Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La asignatura Metodologías Ágiles de Desarrollo de Software se cursa en cuarto curso del grado, en la especialidad Ingeniería del Software.

En cursos y asignaturas anteriores los estudiantes se han enfrentado al problema del desarrollo de proyectos software de una cierta magnitud. Han aprendido a identificar sus funcionalidades, a definir su modelo de datos y a diseñar, desarrollar y probar una solución software que cumple correctamente los requisitos especificados. También han conocido y utilizado alguna metodología ágil como Scrum.

En esta asignatura aprenderemos en profundidad los valores, principios y prácticas que fundamentan las metodologías ágiles. También conoceremos herramientas, frameworks y lenguajes de programación con las que realizar un desarrollo rápido y flexible con el que que enfrentarnos con éxito al problema del cambio de prioridades y especificaciones en el desarrollo de un proyecto software. Estas metodologías permitirán guiar y coordinar el trabajo iterativo de un equipo, con el objetivo de obtener un software que satisfaga las necesidades de los usuarios finales.

Su conocimiento, junto con el de otras asignaturas del mismo itinerario, permitirá que el estudiante se integre sin problemas en equipos de diseño y desarrollo de proyectos software, siendo capaz de participar en todos los aspectos del proceso e incluso de proponer nuevas prácticas y metodologías en aquellas empresas software que utilizan metodologías y herramientas más tradicionales.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (tecnologia específica):>>Enginyeria del Programari

  • CEIS1 : Capacitat per a desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes programari que satisfacen tots els requisits de l'usuari i es comporten de forma fiable i eficient, siguen assequibles de desenvolupar i mantenir i complisquen normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'Enginyeria del Programari.
  • CEIS2 : Capacitat per a valorar les necessitats del client i especificar els requisits software per a satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte mitjançant la recerca de compromisos acceptables dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les mateixes organitzacions.
  • CEIS4 : Capacitat d'identificar i analitzar problemes i dissenyar, desenvolupar, implementar, verificar i documentar solucions programari sobre la base d'un coneixement adequat de les teories, models i tècniques actuals.

 

Competències bàsiques

  • CB3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Capacitat per a concebre, redactar, organitzar, planificar, desenvolupar i signar projectes, en l'àmbit de l'enginyeria informàtica, que tinguen com a objectiu, d'acord amb els coneixements adquirits segons l'apartat següent, la concepció, el desenvolupament o l'explotació de sistemes, aplicacions i serveis informàtics.
  • Capacitat per a dirigir les activitats dels projectes de l'àmbit de la informàtica, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Capacitat per a dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l'accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, les aplicacions i els serveis informàtics i de la informació que gestionen.
  • Capacitat per a concebre, desenvolupar i mantenir sistemes, aplicacions i serveis informàtics, emprant els mètodes de l'enginyeria del programari com a instrument per a assegurar-ne la qualitat, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per a aprenendre i desenvolupar nous mètodes i tecnologies, a més de les que donen versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per a resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per a saber comunicar i transmetre els coneixements, les habilitats i les destreses de la professió d'enginyer tècnic en informàtica.
  • Coneixements per a mesurar, calcular, valorar, taxar, peritar i fer estudis, informes i planificacions de tasques i altres treballs anàlegs d'informàtica, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Coneixement i aplicació d'elements bàsics d'economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes, a més de la legislació, regulació i normalització en l'àmbit dels projectes informàtics, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

  • Comprender las características del software y de su proceso de desarrollo, los parecidos y diferencias con el desarrollo de otros productos.
  • Conocer y aplicar los principios, valores y prácticas de las metodologías ágiles en los aspectos de la elaboración de un producto software. Conocer y practicar las distintas técnicas ágiles existentes para la planificación, desarrollo y lanzamiento del producto, así como las que promueven la colaboración y reflexión en el equipo de trabajo.
  • Desarrollar aplicaciones web utilizando un framework y lenguaje moderno, open source y con una comunidad activa y extensa que facilite el desarrollo rápido, evolutivo e incremental de todas las capas de una aplicación web (capa de presentación, capa de servicio y capa de persistencia).
  • Conocer y poner en práctica los principios y prácticas de integración y entrega continua y automatizada del proyecto software.
  • Conocer y poner en práctica las metodologías ágiles Scrum y Kanban, identificando sus diferencias, similitudes y los principios y valores que las fundamentan.
  • Conocer los distintos elementos y características que hacen correctas las historias de usuario, su papel en las distintas fases de desarrollo de un proyecto ágil y su integración en las metodologías Scrum y Kanban.
  • Elaborar historias de usuario que capturen correctamente los requisitos de un proyecto software y estimar con ellas la velocidad y el tiempo de desarrollo del mismo.
  • Conocer los principios y fundamentos de las pruebas de software en las metodologías ágiles.
  • Conocer y poner en práctica la técnica del desarrollo dirigido por los tests, en el marco de un proyecto desarrollado con una metodología ágil.
  • Realizar un ejemplo práctico de desarrollo de una o dos iteraciones de un proyecto de software, utilizando las prácticas y metodologías aprendidas en la asignatura.

 

 

;

Dades generals

Codi: 34037
Professor/a responsable:
GALLARDO LOPEZ, DOMINGO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Àrea: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix