Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Urbanismo 1, como primera asignatura obligatoria del itinerario en materia de Urbanística y Ordenación del Territorio dentro del Grado en Fundamentos de la Arquitectura, supone un acercamiento a la comprensión de la realidad urbana y territorial.
En esta asignatura se aborda el estudio de la ciudad contemporánea a partir de la identificación de los elementos que conforman la estructura y los sistemas urbanos junto con el análisis morfológico de su tejido. Además, se trabaja sobre el crecimiento urbano vinculado a la evolución de la ciudad y sus procesos históricos, el vocabulario propio de la disciplina Urbanística y las técnicas de análisis y representación de la ciudad y el territorio.
Más información relacionada con otras asignaturas del área de Urbanística y Ordenación del Territorio en https://web.ua.es/docenciaurbanismo
Información sobre entregas y actividades en el calendario
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
- CG.3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
- CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.
Habilitats/Destreses
- CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
- CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives
- CT.10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
- CT.14 : Habilitat per a l'elaboració del pensament abstracte. Habilitat per a construir conceptes genèrics a partir d'un coneixement empíric.
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.
- CT.4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques
- CT.20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals tecnològiques
- CT.21 : Habilitat per a la visió espacial. Habilitat per a entendre i assimilar un objecte, un procés o un espai amb independència de les visualitzacions previstes, a més de la capacitat per a generar-ne de noves.
Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques
- CT.24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.
Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals
- CT.26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.
Competències específiques:>>bloc propedèutic
- CE.3 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme dels sistemes de representació espacial.
- CE.4 : Coneixement adequat i aplicat a l'arquitectura i l'urbanisme de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.
Competències específiques:>>Bloc Projectual
- CE.34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
- CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
- CE.36T : Aptitud per a catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar-ne la protecció.
- CE.37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- CE.45T : Capacitat per a dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
- CE.48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
- CE.51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
- CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
- CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
- CE.57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
• [O1] Iniciar a los/las estudiantes en el estudio de la ciudad comprendiendo los elementos que la componen en sus distintas escalas
• [O2] Identificar e interpretar la operatividad de distintas estructuras y sistemas urbanos en el contexto de la ciudad contemporánea
• [O3] Entender las características básicas de diversos modelos de crecimiento urbano desde el punto de vista de su morfología
• [O4] Entender la construcción de la ciudad a partir de distintos procesos históricos
• [O5] Utilizar técnicas de representación gráfica y análisis de datos para describir cuestiones urbanas incluyendo el uso de herramientas de carácter colaborativo
Dades generals
Codi:
35514
Professor/a responsable:
NOLASCO CIRUGEDA, ALMUDENA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
2,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
EDIFICACIÓ I URBANISME
Àrea: URBANÍSTICA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 2,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FONAMENTS DE L'ARQUITECTURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)