Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Course description
  FUNDAMENTALS OF SOCIAL WORK

Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2013-14

El objetivo del título de Graduado/a en Trabajo Social por la Universidad de Alicante es formar a profesionales de la intervención social en metodologías de intervención del Trabajo Social, con una comprensión amplia de las estructuras y procesos sociales, el cambio social y del comportamiento humano, que les capaciten para:
* Intervenir en los contextos sociales e institucionales en los que viven los individuos, familias, grupos, organizaciones y comunidades, asistiendo, abordando conflictos, ejerciendo tareas de mediación, ayuda, educación, defensa, animación y transformando dichos contextos, incluyendo los políticos sociales;
* Participar en la formulación y evaluación de políticas, servicios e iniciativas sociales;
* Contribuir a la ciudadanía activa mediante el empowerment y la garantía de los derechos humanos y sociales;
* Trabajar en la prevención de los problemas sociales.
Todo ello con el fin último de contribuir junto con otros profesionales a:
* La integración social de personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades
* La constitución de una sociedad cohesionada
* El desarrollo de la calidad de vida y el bienestar social

La asignatura Fundamentos del Trabajo Social situada en el primer semestre del primer curso del Grado ofrece al estudiante el primer contacto con la naturaleza de la profesión y sus estudios. Contribuye al perfil del trabajo social proporcionando  los conocimientos básicos acerca de los orígenes, desarrollo del trabajo social y concepto actual; su relación con la evolución de la acción social en general y en España; así como los fundamentos teóricos y éticos que sustentan la disciplina y acción profesional.
La asignatura ofrece un marco de comprensión global de determinados aspectos que con posterioridad deberán ser trabajados en las asignaturas  del segundo semestre “Iniciación a las habilidades profesionales” y Contextos de intervención del trabajo social”, guardando a su vez estrecha relación con los objetivos, competencias y contenidos proyectados en el plan de estudios para las asignaturas de segundo curso Modelos y Métodos del Trabajo Social I y II. 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to work together with individuals, families, groups, organisations and communities to evaluate their needs and circumstances.
  • CG2 : Analyse problem situations, plan, develop, execute, review and evaluate the practice of Social Work with individuals, families, groups, organisations, communities and other professionals.
  • CG4 : Act preventively to avoid situations that may be hazardous for the general public, for oneself and for one's work colleagues.
  • CG6 : Demonstrate professional competence when carrying out Social Work.
  • CG7 : Capacity to contribute to the development of fundamental rights, equal opportunities for men and women, the principles of equal opportunities and universal accessibility for the disabled, as well as the values associated with a peaceful culture with democratic values.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Computer and information skills. Capacity to apply computer and information technologies in one's professional career.
  • CGUA3 : Oral and written communication skills. Capacity to communicate ideas orally and in writing so that individuals, families, groups, communities and organisations can understand them.

 

Specific Competences (CE)

  • CE15 : Identify risk situations and act to solve them through the identification and definition of their nature.
  • CE22 : Research, analyse, evaluate and use current knowledge of best practices in Social Work to review and update knowledge of working frameworks.
  • CE24 : Manage complex ethical conflicts, dilemmas and problems, identifying the same, designing strategies to overcome them and reflecting on their results.
  • CE3 : Evaluate possible needs and options to guide an intervention strategy.
  • CE9 : Work with behaviours that represent a risk for the individuals, families, groups, organisations and communities, identifying the situations and circumstances that configure said behaviours and develop strategies to modify the same.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2013-14

Consultar objetivos específicos en Guía docente completa.

 

 

General

Code: 19500
Lecturer responsible:
SUAREZ SOTO, MARIA ESPERANZA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Area: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught