Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2010-11
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2010-11
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC9 : Conèixer les característiques lexicosemàntiques de la llengua espanyola per a ser capaç d'utilitzar, transmetre i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció de l'espanyol en les seues manifestacions orals i escrites.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Reconèixer, identificar i descriure les diverses unitats d'anàlisi lexicològica i semàntica, a més de les relacions semàntiques que es produeixen en el lèxic.
- Reconèixer, identificar, descriure i discriminar els principals mecanismes de derivació en espanyol.
- Reconèixer, identificar, descriure i discriminar els principals mecanismes de composició en espanyol.
- Reconèixer, identificar, descriure i discriminar altres mecanismes lexicològics de l'espanyol.
- Reconèixer, identificar, descriure i discriminar les unitats fraseològiques de l'espanyol.
- Relacionar i diferenciar entre els diversos mecanismes de neologia (formal, externa i semàntica).
- Definir i delimitar els conceptes d'argot, jerga i tecnolecte.
- Diferenciar, discriminar i identificar diverses fases de normalització dels termes.
- Diferenciar entre metàfora i metonímia.
- Entendre el paper de la metàfora i la metonímia en els processos neològics.
- Ser capaç de discriminar entre els diversos canvis de significat que es produeixen en el lèxic.
- Analitzar i comparar diversos mecanismes d'estructuració del lèxic.
- Ser capaç de valorar i aplicar els diversos recursos de neologia de què disposa l'espanyol.
Procedimentals
- Combinar diversos mecanismes neològics en el discurs.
- Analitzar diversos procediments de neologia d'acord amb el que s'ha aprés.
- Conèixer diversos enfocaments en l'anàlisi dels mecanismes lexicològics i semàntics de l'espanyol.
- Segmentar i analitzar les unitats lèxiques, tenint-ne en compte els procediments de formació.
- Produir neologismes emprant les eines de neologia de l'espanyol.
- Aplicar els coneixements teòrics apresos a l'anàlisi lexicològica i semàntica.
Actitudinals
- Mostrar una actitud positiva cap al procés d'aprenentatge.
- Valorar i integrar els coneixements i procediments adquirits en lexicologia i semàntica en el procés de formació general.
- Desenvolupar valors relacionats amb la iniciativa i la capacitat d'èxit.
- Incentivar la capacitat crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
- Assumir l'activitat dialèctica com a part del procés d'aprenentatge.
- Integrar les opinions pròpies en debats.
- Respectar i valorar les opinions dels altres quant a les nocions apreses.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11
Sense dades
Dades generals
Codi:
31522
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)