Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

The objective of the degree is to train social intervention professionals in Social Work intervention methodologies, with a broad understanding of social structures and processes, social change and human behavior, which enable them to: intervene in social contexts and institutions in which individuals, families, groups, organizations and communities live, assisting, dealing with conflicts, carrying out tasks of mediation, help, education, defense, animation and transforming said contexts, including political-social ones; participate in the formulation and evaluation of policies, services and social initiatives; contribute to active citizenship through "empowerment" and the guarantee of human and social rights; work on the prevention of social problems. Social Work is a profession and a discipline strongly linked to the context in which it develops in such a way that it is influenced by historical, political, social, economic and/or cultural variables. Thus, it is possible to find substantial variations both in the needs and in the Social Policies that respond to them and in the processes of creation and development of Social Work as a profession and as a discipline in the different continents or between countries of the same continent. Even in each country we can also find differences between or within regions In accordance with the foregoing and taking into account the general and specific competences that, according to the Degree Report, correspond to the B2 subject "Social Policies and Social Work", the subject “International Social Work, Social Services and Social Policy” contributes to the training of social workers by providing them with instruments for the comparative international analysis of Social Work and the contexts in which it is practiced. Likewise, it is useful for students who plan to participate in international mobility university programs and for international students who study at the University of Alicante.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA1 : Competències en un idioma estranger. D'acord amb la normativa esmentada, les competències d'idioma estranger es consideraran assolides acreditant el nivell necessari. Entre altres formes d'acreditació, en la Universitat d'Alacant es considera necessari superar com a mínim el nivell B1 del Marc de Referència Europeu per a les llengües modernes i es recomana el B2. El nivell mínim B1 es considera transitori i es podrà modificar quan es considere oportú. El nivell s'ha d'acreditar prèviament a la matrícula del treball de final de grau.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Specific Competences (CE)

  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

* To evaluate the consequences and implications that different orientations in social policy have for Social Work, as well as the contributions of Social Work to the design, development and evaluation of social policies in the international sphere from a comparative perspective.

* To distinguish and recognize the articulation of the market, family, society and results of policies in the international arena from a comparative perspective.

* To Know the main current trends in social policy in the international arena from a comparative perspective.

 

 

 

General

Code: 19538
Lecturer responsible:
PEREZ BELDA, MARIA CARMEN
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Area: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught