Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

El concepto de Sostenibilidad implica conservar. Para ello es muy importante asegurar durante el máximo tiempo posible el buen comportamiento de los edificios, lo que pasa inequívocamente por el mantenimiento de las propiedades de los materiales que los componen. En este sentido, la asignatura obligatoria “Durabilidad de materiales: Hormigón armado y metales” se centra en el estudio de la durabilidad de las construcciones realizadas con hormigón, material ampliamente utilizado. Sin embargo, desde el punto de vista de la durabilidad, no debemos olvidar el comportamiento de otros materiales muy importantes tanto para el Patrimonio Edificado como para la nueva Arquitectura. Por este motivo, esta asignatura optativa se centra en el estudio de la durabilidad de los materiales pétreos naturales, cerámica, vidrio, yesos, cales, maderas y polímeros. El material muy rara vez se encuentra aislado o solo en el elemento constructivo. De su interacción con el medioambiente y con el resto de materiales con los que comparta misión en el mismo dependerá también su durabilidad. Por tanto también trataremos de las posibles incompatibilidades entre distintos materiales que son determinantes del comportamiento y que deberían considerarse a la hora de diseñar y construir un determinado elemento. En esta asignatura, y como complemento a lo anterior, también se estudiarán las técnicas para la caracterización de los materiales más útiles para estudio de materiales de construcción.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • G1 : Compressió del mètode científic, a través de la realització de treballs experimentals seguint de forma explícita les diverses etapes: observació, anàlisi i presa de dades, avaluació, comparació de resultats i conclusions. Capacitat d'aplicar el mètode científic per a desenvolupar la investigació.
  • G2 : Capacitat d'estudiar, comprendre i criticar objectivament bases de dades i publicacions cientificotècniques.
  • G8 : Capacitat per a traslladar i aplicar mètodes científics a treballs acadèmics, professionals o d'investigació, així com proposar noves formes de treball en l'àmbit de l'arquitectura i l'urbanisme.
  • G9 : Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per a emetre judicis que incloguen la reflexió crítica i innovadora.

 

Competències específiques (CE)

  • E20 : Comprensió del concepte de sostenibilitat referit a materials de construcció, i de la importància de l'ús dels materials locals disponibles.
  • E21 : Comprensió de la relació ús-durabilitat dels elements constructius.
  • E22 : Coneixement dels processos patològics lligats als sistemes constructius utilitzats.
  • E24 : Coneixement dels fonaments de la durabilitat dels materials de construcció i dels mecanismes que controlen els processos d'alteració i deterioració de materials de construcció.
  • E25 : Comprensió de la importància i influència del mitjà en els diferents processos d'alteració i deterioració dels materials de construcció.
  • E26 : Reconeixement de les incompatibilitats entre diferents materials.
  • E27 : Coneixement dels sistemes més importants de protecció de materials davant de les principals causes d'alteració.
  • E28 : Coneixement dels principals procediments d'avaluació de danys en materials i elements constructius.
  • E29 : Coneixement de les tècniques de caracterització més importants en els estudis de durabilitat de materials de construcció.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar el concepte de durabilitat de materials de construcció i la relació amb el concepte de sostenibilitat.
  • Identificar les principals causes d'alteració dels materials de construcció estudiats.
  • Analitzar les interaccions dels materials amb el medi ambient en què estan immersos i la influència que té en la durabilitat dels materials.
  • Distingir les interaccions dels materials amb la resta de materials amb què comparteixen missió.
  • Identificar las principales incompatibilidades entre materiales de construcción.
  • Identificar les tècniques de caracterització més adequades per a estudiar la durabilitat de cada material.
  • Desenvolupar un cas d'estudi d'un material concret.
  • Fer una comunicació científica del treball i defensar-la públicament.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

  • Analizar el concepto de durabilidad de materiales de construcción y su relación con el concepto de sostenibilidad.
  • Identificar las principales causas de alteración de los materiales de construcción estudiados.
  • Analizar las interacciones de los materiales con el medio ambiente en el que se encuentran inmersos y su influencia en la durabilidad de los mismos.
  • Distinguir las interacciones de los materiales con el resto de materiales con los que comparten misión.
  • Identificar las principales incompatibilidades entre materiales de construcción.
  • Identificar las técnicas de caracterización mas adecuadas para el estudio de durabilidad de cada material.
  • Desarrollar un caso de estudio de un material concreto.
  • Realizar una comunicación científica del trabajo realizado y defenderla públicamente.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 38416
Professor/a responsable:
GARCIA ALCOCEL, EVA MARIA
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: CONSTRUCCIONS ARQUITECTÒNIQUES
    Àrea: CONSTRUCCIONS ARQUITECTÒNIQUES
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix