Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
Aquesta assignatura complementa la de 2º curs del mateix nom i nombre de crèdits (Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals I). La planificació didàctica global de l'assignatura s'ha fet tenint en compte: 1) Les característiques dels alumnes; 2) El temps total disponible per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències experimentals en el pla d'estudis i 3) les prescripcions i orientacions legislatives sobre l'àrea.
Aquestes restriccions es resumeixen en:
- Quasi el 75 % dels alumnes no ha rebut ensenyament sobre física, química, biologia o geologia des de 3º d'ESO.
- La majoria d'ells tenen actituds inicials negatives cap a l'ensenyament/aprenentatge de les ciències, especialment cap a la física i la química, i algo menys cap a la biologia.
- D'un total de 240 crèdits del pla d'estudis, tots els alumnes rebran solament 12 crèdits sobre ensenyament/aprenentatge de les ciències. Existeix una assignatura optativa que, probablement a causa de no pertànyer a cap “esment de formació específica”, és escollida per molt pocs alumnes.
- Tant des de les prescripcions com des de les orientacions legals es promou una forma d'ensenyar ciència coherent amb les pràctiques científiques (dins del factible en el nivell de l'educació primària) i es prescriu el foment de competències claus que també poden identificar-se com a consubstancials a les pràctiques científiques.
- La importància de crear una “comunitat d'aprenentatge” compromesa amb els continguts i mètodes d'avaluació aconsella dotar de certa flexibilitat a tots dos aspectes.
Aquesta situació ha fet aconsellable elaborar un programa comú, amb continuïtat, per a les dues assignatures sobre ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals, anteposant:
- Profunditat enfront d'amplitud.
- Qualitat i selecció dels continguts amb criteri a un tractament superficial de tots els continguts científics que podrien afectar a l'etapa de primària.
- Coherència metodològica entre el que es diu i com es desenvolupen les classes.
- Marge de flexibilitat respecte a continguts i instruments d'avaluació.
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
La meta global de l'assignatura és que els alumnes sàpiguen analitzar, modificar i elaborar seqüències d'ensenyament sobre les grans idees de la ciència, dins del model d'ensenyament de la ciència basat en la indagació.
Açò requereix:
- Comprendre (algunes) de les grans idees de la ciència (a un nivell que permeta dissenyar i/o apropiar-se de seqüències d'ensenyament amb sentit, que suposen un avanç en aquestes idees), veure els continguts.
- Conèixer les concepcions dels xiquets de Primària en aquests temes, així com altres obstacles a l'aprenentatge.
- Saber dissenyar seqüències d'ensenyament basades en la indagació.
- Saber analitzar les característiques dels llibres de text i les seues deficiències més habituals i importants i com suplir-les en la mesura que siga possible.
- Apropiar-se de seqüències d'ensenyament sobre els temes científics estudiats, per als diferents cicles de primària.