Competències i objectius

SENSE DOCÈNCIA EN AQUEST CURS ACADÈMIC

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

La teoría hermenéutica se constituye en metodología desde su origen clásico y alcanza su realización moderna en tanto que totalización metodológica. La asignatura se propone examinar el curso de ese desarrollo hasta alcanzar la situación actual relativa a historia de las ideas y de los conceptos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2016-17

Competències generals del títol (CG)

  • 3) : Comprendre i fer ús de la complementarietat metodològica, les seues convergències i possibilitats combinatòries com a procediment natural que permeta dur a terme una investigació humanística ben fonamentada.
  • 4) : Conèixer i aplicar profitosament tots els mitjans instrumentals i procediments aplicatius que se'n deriven, en situació útil per a l'exercici de la investigació científicohumanística en els seus diferents mètodes i camps.
  • 5) : Transmetre, comunicar, exercir l'ensenyament dels coneixements, teories i tècniques metodològics rellevants en Ciències Humanes.

 

Competències específiques (CE)

  • 1. : Conèixer i definir de manera precisa els diferents mètodes propis de la investigació en ciències humanes, així com la repercussió ètica que poden tenir.
  • 2. : Descriure i analitzar amb tot el rigor exigible els principis i tècniques fonamentals dels mètodes esmentats.
  • 3. : Observar i explicar la contigüitat, pressuposició i relació entre diversos mètodes o entitats culturals comparables entre si.
  • 4. : Exposar els grans moments històrics del pensament metodològic humanístic i les seues institucions científiques i acadèmiques.
  • 5. : Determinar objectes concrets d'investigació cientificohumanística, o d'utilitat aplicativa, i la seua possibilitat de constitució més correcta, així com la seua adscripció preferent a una o diverses metodologies o procediments.
  • 7. : Utilitzar i aplicar de manera adequada i rendible els mètodes més rellevants de la investigació cientificohumanística per a conjuminar la perennitat mil·lenària de les seues tècniques més antigues amb les més recents, a través des les seues diverses possibilitats d'instrumentalització de la naturalesa de què es tracte.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Entendre la importància i complexitat de les tècniques interpretatives en les investigacions humanístiques i familiaritzar-se amb la seua aplicació rigorosa.
  • Conèixer els fonaments de l'hermenèutica i les seues diferents tradicions: retoricofilològica, teològica, jurídica, historiogràfica, sociològica i esteticoliterària.
  • Desenvolupar competències per a la comprensió d'obres de referència en el camp de l'hermenèutica i la història dels conceptes i les idees.
  • Reconèixer i replantejar els problemes centrals de les ciències humanes des de la perspectiva de les metodologies hermenèutiques, en particular la història de les idees i la història dels conceptes.
  • Aplicar els instruments i l'aparell conceptual proporcionats per aquestes metodologies als problemes particulars d'interpretació historiccultural, amb què l'alumne haja d'enfrontar-se en la seua activitat investigadora.
  • Utilitzar amb aprofitament les fonts bibliogràfiques i digitals necessàries per a l'aplicació de procediments hermenèutics, amb especial atenció a la racionalització dels recursos de recerca i selecció de material disponibles en Internet.
  • Reconèixer la naturalesa interdisciplinària dels estudis humanístics i assumir-ne les conseqüències metodològiques per a una rigorosa praxi investigadora i docent.
  • Reconeixement per l'alumne de les línies actuals d'investigació en ciències humanes a fi d'involucrar-hi a la labor acadèmica pròpia i d'orientar-se en el panorama actual dels corrents metodològics
  • Domini d'una terminologia i unes formes de producció intel·lectual adequades que permeten als alumnes dialogar amb aquests corrents i integrar-se en els àmbits –nacionals i internacionals de la docència, la investigació o l'administració i gestió cultural que concerneixen les metodologies humanístiques.
  • Capacitat per a avaluar i interpretar les noves formes de transmissió del coneixement, especialment mitjançant les TIC digitalitzades i la seua influència en la producció intel·lectual i la comprensió dels fenòmens culturals.
  • Desenvolupament de capacitats per a l'avaluació, interpretació i possible gestió de les polítiques culturals contemporànies.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

1. Entender la importancia y complejidad de las técnicas interpretativas en las investigaciones humanísticas y
familiarizarse con su aplicación rigurosa
2. Conocer los fundamentos de la hermenéutica y sus distintas tradiciones: retórico-filológica, teológica, jurídica,
historiográfica, sociológica y estético-literaria.
3. Desarrollar competencias para la comprensión de obras de referencia en el campo de la hermenéutica y la
historia de los conceptos y las ideas
4. Reconocer y replantear los problemas centrales de las ciencias humanas desde la perspectiva de las
metodologías hermenéuticas, en particular la historia de las ideas y la historia de los conceptos
5. Aplicar los instrumentos y el aparato conceptual proporcionados por tales metodologías a los problemas
particulares de interpretación histórico-cultural, con que el alumno haya de enfrentarse en su actividad investigadora
6. Utilizar con aprovechamiento las fuentes bibliográficas y digitales necesarias para la aplicación de
procedimientos hermenéuticos, con especial atención a la racionalización de los recursos de búsqueda y selección de
material disponibles en internet.
7. Reconocer la naturaleza interdisciplinar de los estudios humanísticos y asumir sus consecuencias
metodológicas para una rigurosa praxis investigadora y docente.

 

 

Dades generals

Codi: 11944
Professor/a responsable:
AULLON DE HARO, PEDRO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 0,00
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: TEORIA DE LA LITERATURA I LITERATURA COMPARADA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 0
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix