Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
L'Assignatura de Dret Romà ofereix a els qui inicien l'estudi del fenomen jurídic mitjans adequats per a adquirir la forma mentis del jurista. Enfront de la concepció imperant que atorga prioritat al coneixement especialitzat en una determinada branca de l'ordenament jurídic, la interdisciplinaritat exigeix que l'estudiant siga capaç d'organitzar la informació rebuda dins del quadre de la sistemàtica comprensiva de la totalitat del Dret, en la qual tinguen cabuda les relacions recíproques entre ius gentium-ius civile, açò és, Dret internacional i Drets nacionals, ius publicum-ius privatum, dret substantiu i dret processal, etc. Es tracta d'obrir una àmplia perspectiva superadora de visions reduccionistes que es limiten a l'àmbit estrictament nacional o concret.
Més enllà de la canviant i variada normativa vigent, la mentalitat jurídica troba en les fonts compilades del Dret Romà fórmules idònies a propòsit dels elements essencials de caràcter conceptual institucional que li permeten adquirir un grau suficient de seguretat i estabilitat.
Així mateix, la importància decisiva que en la Roma clàssica ha tingut el mètode casuístic jurisprudencial de l'equitat, enfront de l'orientació codificadora posterior, constitueix un antecedent sòlid per a la formació d'els qui s'acosten al Dret comparat i fins i tot al Dret europeu. Al mateix temps, el procés de recepció de la doctrina elaborada a partir del Corpus Iuris Civilis es troba a la base de la dualitat formada pel Dret comú i els Drets forals i especials, entre els quals es troba el Dret civil valencià.
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
Objectius cognitius:
1. Domini de la terminologia jurídica d'origen llatí. 2. Assimilació dels elements essencials de les nocions jurídiques del ius commune omnium hominum, dins del sistema complet de les institutiones. 3. Iniciació a l'argumentació casuística, probatòria i demostrativa.