Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

 

This is a compulsory subject that is taught in the first semester of the third year of the Chemical Engineering Degree after students have studied certain subjects in which they must have acquired the basic knowledge required to address this subject, which are:

- Macroscopic mass and energy balances on reactive systems

- Introduction to the thermodynamics and kinetics of chemical reactions

- Numerical solutions of integral and differential equations systems

- Use of software for numerical computation (Matlab and Excel or similar)

The training of students is conducted through lectures, computer lessons and group tutorials. In addition, training will be expanded and enhanced in the subjects “Reactor Design II” and “Experimentation in Chemical Engineering II”.

This subject is taught in the third grade, so students should come after acquiring the previous basics and having developed the skills to handle with ease calculation tools for problem solving, literature search and, where appropriate, to communicate in English. They all will be continued to progress in.

IMPORTANT: The course is offered in both English and Spanish in all its activities (lectures, group tutorials and computer lessons). The students will choose in which language they want to attend but in any case, the restrictions may be based on the number of students in each group.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

Specific Competences (CE)

  • CE19 : Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
  • CE20 : Capacitat per a l'anàlisi, disseny, simulació i optimització de processos i productes.

 

Skills/Skills

  • CB1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB3 : Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
  • CB4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT1 : Competències en un idioma estranger.
  • CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

General Competences:>>Instrumental

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Coneixements generals i bàsics de la professió.
  • CG3 : Coneixement d'informàtica en l'àmbit d'estudi.
  • CG4 : Resolució de problemes.
  • CG5 : Presa de decisions.

 

General Competences:>>Interpersonal

  • CG10 : Capacitat per a comunicar-se amb experts d'altres àrees.
  • CG11 : Raonament crític.
  • CG6 : Planificar, ordenar i supervisar el treball en equip.
  • CG9 : Habilitat en les relacions interpersonals.

 

General Competences:>>Systematic

  • CG13 : Capacitat d'aplicar els coneixements en la pràctica.
  • CG14 : Capacitat d'aprenentatge autònom.
  • CG15 : Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • CG16 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG17 : Creativitat en tots els àmbits de la professió.
  • CG20 : Motivació per la qualitat.
  • CG21 : Sensibilitat cap a temes mediambientals.

 

Regulated Professional Competences

  • CPR1 : Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, que tinguen per objecte, dins de l'especialitat de química industrial, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d'estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització.
  • CPR3 : Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capacite per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dote de versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • CPR4 : Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial.
  • CPR5 : Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plànols de labors i altres treballs anàlegs.
  • CPR6 : Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

 

The students in this subject should acquire the basic knowledge and skills to design, simulate and optimize the most common homogeneous reactors: batch stirred tank reactor, continuous plug flow reactor and continuous stirred tank reactor, as well as the association of continuous reactors.

They will also learn to model a homogeneous reactor when it deviates from the ideal behavior.

 

 

General

Code: 34524
Lecturer responsible:
ARACIL SAEZ, IGNACIO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,32
Practical credits: 1,08
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CHEMICAL ENGINEERING
    Area: CHEMICAL ENGINEERING
    Theoretical credits: 1,32
    Practical credits: 1,08
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught