Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

Developmental Biology is an essential subject for the study of ontogeny and life cycles of organisms, especially metazoans. It is an essential discipline for the training and professional projection of biologists, especially in the health (medicine and reproductive biology, "in vitro" fertilization, etc.) and biotechnological (reparative and regenerative medicine, tissue engineering, etc.) fields.

Adequacy to the professional profile: the study of Developmental Biology will provide the student with the training to achieve the competences included both in the White Book of Biology studies (http://www.aneca.es/media/150328/libroblanco_biologia_def.pdf) and in the Technical Sheet of Degree Proposal of the RD 55/2005, of January 21 (http://www.unizar.es/eees/doc/Ficha%20grado%20BIOLOGIA.pdf) and are those that the Biologist can perform in his professional activity:

(1) To carry out studies on the organization, classification, identification and research of living beings, as well as their remains and signs of their activity.

(2) To qualify for training in certain specialties of Health Sciences that allow him/her to carry out activities in: genetic counseling and family planning, human embryology, health and environmental education, clinical analysis, clinical biochemistry, immunology, microbiology and parasitology, etc.

(3) Biology teaching under the terms established by educational legislation.

(4) Scientific and technical advice on biological subjects.

Adequacy to the academic profile: Developmental Biology is fundamental in the studies of Biology, for being a fundamental discipline of modern Biology, due to the high impact that the study of the development of animal organisms, including man, has both socially and economically, in today's world, namely: Medicine and Reproductive Biology (Assisted Reproduction, medical use of "Stem cells", etc.), Veterinary and Agricultural Medicine, Regenerative and Reparative Medicine, Tissue Engineering, etc.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG10 : Desenvolupar actituds crítiques basades en el coneixement.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica i els valors d'igualtat, i també en la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.

 

Specific Competences:>>Theoretical

  • CE1 : Adquirir els fonaments de la terminologia biològica, nomenclatura, convenis i unitats.
  • CE10 : Comprendre les bases de la regulació de les funcions vitals dels organismes a través de factors interns i externs i identificar mecanismes d'adaptació al medi.
  • CE13 : Estudiar l'estructura i la funció de les biomolècules i comprendre la seua funció en els processos biològics.
  • CE14 : Conèixer els fonaments de la replicació, transcripció, traducció i modificació del material genètic.
  • CE15 : Identificar les principals vies metabòliques.
  • CE16 : Comprendre els mecanismes de la senyalització cel·lular.
  • CE18 : Analitzar l'estructura i funció dels virus, cèl·lules, teixits, òrgans i sistemes animals i vegetals.
  • CE19 : Estudiar l'anatomia i morfologia animal i vegetal.
  • CE20 : Comprendre les bases de la immunitat en els éssers vius.
  • CE21 : Aïllar, cultivar i modificar microorganismes, cèl·lules i teixits d'organismes pluricel·lulars.
  • CE22 : Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
  • CE4 : Reconèixer diferents nivells d'organització en el sistema viu.
  • CE5 : Comprendre el concepte de vida i conèixer el seu origen i història, juntament amb la de la Terra.
  • CE6 : Entendre els mecanismes de l'herència i els fonaments de la millora genètica.
  • CE7 : Comprendre els mecanismes i models evolutius.
  • CE8 : Comprendre i conèixer les bases genètiques de la biodiversitat.
  • CE9 : Identificar organismes i interpretar la diversitat d'espècies en el medi, així com el seu origen, evolució i comportament.

 

Specific Competences:>>Ability

  • CE29 : Demostrar el coneixement i comprensió dels fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les àrees de la biologia.
  • CE30 : Interpretar, avaluar, processar i sintetitzar dades i informació biològica.
  • CE31 : Reconèixer i implementar bones pràctiques científiques de mesura i experimentació.
  • CE32 : Manipular amb seguretat material biològic, reactius, instruments i dispositius d'aplicació en biologia.
  • CE33 : Dur a terme procediments estàndards de laboratoris implicats en treballs analítics.
  • CE35 : Interpretar les dades procedents d'observacions i mesuraments en el laboratori i camp.
  • CE36 : Elaborar, presentar i defensar informes científics i tècnics tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
  • CE37 : Saber cercar, analitzar, comprendre i redactar textos científics i tècnics.
  • CE38 : Utilitzar correctament els mètodes inductiu i deductiu en l'àmbit de la biologia.
  • CE39 : Reconèixer i valorar els processos biològics en la vida diària.
  • CE40 : Relacionar la biologia amb altres disciplines.
  • CE41 : Adquirir la capacitat necessària per a dirigir, assessorar, dissenyar i executar projectes i estudis de processos de caràcter biològic.
  • CE45 : Realitzar bioassajos i diagnòstics biològics.
  • CE46 : Dissenyar models biològics.

 

Generic UA Competences

  • CGUA2 : Expressar-se correctament en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana de manera oral i escrita.
  • CGUA3 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA4 : Adquirir o posseir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

SPECIFIC OBJECTIVES

SO1 Acquire the concepts of development, reproduction and sexuality, as well as other related concepts (evolution, maturation, differentiation, morphogenesis, epigenesis, growth, neoteny, etc.).

OE2 Define the concept and describe the different models of Life Cycles, with special mention of the cycles of prokaryotes (bacillus subtilis) and eukaryotes (protists, fungi, metaphytes and matazoa).

OE3 To know the different varieties of reproduction and their production mechanisms as well as the biological mechanisms of the sexual response of animals and humans.

SLO4 To learn the specific methods of study of developmental and reproductive biology.

SLO5 To know the embryology, anatomy, histophysiology and cellular and molecular biology of the male reproductive system of vertebrates and especially of humans.

OE6 Know the embryology, anatomy, histophysiology and cellular and molecular biology of the female reproductive system of vertebrates and especially of humans.

SLO7 Reach a high level of knowledge about the current state of knowledge of the cellular and molecular bases of fertilization that lead to the formation of the zygote.

SO8 To understand the cellular and molecular basis of the embryonic segmentation phase that leads to the formation of the morula.

OE9 To understand the cellular and molecular basis of the embryonic segregation phase that leads to the formation of the blastocyst.

SO10 To understand the cellular, molecular and immunological basis of the implantation phase.

OE11 To understand the cellular and molecular bases of the gastrulation and dermogenesis phase that lead to the formation of the trilaminar embryo.

 

 

General

Code: 26541
Lecturer responsible:
GOMEZ TORRES, JOSEFA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: BIOTECHNOLOGY
    Area: CELLULAR BIOLOGY
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught