successful public space project

Competencies: CB2, CB-3, CT1, CT-2, CT-4, CT-17 (IM), CT-18 (IM), CT-10 (IC), CT-30 (SCE), CE-35T (BP), CE-35T (BP), CE-37T (BP), CE-40T (BP), CE-45T (BP), CT-23 (IT)

 

 

General

Code: 35524
Lecturer responsible:
SERRANO ESTRADA, LETICIA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: BUILDING SCIENCIES AND URBANISM DEPARTMENT
    Area: URBAN DESING AND REGIONAL PLANNING UNIT
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught