Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2018-19

L'assignatura Introducció als llenguatges teatrals és obligatòria per a l’alumnat del grau en Filologia Catalana, és semestral, s’imparteix durant el primer quadrimestre del curs i consta de 6 crèdits. Cal remarcar que és l’únic contingut específic de teatre de tot el grau. A pesar de la pròpia singularitat del teatre (en tant que text i en tant que representació), en funció de les lesctures concretes de cada nou curs, pot connectar amb els continguts de Literatura Catalana Medieval, Literatura Catalana Moderna, Literatura Catalana del segle XIX i les de Literatura Catalana Contemporània. A més, estableix les relacions pertinents amb la resta de les arts i de la cultura en general.
Els objectius formatius de l’assignatura són, d’una banda, que l’alumnat aprenga uns conceptes bàsics de l’especificitat teatral; de l’altra, proporcionar als estudiants una introducció general a l’evolució de l’art teatral amb la intenció de donar a conéixer i poder valorar el context sociocultural i les idees principals que permeten l’evolució de l’espectacle teatral i de la literatura dramàtica, amb una atenció particular al teatre de la segona meitat del segle XX i l’inici del nou segle; finalment, que l’alumne aprenga a llegir els “textos dramàtics” i els espectacles, a analitzar-los i a valorar-los críticament.
Amb l'ajuda de materials diversos (dibuixos, obres pictòriques, textos dramàtics, i enregistraments d’espectacles diversos, esbossos escenogràfics, antics i contemporanis, i altres testimonis...), es facilitarà a l’alumnat l’accés a les claus interpretatives, comprensives dels diferents llenguatges estètics de l’art escènic, en una perspectiva diacrònica i contemporània, així com les eines necessàries per al seu coneixement i estudi. I de forma singular, sobre la literatura dramàtica.
Cada nou curs l'assignatura proposarà unes lectures obligatòries a partir d’un eix temàtic vertebrador: l’amor, la llibertat, el didactisme religiós o moral, l’opressió, la comicitat, l’avantguarda, etc.; uns textos que han de donar unitat als diferents continguts i facilitar que alumne puga assolir una formació crítica vàlida per a les tasques docents, investigadores, de crítica teatral, d’assessorament i dinamització culturals o de creació pròpies del grau de Filologia Catalana.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2018-19

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
  • CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
  • CE2 : Capacitat per a conèixer les característiques morfològiques, sintàctiques, fonètiques i lexicosemàntiques per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE4 : Ser capaç de conèixer i analitzar les variants de registre diacròniques, diatòpiques i diastràtiques de la llengua catalana reconeixent el valor i la riquesa de la variació com a patrimoni dels valencians, catalans i balears.
  • CE5 : Capacitat per a comprendre la història de la llengua catalana a través dels textos, els canvis socials, culturals i polítics de manera que es puga establir una ordenació històrica, social i cultural.
  • CE6 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard (i els diferents subestàndars) de la llengua catalana, i també conèixer i saber aplicar els mecanismes de creació i innovació lèxica per a adequar-se a les necessitats comunicatives del món actual.
  • CE7 : Capacitat de conèixer les tendències històriques de la literatura en llengua catalana i el seu context, per a definir l'evolució del pensament literari en llengua catalana i l'impacte social que té.
  • CE8 : Ser capaç de conèixer les diferents èpoques, moviments, models i valors descrits en la literatura catalana, així com les tradicions en les quals s'emmarquen, els recursos textuals concrets que utilitzen, atenent particularment l'estudi comparatiu d'elements comuns i diferents dins del mateix context literari o entre contextos literaris diferents.
  • CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2018-19

No data

 

 

General

Code: 30023
Lecturer responsible:
SANSANO I BELSO, GABRIEL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CATALAN STUDIES
    Area: CATALAN STUDIES
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught