Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2016-17

La asignatura Ingeniería de Mantenimiento de Computadores y Redes (en adelante IMCR), se enmarca dentro de los conocimientos pertenecientes a la rama conocida como Arquitectura y Tecnologías de los Computadores. Su ubicación y caracterización como optativa dentro de la Especialidad en Ingeniería de Computadores del plan de estudios, revelan su vocación de presentar un complemento eficaz y atractivo a las competencias y conocimientos teórico/prácticos de asignaturas como Ingeniería de los Computadores, Arquitectura de los Computadores y Redes de Computadores. Por otra parte, esta asignatura constituye una materia con un marcado corte transversal y de aplicación práctica, cuyas competencias derivadas son cada vez más demandadas por la sociedad.

Las asignaturas predecesoras Fundamentos Físicos de la Informática, Fundamentos de los Computadores, Redes de Computadores y Arquitectura de Computadores, que el alumno ha debido cursar, suponen una recomendación previa que pretende que éste llegue a la asignatura con una base suficiente de conocimientos en arquitectura, tecnología y fundamentos físicos de los computadores, que es preciso, en todo caso, analizar, consolidar y formalizar.

IMCR circunscribe los aspectos, conocimientos y habilidades involucradas con el mantenimiento integral de un computador/red, vertebrándose la asignatura a partir del estudio del mantenimiento de las partes que integran un sistema real (tanto software como hardware), hasta llegar a proponer una estrategia de mantenimiento para un sistema concreto así como su plan de contingencias asociado.

Por tanto, esta asignatura conlleva trabajar con términos tales como obsolescencia programada, diseño tolerante a fallos, caracterización de contingencias en un computador/red,  caracterización y evaluación de un computador o red, localización y reparación de averías, montaje de un computador o red, entre otros.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2016-17

Competències específiques (tecnologia específica):>>Enginyeria de Computadors

  • CEIC3 : Capacitat d'analitzar i avaluar arquitectures de computadors, incloent plataformes paral·leles i distribuïdes, així com desenvolupar i optimitzar programari per a les mateixes.
  • CEIC4 : Capacitat de dissenyar i implementar programari de sistema i de comunicacions.
  • CEIC7 : Capacitat per a analitzar, avaluar, seleccionar i configurar plataformes maquinari per al desenvolupament i execució d'aplicacions i serveis informàtics.
  • CEIC8 : Capacitat per a dissenyar, desplegar, administrar i gestionar xarxes de computadors.

 

Competències bàsiques

  • CB3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Capacitat per a dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l'accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, les aplicacions i els serveis informàtics i de la informació que gestionen.
  • Capacitat per a concebre i desenvolupar sistemes, o arquitectures informàtiques, centralitzats o distribuïts, integrant maquinari, programari i xarxes, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments. 
  • Capacitat per a conèixer, comprendre i aplicar la legislació necessària com a enginyer tècnic en informàtica, a més de les especificacions, els reglaments i les normes d'obligat compliment.
  • Capacitat per a resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per a saber comunicar i transmetre els coneixements, les habilitats i les destreses de la professió d'enginyer/a tècnic en informàtica.
  • Coneixements per a mesurar, calcular, valorar, taxar, peritar, estudiar, fer informes i planificar tasques i altres treballs anàlegs d'informàtica, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Capacitat per a analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.
  • Coneixement i aplicació d'elements bàsics d'economia, gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes, legislació, regulació i normalització en l'àmbit dels projectes informàtics, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17

  • Conocer el funcionamiento y los principios básicos (hardware y software) de los instrumentos y programas de medición y análisis empleados en el mantenimiento de computadores y redes de computadores.
  • Conocer y saber utilizar distintas aplicaciones software para la evaluación y la comprobación del estado de los principales componentes hardware y software de un computador/red.
  • Conocer y aplicar métodos y estrategias de mantenimiento referentes al software y hardware.
  • Identificar los diferentes elementos que conforman un equipo informático, así como su conexión, puesta en marcha, verificación y mantenimiento en su ciclo de vida útil.
  • Adquirir la capacidad de diseñar un plan de contingencias eficiente y realizable en el marco de la asignatura.
  • Conocer el mercado actual de componentes y equipos en materia de computadores y redes.
  • Adquirir una actitud crítica en la descripción y valoración de un equipo informático y su mantenimiento.

 

 

Dades generals

Codi: 34047
Professor/a responsable:
Martínez Álvarez, Antonio
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TECNOLOGIA INFORMÀTICA I COMPUTACIÓ
    Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix