Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

Abordar la gestión del patrimonio desde el enfoque de la gestión turística resulta de sumo interés por distintas cuestiones. En el actual contexto de competencia entre las ciudades y espacios urbanos, pero también entre áreas rurales y entornos naturales que requieren atención, conocer las claves para resultar atractivos y poder captar inversiones, o entender cómo actuar para activar los recursos del patrimonio desde el punto de vista turístico se convierte en un eje de trabajo que puede resultar estratégico para distintos ámbitos territoriales. Tanto en áreas no turísticas, como en espacios de incipiente desarrollo turístico, o espacios ya turistizados, resulta necesario entender las claves de la planificación y gestión del patrimonio para diversificar sus propuestas y diferenciarse del resto. Y, en buena parte de ellos, los activos del patrimonio cultural y natural se convierten en la materia prima para distinguirse y ganar singularidad en un contexto altamente competitivo.
Esta asignatura pretende abordar las diferentes cuestiones relacionadas con la identificación del potencial de uso turístico del patrimonio; el conocimiento de las tendencias del mercado turístico desde el punto de vista de la oferta y la demanda; las técnicas de planificación para llevar a cabo la dinamización turística del patrimonio, así como las pautas para aplicar una gestión adecuada de los elementos de atracción para el visitante.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN GESTIÓ DEL PATRIMONI

 

Competències generals

  • CG1 : Identificar, gestionar i promoure el patrimoni com a eina per al Desenvolupament Local i l'Ordenació del Territori.

 

MÀSTER EN GESTIÓ DEL PATRIMONI

 

Competències generals

  • CG1 : Identificar, gestionar i promoure el patrimoni com a eina per al Desenvolupament Local i l'Ordenació del Territori.

 

MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN GESTIÓN DEL PATRIMONIO

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Identificar, gestionar i promoure el patrimoni com a eina per al Desenvolupament Local i l'Ordenació del Territori.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • HD2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • HD3 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • HD4 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD5 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Promoure el patrimoni cultura en general com a eina per al desenvolupament local.
  • C2 : Promoure el patrimoni cultural per al seu aprofitament turístic
  • C3 : Realitzar propostes de gestió del patrimoni per a la seua inserció en els plans d'ordenació urbana.
  • C4 : Realitzar propostes de gestió del patrimoni per a la seua inserció en els programes de desenvolupament local.
  • C5 : Realitzar propostes de gestió del patrimoni per a la seua recuperació sobre bases de sostenibilitat i benefici social.

 

EXPERT/A EN GESTIÓ DEL PATRIMONI

 

Coneiximents/Continguts

  • CON1 : Identificar, gestionar i promoure el patrimoni com a eina per al Desenvolupament Local i l'Ordenació del Territori.

 

Habilitats/Destreses

  • HD1 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • HD2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • HD3 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • HD4 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions ¿i els coneixements i raons últimes que les sustenten¿ a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HD5 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.

 

Capacitats/Competències

  • C1 : Promoure el patrimoni cultura en general com a eina per al desenvolupament local.
  • C2 : Promoure el patrimoni cultural per al seu aprofitament turístic
  • C3 : Realitzar propostes de gestió del patrimoni per a la seua inserció en els plans d'ordenació urbana.
  • C4 : Realitzar propostes de gestió del patrimoni per a la seua inserció en els programes de desenvolupament local.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

- Comprender los principios del turismo: su dimensión espacial, social, cultural, política, laboral y económica.
- Comprender el carácter dinámico y evolutivo del turismo y de la nueva sociedad del ocio
- Evaluar los potenciales turísticos y el análisis prospectivo de su aprovechamiento
- Comprender el funcionamiento de los destinos, estructuras turísticas y sus sectores empresariales
- Aplicar metodologías para desarrollar actividades turísticas a partir del aprovechamiento de los recursos culturales respetando los principios del desarrollo sostenible
- Interpretar las variables que inciden en los procesos de activación de los recursos de interés cultural.
- Conocer los objetivos, la estrategia y los instrumentos públicos de la planificación
- Entender e identificar las principales iniciativas de puesta en valor del patrimonio cultural

 

 

Dades generals

Codi: 78321
Professor/a responsable:
PONCE HERRERO, GABINO
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 0,40
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix