Competencias y objetivos

 

Contexto de la asignatura para el curso 2021-22

Es tracta d’una assignatura impartida pel Departament de Filologia catalana i dissenyada perquè els alumnes del grau homònim assolisquen una formació sòlida en una part de les manifestacions més representatives de la literatura catalana del segle XV, ja que l'altra part d'aquestes manifestacions s'estudia en l'assignatura de 3r curs Literatura catalana del segle XV (I).

 

L'assignatura pertany al mòdul d'especialització del grau en Filologia catalana i, per tant, és obligatòria per als estudiants que s'hi matriculen. Té caràcter semestral i s’imparteix en el segon semestre del curs. Consta de 6 crèdits, dels quals 2,4 són presencials i 3,6 no presencials; alhora, dels presencials 1,8 són teòrics mentre que 0,6 tenen caràcter pràctic.

 

Dins del pla d’estudis en què s’insereix, aquesta assignatura es justifica pel fet que una part essencial de la formació del filòleg ha de ser l’estudi sistemàtic de la història literària (principals etapes, corrents, gèneres, autors i obres) a través de l’anàlisi i de la valoració estètica i conceptual dels textos més representatius de cada moment històric, així com dels seus contextos de producció, amb especial referència a la seua aportació al cànon literari europeu.

 

Aquesta assignatura, així com la de Literatura catalana del segle XV (I), de 3r curs, se centra en la segona etapa de l’època medieval, mentre que la primera etapa d’aquest mateixa època, segles XIII-XIV, és objecte d’atenció en l'assignatura Literatura catalana: primeres grans obres, de 2n curs. Aquestes tres matèries, juntament amb les que el pla d’estudis dedica a l’estudi de la literatura moderna i contemporània, les relacions de la literatura catalana amb altres literatures, la literatura popular, el teatre, les relacions entre literatura, cultura i art i la Didàctica de la llengua i literatura (en català), constitueixen el vessant literari de la formació del filòleg especialitzat en català.

 

Per altra part, tant aquesta assignatura com les altres dedicades a les lletres medievals constitueixen un instrument fonamental per a l’estudi directe de la llengua antiga, cosa per la qual esdevenen complementàries de les matèries del pla d’estudis centrades específicament en l’estudi lingüístic diacrònic del català.

 

En aquesta assignatura, l’alumne adquireix coneixements i competències bàsiques per a la seua formació literària, cultural i lingüística, que li permetran assolir la capacitació necessària per a l’exercici professional, principalment, de la docència en els diferents nivells educatius i de la recerca científica i filològica, però també d’altres activitats tals com les relacionades amb l’assessorament cultural, la comunicació, el món editorial, la traducció, etc., per a les quals habilita el grau en Filologia catalana.

 

 

Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales)

Competencias Generales del Título (CG)

  • CG1 : Capacidad de dominar las teorías, perspectivas y conceptualizaciones clave para la construcción del marco teórico de las disciplinas lingüísticas y literarias aplicadas a la lengua y a la literatura catalanas como experto en la materia y en los diferentes perfiles profesionales.
  • CG2 : Capacidad para comprender el papel del lenguaje en la construcción del ser humano como miembro activo de una comunidad lingüística y cultural y relacionarlo con la función del individuo en la sociedad.
  • CG3 : Capacidad de desarrollar técnicas de lectura, análisis y síntesis.
  • CG4 : Capacidad para gestionar y para usar los recursos aportados por las tecnologías de la información y la comunicación y para aplicarlos a las industrias de la lengua y la literatura.
  • CG7 : Compromiso social cono la igualdad entre hombres y mujeres, la pluralidad y diversidad de realidades de la sociedad actual, la paz y la democracia.

 

Competencias Generales de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaz de utilizar como usuario herramientas básicas en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaz de una comunicación efectiva y un conocimiento lingüístico en una de las dos lenguas oficiales de la Comunidad Valenciana (lengua castellana o lengua catalana), en su ámbito disciplinar.

 

Competencias específicas (CE)

  • CE1 : Capacidad para comunicar en la lengua catalana en situaciones comunicativas (orales y escritas) de forma que se pueda hacer viable una comunicación fluida en los medios profesionales y académicos en que se desarrollará el alumno/a en el futuro, teniendo en cuenta el conocimiento de la realidad histórica, social, institucional, cultural y artística del ámbito propio.
  • CE10 : Capacidad para utilizar los recursos y los materiales pertinentes para el autoaprendizaje (bibliográficos, diccionarios, obras de referencia, obras terminológicas, tutorías, nuevas tecnologías) y transmitir la información en lengua catalana.
  • CE11 : Ser capaz de desarrollar técnicas de lectura, análisis y síntesis; formular hipótesis de trabajo, demostrarlas con argumentos y llegar a conclusiones, así como también reconocer y aplicar la coherencia textual (estructura del texto, distribución de las ideas, progresión de la información, utilización de palabras clave), de forma que se desarrolle explicativa y argumentativamente cualquier contenido relacionado con la lengua y la literatura catalana, y poder así lograr el papel de conocedor, transmisor y asesor de los conocimientos adquiridos.
  • CE12 : Capacidad para comprender, valorar y aprovechar el plurilingüismo con una actitud favorable al proceso de normalización del catalán, para participar de la diversidad cultural y lingüística, así como también potenciarlo para un mejor desarrollo social de la lengua.
  • CE3 : Capacidad para conocer las características pragmáticas, textuales y discursivas de la lengua catalana para utilizar, transmitir y aplicar los conocimientos al análisis, la comprensión y la producción del catalán en las manifestaciones orales y escritas.
  • CE5 : Capacidad para comprender la historia de la lengua catalana a través de los textos, los cambios sociales, culturales y políticos de forma que se pueda establecer una ordenación histórica, social y cultural.
  • CE6 : Ser capaz de utilizar el modelo estándar (y los diferentes subestándares) de la lengua catalana así como también conocer y saber aplicar los mecanismos de creación e innovación léxica, para adecuarse a las necesidades comunicativas del mundo actual.
  • CE7 : Capacidad de conocer las tendencias históricas de la literatura en lengua catalana y su contexto, para definir la evolución del pensamiento literario en lengua catalana y el impacto social de ella.
  • CE8 : Ser capaz de conocer las diferentes épocas, movimientos, modelos y valores descritos en la literatura catalana, así como las tradiciones en las que se enmarcan, los recursos textuales concretos que utilizan, atendiendo de forma particular el estudio comparativo de elementos de elementos comunes y diferentes, dentro del mismo contexto literario o entre diferentes contextos literarios.
  • CE9 : Capacidad para identificar las corrientes de la crítica literaria, sus categorías, conceptos y nomenclatura como un elemento clave para el desarrollo de la capacidad crítica y analítica del texto (literario, cinematográfico, publicitario), en cuanto que manifestación creativa y reflejo del contexto sociocultural.

 

 

 

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  • Conéixer els exponents més pregons de la literatura catalana del s. XV, al marge de la poesia d’Ausiàs March i de la novel·la cavalleresca, a partir de la lectura d’aquests.
  • Conéixer el context social i cultural en què es produeixen aquests textos.
  • Assolir un nivell de coneixement notable de les aportacions bibliogràfiques més importants sobre la matèria del curs.
  • Assolir un coneixement notable del català antic.
  • Assolir un nivell alt en la pràctica de la traducció del català antic al modern i en les tècniques d’anàlisi literària de textos corresponents a l’àmbit de l’assignatura.
  • Assolir un nivell alt de correcció lingüística i d’acurament en l’elaboració de textos escrits pertanyents al registre científic propi de la matèria.
  • Fomentar la curiositat intel·lectual per la relació entre el passat i el present literari català, a partir de l’observació de la pervivència de tòpics i temes de les lletres catalanes del període que abraça l’assignatura en la literatura i cultura actuals.

 

 

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2021-22

Objectius formatius:

1. Analitzar i interpretar l’Espill de Jaume Roig, la Vita Christi d’Isabel de Villena i les narracions mitològiques de Joan Roís de Corella, a partir de la lectura crítica d’aquestes, de les lliçons del professorat i d'algunes de les aportacions bibliogràfiques més solvents i orientatives. 

2. Relacionar aquestes obres amb els contextos literaris, socials i culturals en què foren escrites.

3. Assolir unes bases mínimes per a l’estudi del teatre d’arrel medieval, en especial atenció al “Misteri d’Elx”.

4. Entendre suficientment el català antic.

5. Dominar la metodologia i les tècniques de realització i presentació, oral i escrita, de comentaris literaris a partir de l'aplicació d'aquestes a textos pertanyents a les obres objecte d'estudi de l’assignatura.

6. Dominar la metodologia i les tècniques d’elaboració i presentació, oral i escrita, a partir de l'aplicació d'aquestes a un treball científic sobre algun aspecte relacionat amb la matèria del curs.

7. Assolir un nivell alt de correcció lingüística i de cura tant en l’elaboració de textos escrits pertanyents al registre científic propi de la matèria (treball, comentaris de text) com en les exposicions orals que es facen a classe (caldrà tenir molt en compte la normativa ortogràfica, morfosintàctica i lexicosemàntica, així com la de pronúncia).

8. Fer servir correctament les convencions ortotipogràfiques del registre formal escrit de l'àmbit acadèmic.

9. Desenvolupar la curiositat intel·lectual per les lletres catalanes antigues i els seus contextos de producció. 

 

Objectius específics aportats pel professorat:

 

1. Promoure en l'alumnat l'interés per la recerca en la cultura literària catalana de l'edat mitjana.

2. Estimular en l'alumnat la indagació de les relacions entre la literatura catalana medieval (especialment la del s. XV) i altres literatures europees, fonamentalment romàniques, de la mateixa època.

3. Estimular en l'alumnat la indagació de les relacions entre la literatura catalana medieval (especialment la del s. XV) i altres manifestacions culturals, ideològiques i artístiques de la mateixa època.

4. Fer servir correctament i amb eficàcia comunicativa la normativa (especialment la pronúncia però també l’ortografia, la gramàtica, la lexicosemàntica i la fraseologia)  que regula l’ús de la llengua en el registre formal de l’àmbit acadèmic, sobretot dels textos expositivoargumentatius (en el canal oral: exposició, debat, lectura expressiva i entrevista; en el registre escrit: informe i treball acadèmic).

5. Fer servir correctament les convencions ortotipogràfiques del registre formal escrit de l’àmbit acadèmic.

 

 

 

;

Datos generales

Código: 30042
Profesor/a responsable:
ALEMANY FERRER, RAFAEL
Crdts. ECTS: 6,00
Créditos teóricos: 1,80
Créditos prácticos: 0,60
Carga no presencial: 3,60

Departamentos con docencia

  • Dep.: FILOLOGÍA CATALANA
    Área: FILOLOGIA CATALANA
    Créditos teóricos: 1,8
    Créditos prácticos: 0,6
    Este dep. es responsable de la asignatura.
    Este dep. es responsable del acta.

Estudios en los que se imparte