Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2013-14
Dentro de la formación en literatura de una segunda lengua que adquiere el alumno/a en la titulación, la asignatura “Literatura latina: poesía épica y amorosa” aporta conocimientos de literatura latina, en su condición de referente básico para la conformación y desarrollo de las diversas literaturas europeas estudiadas en los diferentes Grados de Filología. Ubicada en segundo curso, complementa la asignatura de primero curso “Literatura latina: poesía lírica y didáctica” y en ambas se ofrece un análisis descriptivo de las características, obras y cultivadores más destacados de los subgéneros poéticos latinos más importantes durante s. I a. C. y primeras décadas de s. I d. C., que corresponden a la tradicionalmente llamada “época clásica” de la literatura latina.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2013-14
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
- CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
- CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
- CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
- CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
- CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
- CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
- CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències específiques (CE)
- CE13 : Conèixer i analitzar les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
- CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
Competències transversals
- CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
- CG5 : Ser capaç de conèixer les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
- CG6 : Ser capaç d'adquirir una formació bàsica en una de les dues llengües clàssiques (llatí o grec).
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA1 : Capacitat per a comunicar-se en una segona llengua en situacions comunicatives (orals i escrites) de manera que l'alumnat adquirisca un nivell equivalent al B1 del marc comú de referència europeu.
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els ideals estètics que presideixen la producció poètica llatina èpica i elegíaca, a més de les condicions de producció i transmissió.
- Adquirir una panoràmica clara dels principals escriptors i obres i conèixer-ne les característiques més importants, ponderant la distància ideològica i cronològica que ens separa de la literatura llatina.
- Reconèixer en els textos les característiques específiques més importants dels autors i les obres a què pertanyen, respecte dels coetanis i predecessors.
- Fer un comentari literari d'un text (sobre una edició bilingüe) amb les fases d'anàlisi (localització del text, tema, anàlisi del contingut, anàlisi de la forma, conclusions).
- Accedir a les fonts d'informació relacionades amb la literatura llatina.
- Valorar la importància de la literatura llatina i l'enorme repercussió en la formació i el desenvolupament de les diverses literatures europees.
- Fer un tema i presentar-lo de manera clara, coherent i ben argumentada.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14
(a) Adquirir una panorámica clara de los principales cultivadores y obras de la poesía latina épica y elegíaca de época clásica y conocer sus características más importantes.
(b) Conocer los ideales estéticos que presiden la producción poética latina épica y elegíaca de época clásica, así como las condiciones de su producción y transmisión.
(c) Reconocer en los textos las características específicas más importantes de los autores y obras estudiados, frente a sus coetáneos y sus predecesores.
(d) Realizar un comentario y análisis literario de un texto perteneciente a los autores y obras estudiados (localización del texto, análisis del contenido, análisis de la forma, conclusiones).
(e) Acceder a fuentes de información básicas relacionadas con la literatura latina.
(f) Elaborar y presentar un tema de forma clara, coherente y bien argumentada.
(g) Valorar la importancia de la literatura latina y enorme repercusión en la formación y desarrollo de las diferentes literaturas europeas.
Dades generals
Codi:
31920
Professor/a responsable:
Puche López, Maria Carmen
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
Àrea: FILOLOGIA LLATINA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)