Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
Aquesta assignatura obligatòria d’especialitat s’inclou en la matèria del mòdul d’especialitat “Llengua catalana: sincronia i diacronia” del Grau en Filologia Catalana, juntament amb “Fonètica i fonologia catalanes”, “Sociolingüística catalana”, “Els parlars catalans” i “Morfologia catalana” de tercer curs; “Sintaxi catalana” i “Semàntica i lexicologia catalana” de quart; i “Fonaments de la norma lingüística catalana” de segon i “Història social de la llengua catalana” de primer curs.
Aquesta assignatura s’ocupa de l’evolució interna de la llengua catalana des dels orígens fins a l’actualitat; proveeix, per tant, els fonaments diacrònic dels quatre grans components lingüístic (fonològic, morfològic, sintàctic i lexicosemàntic), bàsics per a les tasques professionals futures en què intervindrà el català (docència, traducció, assessorament lingüístic i literari, planificació lingüística, etc.).
Competències generals del títol (CG)
Competències generals de la UA (CGUA)
Competències específiques (CE)
Sense dades
Objectius formatius
1.Explicar els orígens i els elements constitutius del lèxic i la semàntica, de la fonologia, de la morfologia i dels aspectes més rellevants de la sintaxi del català segons una perspectiva diacrònica.
2.Explicar els factors i els mecanismes de la variació i el canvi lingüístics des del llatí fins al català actual, segons les aportacions teòriques de la lingüística contemporània.
3.Fer servir l’estudi diacrònic de la llengua en els àmbits de la lingüística aplicada.
4.Explicar de la variació i el canvi diacrònics com a adaptació del sistema lingüístic a les necessitats comunicatives, cognitives i socials dels parlants.
5.Fer servir adequadament les aïnes bàsiques per al desenvolupament l’activitat científica en l’estudi de la variació i el canvi lingüístics en català; concretament, quant a l’àmbit de la lingüística: a) els corrents teòrics de la lingüística més importants, b) la bibliografia bàsica disponible, c) els corpora del català i d’altres llengües i els diccionaris històrics i etimològics i els atles del català i de la resta de llengües romàniques; i quant a les habilitats intel•lectuals fonamentals: a) la recaptació, el tractament i la interpretació de les dades, b) l’elaboració i la comprovació d’hipòtesis de treball, c) l’extracció de conclusions, etc.
6.Expressar-se oralment i per escrit en un registre formal adequat per a l’àmbit acadèmic.