El objetivo del título de Graduado/a en Trabajo Social por la Universidad de Alicante es formar a profesionales de la intervención social en metodologías de intervención del Trabajo Social, con una comprensión amplia de las estructuras y procesos sociales, el cambio social y del comportamiento humano, que les capaciten para:
• Intervenir en los contextos sociales e institucionales en los que viven los individuos, familias, grupos, organizaciones y comunidades, asistiendo, abordando conflictos, ejerciendo tareas de mediación, ayuda, educación, defensa, animación y transformando dichos contextos, incluyendo los políticos sociales. • Participar en la formulación y evaluación de políticas, servicios e iniciativas sociales. • Contribuir a la ciudadanía activa mediante el empowerment y la garantía de los derechos humanos y sociales. • Trabajar en la prevención de los problemas sociales.
Todo ello con el fin último de contribuir junto con otros profesionales a:
• La integración social de personas, familias, grupos, organizaciones y comunidades. • La constitución de una sociedad cohesionada. • El desarrollo de la calidad de vida y el bienestar social.
La instrucción práctica es uno de los componentes más importantes de la formación de estudiantes de Trabajo Social. Es la integración de la teoría y su aplicación esencial en la práctica de la profesión de Trabajo Social. Las Prácticas Externas II proveerán al o a la estudiante de una experiencia de aprendizaje supervisada durante un semestres de su tercer año académico. Se espera que los/las estudiantes desarrollen habilidad para aplicar los conocimientos, destrezas y valores en un nivel inicial de intervención con usuarios y familias, aplicando los conocimientos e instrumentos técnicos adquiridos hasta ese momento de su formación.
Ubicación de la asignatura en el Plan de Estudios. Prerrequisitos. En la materia E1 se establece el siguiente prerrequisito: Para cursar la asignatura “Prácticas externas II” es necesario haber superado la asignatura “Prácticas externas I”.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
CG1 :
Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
CG2 :
Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
CG3 :
Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
CG4 :
Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
CG5 :
Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
CG6 :
Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
CG7 :
Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
Competències generals de la UA (CGUA)
CGUA2 :
Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
CGUA3 :
Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.
Competències específiques (CE)
CE1 :
Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
CE10 :
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball quotidià com a suport per a revisar i millorar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
CE11 :
Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
CE12 :
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
CE13 :
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en nom seu si la situació ho requereix.
CE14 :
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
CE15 :
Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
CE16 :
Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
CE17 :
Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
CE18 :
Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
CE19 :
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
CE2 :
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
CE20 :
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinaris i multiorganizacionales amb el propòsit de col·laborar en l'establiment de finalitats, objectius i temps de durada dels mateixos, contribuint igualment a abordar de manera constructiva els possibles de desacords existents.
CE21 :
Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
CE22 :
Investigar, analitzar, avaluar i utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del Treball Social per a revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
CE23 :
Treballar dins d'estàndards acordats per a l'exercici del Treball Social i assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l'assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes i utilitzant la supervisió com a mitjà de respondre a les necessitats de desenvolupament professional.
CE24 :
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos i identificar-los per a dissenyar estratègies de superació, i reflexionar sobre els seus resultats.
CE25 :
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
CE3 :
Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
CE4 :
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
CE5 :
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
CE6 :
Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.
CE7 :
Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
CE8 :
Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
CE9 :
Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
La consecució dels objectius formatius (resultats d'aprenentatge) d'aquesta assignatura signifiquen que l'alumnat:
- Ha adquirit experiència directa en treball social en els llocs on es desenvolupa (serveis socials i de benestar, organitzacions socials, etc.).
- És capaç d'interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i/o comunitats per a aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament d'aquests i millorar les seues condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de treball social sota tutela professional i supervisió.
- És capaç de desenvolupar les destreses necessàries per a la creació d'una relació de treball social positiva amb diferents tipus de persones.
- És capaç d'avaluar situacions humanes, tenint en compte els punts de vista dels participants, els conceptes teòrics, les dades de la investigació, les normes legals i els procediments institucionals.
- És capaç de prendre en consideració factors com ara riscos, drets, diferències culturals i sensibilitats lingüístiques, responsabilitats de protegir a individus vulnerables i altres obligacions legals.
- És capaç de prendre decisions fonamentades tenint en compte les conseqüències per a totes les parts implicades.
- És capaç de responsabilitzar-se de les tasques encomanades en un marc de responsabilitats múltiples (per exemple, davant institucions, la població, els usuaris dels serveis i d'altres).
- És capaç de programar el propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
- És capaç d'utilitzar adequadament la supervisió i sistematitzar la pràctica.
- És capaç d'identificar dilemes i problemes ètics.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23
La superación de las prácticas Externas II, implica que el o la estudiante:
1. Es capaz de aplicar los conocimientos teóricos adquiridos para la resolución de problemas desde una óptica ecológica.
• Estudio y análisis de la realidad social en la que se actúa. • Desarrollo de entrevistas de orientación y asesoramiento. • Ponderación e interpretar situaciones presentadas por los usuarios. • Valorar las necesidades y opciones posibles para orientar una estrategia de intervención. • Programar acciones para la resolución de problemas.
2. Desarrolla habilidades y destrezas para la práctica profesional.
• Llevar a cabo relación de ayuda. • Aplicar técnicas para la comprensión de las dificultades de los usuarios y el empoderamiento de los mismos. • Distinguir el rol profesional en los diferentes contextos de intervención • Aprender la colaboración entre colegas y en equipos multidisciplinares. • Aplicar pensamiento crítico para documentar y comunicar sus juicios • Usar la supervisión de forma constructiva.
3. Desarrolla capacidades y actitudes positivas para el ejercicio de la profesión.
• Reconocer las diferencias y la diversidad humana. • Respetar las diferencias de género, etnia, cultura, orientación sexual de las personas con las que trabaja. • Aplicar el código deontológico en su aprendizaje práctico.
Dades generals
Codi:19525 Professor/a responsable: RABADAN SANCHEZ, JOSE ANTONIO Crèdits ECTS:12,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
11,40
Departaments amb docència
Dep.:
TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS Àrea:
TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS Crèdits teòrics: 0 Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.