Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

En esta asignatura se desarrollarán dos conceptos: la percepción visual, como la interpretación del espacio físico que nos rodea a través del sentido de la vista, y la psicofísica, una técnica desarrollada para relacionar la magnitud de un estímulo físico y la intensidad con la que es percibido. Estudiaremos las relaciones entre los parámetros físicos que caracterizan un estímulo y las respuestas sensoriales que produce el sistema visual, considerándolo como una caja negra. Debemos por tanto ser capaces de caracterizar las respuestas sensoriales, lo que llamaremos descriptores perceptuales del estímulo.

En neurociencias se siguen dos caminos principales: sabemos resultados de experimentos y buscamos el soporte físico, o bien sabemos el soporte físico, hacemos una hipótesis sobre el comportamiento del sistema visual y buscamos experimentos para demostrarlo.

Necesitaremos conocer los mecanismos que utiliza el sistema visual para afrontar una tarea, que se asientan sobre los fundamentos anatómicos, neurofisiológicos y psicofísicos del sistema visual. Debemos ser capaces de establecer modelos con los que poder realizar estimaciones numéricas sobre los fenómenos perceptuales bien conocidos o predicciones sobre fenómenos todavía no observados.

En psicofísica, un mismo objetivo se puede alcanzar pidiendo al observador que realice diferentes tareas. La tarea que se le pide va a ser la que determine los mecanismos fisiológicos que van a estar involucrados en la medida que se realiza. Es por tanto muy importante plantear el experimento de manera correcta y realizar las medidas con un protocolo experimental u otro según cuál sea el objetivo (p ej. controlar el tiempo o dar prioridad a la precisión de las medidas). También es importante analizar los resultados del experimento haciendo uso de criterios estadísticos.

Por último, veremos algunos de los procedimientos para el diagnóstico de ciertas anomalías del sistema visual. Estos procedimientos pueden estar basados tanto en métodos ópticos como en métodos psicofísicos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE):>>mòdul 1: competències bàsiques

  • CES15 : Conèixer els models bàsics de visió.
  • CES21 : Conèixer i saber usar material i tècniques bàsiques de laboratori.

 

Competències específiques (CE):>>mòdul 2: competències d'Òptica

  • CES34 : Comprendre els factors que limiten la qualitat de la imatge retinal.
  • CES35 : Conèixer els aspectes espacials i temporals de la visió.
  • CES36 : Ser capaç de realitzar proves psicofísiques per a determinar els nivells de percepció visual.
  • CES37 : Conèixer el sistema sanitari espanyol i els aspectes bàsics relacionats amb la gestió dels serveis de salut, fonamentalment els que estiguen relacionats amb l'atenció i rehabilitació de la salut.

 

Competències específiques (CE):>>mòdul 4: competències d'Optometria

  • CES71 : Aplicar tècniques de modificació controlada de la topografia corneal amb l'ús de lents de contacte.
  • CES72 : Detectar, valorar i resoldre anomalies associades a l'ús de lents de contacte.
  • CES73 : Adaptar lents de contacte i pròtesis oculars en la millora de la visió i l'aspecte extern de l'ull.
  • CES74 : Conèixer el funcionament de la retina com a receptor d'energia radiant.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els models bàsics de visió.
  • Conèixer i usar tècniques i materials bàsics de laboratori.
  • Comprendre els factors que limiten la qualitat de la imatge retinal.
  • Conèixer els aspectes espacials i temporals de la visió.
  • Ser capaç de fer proves psicofísiques per a determinar els nivells de percepció visual.
  • Conèixer les propietats i funcions dels elements que integren el sistema visual.
  • Conèixer el funcionament de la retina com a receptor d'energia radiant.
  • Conèixer els models bàsics de visió del color, forma i moviment.
  • Conèixer les modificacions associades a l'envelliment en els processos perceptius.
  • Ser capaç de mesurar i interpretar les dades psicofísiques obtingudes en l'avaluació de la percepció visual.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Adquirir una serie de conocimientos básicos acerca del proceso de la visión y abordar su estudio mediante un enfoque psicofísico.

 

 

;

Dades generals

Codi: 24035
Professor/a responsable:
VIQUEIRA PEREZ, VALENTIN ESTANISLAO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,28
Crèdits pràctics: 1,12
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: ÒPTICA
    Crèdits teòrics: 1,28
    Crèdits pràctics: 1,12
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix