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Course description
  FUNDAMENTALS OF MATHEMATICS 1

Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2021-22

The subject of Mathematical Foundations 1 has been placed in the first semester of the first year because its knowledge constitutes a tool for the better development of other subjects.

In this case, special emphasis is placed on the fundamental elements of the differential and integral calculation of functions of a real variable.

Its contents serve as a basis for other disciplines and the best development of the subject of Mathematical Foundations 2.

In addition, elements of matrix algebra, vector analysis and geometry from the analytical point of view are included.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG-4 : Comprender los problemas de la concepción estructural, de construcción y de ingeniería vinculados con los proyectos de edificios así como las técnicas de resolución de estos.
  • CG-5 : Conocer los problemas físicos, las distintas tecnologías y la función de los edificios de forma que se dote a éstos de condiciones internas de comodidad y protección de los factores climáticos.

 

Basic Competences and Competences included under the Spanish Qualifications Framework for Higher Education (MECES)

  • CB 1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
  • CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • CB 5 : Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT-10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT-6 : Capacidad de adaptarse a nuevos conceptos y métodos. Capacidad de aprender y aplicar, de forma autónoma e interdisciplinar, nuevos conceptos y métodos.

 

Inherent transversal competences:>>Technological Instrumental

  • CT-21 : Habilidad para la visión espacial. Habilidad para entender y asimilar un objeto, proceso o espacio con independencia de las visualizaciones previstas; así como la capacidad para generar otras nuevas.

 

Specific Competences:>>Preparatory Block

  • CE-11 : Conocimiento aplicado del cálculo numérico, la geometría analítica y diferencial y los métodos algebraicos.
  • CE-3 : Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de los sistemas de representación espacial.
  • CE-5 : Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de la geometría métrica y proyectiva.
  • CE-7 : Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de los principios de la mecánica general, la estática, la geometría de masas y los campos vectoriales y tensoriales.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2021-22

The contents taught in the subject of Mathematical Foundations 1 serve, on the one hand, as a basis for the development of other disciplines and, on the other, provide a basic training of mathematical elements necessary for the knowledge of physical models.


The first block considers the two basic concepts of infinitesimal calculus for the construction of models, the derivative and the integral. For these fundamental concepts, the main objective is the application of the derivative concept as a reason for change and the integral concept for the calculation of areas and volumes. The use of both concepts and their applications constitute a fundamental tool whose development can be carried out with the help of computational software.
In a second block the main objective is the knowledge of vectorial and matrix algebra elements that allow a better development of other disciplines.
The analytical and practical study of the contents is complemented with the use of computer software, a tool that will allow a better learning and application of the contents.

 

 

General

Code: 35504
Lecturer responsible:
VILLACAMPA ESTEVE, YOLANDA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: APPLIED MATHEMATICS
    Area: APPLIED MATHEMATICS
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught