Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval by the School/Faculty Board.

 

Course context for academic year 2024-25

Aquesta assignatura pretén augmentar la competència lingüística i comunicativa en català, especialment mitjançant la producció i l'anàlisi de textos de l'àmbit acadèmic. És una assignatura de primer curs (3 crèdits teòrics i 3 crèdits pràctics), oferida als estudiants d’altres graus de llengua i literatura de la Facultat de Filosofia i Lletres diferents de Filologia Catalana i del grau d’Humanitats.

Aquesta assignatura proveeix una formació bàsica atès el caràcter instrumental que té, ja que l'alumnat aprofitarà l'aprenentatge adquirit per a altres assignatures. També proporciona una formació fonamental per a les futures tasques professionals en què el català estiga involucrat (docència, traducció, assessorament lingüístic i literari, planificació lingüística, etc.). Està directament relacionada amb l’assignatura Pràctica de la Normativa Catalana de segon curs i també amb les de continguts literaris Introducció a la Literatura Catalana Medieval (primer curs) i Literatura Catalana Actual (segon curs). Forma part de l’itinerari de Capacitació Docent en Valencià dels estudis de llengües i literatures i del grau d'Humanitats de la Facultat de Filosofia i Lletres.

A més, l'assignatura incorpora la perspectiva de gènere als objectius, continguts, avaluació i metodologia i fomenta el pensament crític com un dels objectius bàsics de les disciplines humanístiques contemporànies.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

DEGREE IN HUMANITIES

 

General Competences (CG)

  • CG10 : Reconeixement de la diversitat cultural i de la igualtat d'oportunitats.
  • CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
  • CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG9 : Resolució de problemes i presa de decisions.

 

Specific Competences (CE)

  • CE5 : Valorar i interpretar la diversitat cultural pròpia de la Comunitat Valenciana, contrastant la cultura pròpia d'aquest territori amb altres cultures amb les quals s'estableixen relacions i contactes, mitjançant l'ús de les llengües oficials com a llengües vehicular.
  • CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.

 

DEGREE IN ARABIC & ISLAMIC STUDIES

 

General Competences (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Comprendre les teories clau de les disciplines vinculades amb els Estudis Àrabs i Islàmics i aplicar-les en la pràctica per a desembolicar-se adequadament en els diferents perfils professionals per als quals capacita el títol o emprendre estudis posteriors amb alt grau d'autonomia.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Transversal Competences

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

DEGREE IN FRENCH STUDIES

 

Specific Competences (CE)

  • CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
  • CE2 : Capacitat per a reflexionar i descriure les característiques lingüístiques pròpies, peculiars i exclusives de la llengua francesa, així com les comunes a altres llengües, especialment les de la Comunitat Valenciana, i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del francès en les seues manifestacions orals i escrites.

 

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
  • CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.

 

Generic UA Competences

  • CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Capacitat de comunicar i d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

DEGREE IN SPANISH: LANGUAGE AND LITERATURES

 

Generic Degree Course Competences

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a comunicar-se en la segona llengua oficial de la Comunitat Valenciana.

 

Generic UA Competences

  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Specific Competences (CE):>>Conceptual

  • CC6 : Capacitat per a la comunicació efectiva i el coneixement del sistema lingüístic de la llengua catalana.

 

Specific Competences (CE):>>Procedural

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Specific Competences (CE):>>Attitude

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

DEGREE IN ENGLISH STUDIES

 

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Comunicació oral i escrita en la llengua materna.
  • CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
  • CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
  • CG7 : Coneixement teòric i pràctic i apreciació de la diversitat i la multiculturalitat en l'àmbit nacional o internacional.
  • CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.

 

Specific Competences (CE)

  • CE22 : Ser capaç de redactar textos de diferent tipus.
  • CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.
  • CE6 : Ser capaç d'adquirir i conèixer els aspectes lingüístics d'una llengua diferent de l'anglès (una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana o una segona llengua estrangera).

 

UA Basic Transversal Competences

  • UA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

Objectius generals

Augmentar la competència lingüística i la competència comunicativa en català.

Objectius conceptuals

• Conèixer els conceptes de llengua i dialecte, normalització i normativització, així com les característiques de la variació diafàsica, especialment els factors que condicionen el registre.
• Conèixer les propietats dels textos escrits i orals (adequació, coherència i cohesió) i els distints tipus de text.
• Conèixer els mecanismes d’elaboració d'un text tant oral com escrit: generar, seleccionar i ordenar les idees, recursos per a lligar les idees (paràgrafs, marques en el text i connectors), adequar el text al destinatari i revisió i correcció del text.
• Conèixer les característiques de la llengua escrita, així com les diferències amb la llengua oral i les condicions de llegibilitat d'un text.
• Conèixer la normativa del català i les característiques i les peculiaritats de l'estàndard i els subestàndards orals i escrits de la llengua catalana.
• Conèixer els sons de la llengua catalana amb valor de fonema, els fenòmens de contacte vocàlic (elisió i sinalefa) i els fenòmens de contacte consonàntic (neutralitzacions, emmudiments, sonoritzacions, assimilacions i geminacions).
• Conèixer els processos de preparació de qualsevol intervenció oral en públic: debat, taula redona, exposició i les tècniques d'execució d'una intervenció oral en públic.


Objectius procedimentals

• Produir diferents tipus de texts orals i escrits que permeten satisfer les necessitats comunicatives que genera el context social immediat, el medi acadèmic universitari, i el medi professional del futur.
• Transformar un text oral col·loquial en un text escrit estàndard.
• Confegir diferents tipus de textos utilitzant l'ordinador, especialment expositius (ressenyes, comentaris, exposicions orals) i argumentatius (sobre un tema d'actualitat) de manera reeixida (adequats, coherents, cohesionats, correctes i llegibles).
• Reproduir adequadament tots els sons en qualsevol posició sil·làbica, incloent la fonètica sintàctica.
• Fer una exposició oral en públic amb claredat, precisió i bona prosòdia (entonació, ritme i accentuació).
• Analitzar i valorar l'acceptabilitat del model de llengua oral i escrit emprat en els mitjans audiovisuals.
• Descriure i comparar les diferències entre el model de llengua col·loquial de l'entorn social amb l'estàndard i adaptar un text del model col·loquial a l’estàndard oral.

• Analitzar críticament la manera com el llenguatge construeix el discurs sobre el gènere i la sexualitat.

Objectius actitudinals

• Valorar la importància de la reflexió sobre els mecanismes de producció de textos per a millorar les destreses comunicatives.
• Valorar positivament l'ús públic del català en qualsevol situació comunicativa.
• Valorar la importància d’aconseguir un model de llengua adequat des del punt de vista normatiu i de la màxima acceptabilitat social possible.

• Fer servir un llenguatge inclusiu i no discriminatori en relació al gènere i la sexualitat.

 

 

 

General

Code: 30111
Lecturer responsible:
MARCH TORTAJADA, ROBERT
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CATALAN STUDIES
    Area: CATALAN STUDIES
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught