Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2010-11
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2010-11
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC10 : Conèixer les característiques pragmàtic-textuals i discursives de la Llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CP21 : Ser capaç de desenvolupar explicativa i argumentativament els continguts teòrics i pràctics de la llengua i la literatura espanyola en el paper de coneixedor i transmissor així com assessorar oralment i per escrit en relació amb el coneixement adquirit.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Reconèixer la interacció entre la semàntica i la pragmàtica i assumir les relacions entre text i context.
- Distingir i relacionar l'enunciat i l'enunciació.
- Entendre què és la dixi, abordar-ne el fenomen des de diferents punts de vista i conèixer-ne les manifestacions en espanyol.
- Reflexionar sobre la coherència i la cohesió com a mecanismes d'organització discursiva i connectar aquestes propietats amb els marcadors del discurs.
- Descriure les principals característiques dels marcadors discursius en espanyol i organitzar-los segons la funció en el discurs.
- Aprendre els conceptes fonamentals de l'estructura informativa.
- Conèixer l'ordre de paraules en espanyol i reflexionar sobre les possibilitats de variació.
- Reconèixer les diverses manifestacions del subjecte discursiu i relacionar-les amb les diferents formes de representació del discurs.
- Identificar les característiques fonamentals dels tipus de discurs en espanyol.
- Diferenciar entre modalitat d'enunciat i modalitat d'enunciació.
- Aïllar els mecanismes de modalització en espanyol.
- Descriure els actes de parla i relacionar-los amb la modalitat.
- Entendre la interrogació en espanyol com a reflex de la força il·locutiva i conèixer les principals característiques de les estructures interrogatives.
- Concebre l'imperatiu en espanyol com a reflex de la força il·locutiva i conèixer les principals característiques de les estructures imperatives.
- Assumir l'el·lipsi com una conseqüència derivada de l'estructura informativa i reconèixer-ne l'abast i els condicionaments.
- Aprendre les manifestacions de l'el·lipsi en espanyol.
- Reflexionar sobre la ironia com a fenomen pragmàtic, abordar-la des de diferents punts de vista i reconèixer-ne les manifestacions en espanyol.
Procedimentals
- Aïllar i treballar amb els diversos constituents del component textual en espanyol a l'hora d'interpretar i produir enunciats.
- Detectar fenòmens com isotopies i isosemies en el discurs per a interpretar i produir enunciats coherents integrats en unitats majors.
- Identificar elements díctics en el discurs i aprofitar la funció d'ancoratge.
- Reconèixer el caràcter coherent i cohesionat d'un discurs a partir de la funció dels marcadors.
- Interpretar les diferents possibilitats de l'ordre de paraules i traure'n profit.
- Reconèixer les diverses formes de representació del discurs en espanyol i servir-se dels diferents tipus de discurs (directe, indirecte, indirecte lliure) per a expressar-se en espanyol.
- Valorar el grau de modalització d'un text mitjançant l'anàlisi dels elements que la generen.
- Produir conscientment enunciats que incloguen diversos tipus de modalització en funció del context situacional.
- Reconèixer i analitzar la manifestació formal de les estructures interrogatives i imperatives i explotar-ne la força il·locutiva, per a desenvolupar diversos tipus d'actes de parla, directes o indirectes.
- Rastrejar referències elidides i explicar-ne la manifestació formal en les estructures lingüístiques.
- Rendibilitzar el poder de l'el·lipsi en la interacció comunicativa.
- Localitzar elements pragmaticodiscursius (díctics, marcadors del discurs, estructures interrogatives i imperatives, etc.) en corpus i bases de dades i traure conclusions sobre el funcionament després de l'anàlisi.
- Manejar i valorar críticament la bibliografia obligatòria i recomanada sobre qüestions pragmàtiques.
- Comunicar, oralment i per escrit, els coneixements adquirits, els procediments realitzats i les conclusions obtingudes.
- Aprofitar els continguts pragmàtics i els procediments analítics adquirits per a la interacció comunicativa.
Actitudinals
- Mostrar una actitud positiva cap al procés d'aprenentatge.
- Valorar i integrar els coneixements i procediments adquirits en pragmàtica en el procés de formació general.
- Desenvolupar valors relacionats amb la iniciativa i la capacitat d'èxit.
- Incentivar la capacitat crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
- Assumir l'activitat dialèctica com a part del procés d'aprenentatge.
- Integrar les opinions pròpies en debats de caràcter pragmàtic.
- Respectar i valorar les opinions dels altres en qüestions de caràcter pragmàtic.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Sense dades
Dades generals
Codi:
31541
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)